خوش‌بین‌ها بیشتر عمر می‌کنند

دانشمندان دانشگاه بوستون در بررسی‌ها نشان دادند طول عمر افرادی که خوش‌بین هستند بیشتر است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، نتایج حاصل از مطالعات جدید نشان می‌دهد که خوش‌بینی ممکن است بخشی از معادله عمر طولانی باشد. مطالعات انجام شده در مقیاس بزرگ نشان می‌دهد، افرادی که چشم‌انداز روشنی از زندگی دارند، 10درصد بیشتر عمر کرده و شانس بهتری برای گذراندن 85 سالگی دارند.

«لوینا لی» روانشناس تحقیقات بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، در بیانیه مطبوعاتی گفت: «این مطالعه نشان می‌دهد خوش‌بینی یکی از سرمایه‌های روانی است که توانایی افزایش طول عمر انسان را دارد.»

محققان می‌گویند خوش‌بینی چیزی است که می‌توان تا حدی آن را آموخت.



تحقیقات در مورد طول عمر استثنایی در اکثر موارد معمولاً با زندگی 85 سال یا بالاتر تعریف می‌شود و بر ژنتیک افرادی که حداقل برای مدت طولانی زندگی می‌کنند، متمرکز شده است. اما اخیراً محققان نشان داده‌اند که برخی از عوامل فراتر از سلامت مانند داشتن روابط اجتماعی قوی نیز مهم است.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که خوش‌بینی ممکن است جنبه‌هایی از سلامت مرتبط با پیری مانند خطر حمله قلبی را تحت تأثیر قرار دهد. محققان پیوندی بین خوش‌بینی و کاهش خطر مرگ زودرس پیدا کرده‌اند، اگرچه ارتباط بین خوش‌بینی و زندگی طولانی‌تر ناشناخته بود.

لی و همکارانش در این مطالعه میزان خوش‌بینی و وضعیت مرگ‌و‌میر را از طریق پرسش‌نامه و در 70 هزار زن و 1500 مرد ردیابی کردند. آن‌ها زنان را به مدت 10 سال و مردان را 30 سال مطالعه کردند؛ سپس به این پرداختند که آیا خوش‌بینی بالاتر به طول عمر طولانی‌تر مربوط می‌شود یا خیر. این تجزیه و تحلیل همچنین رفتارهایی را شامل می‌شود که احتمالاً روی طول عمر مانند سیگار کشیدن، رژیم و فعالیت بدنی تأثیر می‌گذارد.

اثرات مثبت

نتایج نشان می‌دهد که زنان با بالاترین سطح خوش‌بینی، تقریباً 9درصد عمر طولانی‌تری نسبت به زنان با کمترین سطح خوش‌بینی داشتند. مردانی که بالاترین سطح خوش‌بینی را دارند، حدود 10درصد بیشتر زندگی می‌کردند.

محققان خاطرنشان کردند که این یافته‌ها حتی پس از در نظر گرفتن تاثیر افسردگی نیز مدنظر قرار داده شده است. آن‌ها می‌گویند خوش‌بینی به معنای عاری بودن زندگی شخص از پریشانی نیست؛ بلکه به این معنی است که در مقابله با استرس و مشکلات بهتر باشد.

افراد خوش‌بین ممکن است در تنظیم و پایبندی به اهداف بهتر باشند. محققان اعلام کردند که انجام تمرین‌های نوشتن، مراقبت و رفتار درمانی شناختی به تقویت خوش‌بینی در کوتاه‌مدت کمک می‌کند.

دانشمندان امیدوارند یافته‌های آن‌ها در جهت تقویت اطلاعات مثبت برای سلامتی افراد سالمند کارآمد باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025945

وب گردی

وب گردی