ارائه الگوی حضور بانوان متخصص در حوزه نوآوری

مشاور بانوان معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به الگوسازی، تقویت زیرساخت‌ها و توسعه شبکه گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری اقدام به طراحی مدلی برای راه‌اندازی مرکز نوآوری بانوان کردیم که امیدواریم دانشگاه علم و صنعت با اتکا بر توانمندی‌های زنان این مدل را در سایر دانشگاه‌ها اشاعه دهد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، زینب حمیدزاده، مشاور بانوان معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم آیین افتتاح اولین مرکز نوآوری بانوان (مانا) گفت: طی ۴۰ سال اخیر (با شروع انقلاب اسلامی) میزان دانش آموختگان زن با رشد ۱۷ برابری و میزان تحصیلکرده در مقاطع کارشناسی و بالاتر با رشد ۸۰‌درصدی مواجه شده است و این رقم نشان می‌دهد که سطح تحصیلات بین زنان و مردان در کشور برابر است.

حمیدزاده با بیان اینکه در برخی از شهر‌ها شاهدیم که روند توسعه و تحصیل زنان حتی ۷۰درصد بالاتر از مردان تحصیلکرده است، تصریح کرد: متاسفانه امروز در عرصه هیئت علمی تعداد بانوان به ۲۵درصد هم نمی‌رسد و این رقمی مناسب و مطلوب نیست.

وی افزود: بانوان متاسفانه در ایجاد و راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز جایگاه مناسبی ندارند تا جایی که در سال ۹۶ تنها ۱۰درصد و در سال ۹۷ نیز ۱۲درصد از شرکت‌های دانش بنیان به مدیر عاملی بانوان اداره شده است؛ همین تعداد کم عملکرد بسیار مطلوبی داشته‌اند؛ اما به طور کلی عدد قابل توجهی نیست و باید در این حوزه اتفاقات جدیدی صورت گیرد.

مشاور بانوان معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در دانشگاه‌ها رخ داده این است که دیگر مقاومتی برای توسعه اکوسیستم دیده نمی‌شود، در گذشته سخت‌گیری‌های بسیاری وجود داشت؛ اما در حال حاضر دانشجویان و استادان برای تجاری سازی در کنار یکدیگر قرار دارند و نتایج مطلوبی هم به دست آمده، اما باز هم نقش زنان در این حوزه بسیار کم رنگ است.

وی یادآور شد: ما با بررسی همین موضوع تلاش کردیم تا مدلی را طراحی کنیم یعنی با تحقیقات مختلف سعی شد تا زنان به غیر از نقش مادری و همسری بتوانند نقش اجتماعی خود را حفظ کنند و در همین راستا در معاونت علمی برنامه‌ای با عنوان توان‌افزایی زنان فعال و خلاق در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: بر این اساس مدلی برای حضور زنان در اکوسیستم نوآوری طراحی کردیم که این مدل در معاونت علمی با نام «توان‌افزایی بانوان خلاق» در سه محور در دستور کار قرار گرفت.

حمیدزاده الگوسازی، تقویت زیرساخت‌ها و توسعه شبکه را از جمله محورهای اجرای این برنامه نام برد و افزود: مدلی که برای راه‌اندازی مرکز نوآوری بانوان بوده، بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری استخراج شده است که یکی از این فرمایشات آن بود که به گفته ایشان مسئله مادری، همسری، خانه و خانواده جزو مسائل اساسی است و تأکیدات دوم ایشان نیز آن بود که در طرح‌هایی که برای حوزه زنان طراحی می‌شود، خود بانوان نیز باید حضور داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه ما این دو موضوع را سرلوحه کار خود قرار دادیم، خاطر نشان کرد: بر اساس این دو فرمایش مقام معظم رهبری اقدام به طراحی مدلی برای راه‌اندازی مرکز نوآوری بانوان کردیم که امیدواریم دانشگاه علم و صنعت با اتکا بر توانمندی‌های زنان این مدل را در سایر دانشگاه‌ها اشاعه دهد.

حمیدزاده خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم براساس راه‌اندازی مدل این مرکز نوآوری چنین کاری را در سایر استان‌ها نیز انجام داده و از ظرفیت زنان خلاق و نوآور بیشتر استفاده کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025954

وب گردی

وب گردی