تمدن انسانی در جامعه کتابخوان شکل می‌گیرد/افتتاح ۲۹ کتابخانه در هفته دولت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر کتاب و کتابخوانی در جامعه‌ای جدی باشد، تمدن انسانی در آن شکل می‌گیرد و ما در گام دوم انقلاب جز با توجه به بحث کتاب و کتابخوانی نمی‌توانیم وارد مسیر شویم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، آیین بازگشایی کتابخانه مرکزی پارک شهر صبح امروز با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا مختارپوردبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این کتابخانه برگزار شد.

براساس این گزارش،‌ مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم ضمن تقدیر از توجه وزیر ارشاد به امر کتاب و کتابخوانی او را از حامیان اصلی این حوزه دانست و اظهار داشت: در سال‌های اخیر اتفاقات رفیع و گسترده‌ای در حوزه کتابخوانی و کتابخانه‌ای در کشور رخ داده است و شواهد نشان می‌دهد در چند سال اخیر نسبت به دهه قبل نشانه‌های مستندی وجود دارد که آرام آرام سطح بهتری از کتابخوانی را در کشور شاهد هستیم؛ هرچند از سوی وزارت ارشاد و سازمان‌ها و نهادهایی طر‌ح‌های مختلفی نیز در حوزه کتابخانه و کتابخوانی برگزار می‌شود.

به گفته وی بیش از ۶۰۰ کتابخانه در کشور تا سیس شده که دو سوم کتابخانه‌ها تازه‌تاسیس هستند؛ مثل کتابخانه مشهد و بجنورد و برخی از آنها نوسازی و یا بازسازی شده‌اند؛ مثل کتابخانه پارک شهر. خوشبختانه براساس سیاست‌های جدید اعلام شده و توجه به بخش کودک همچنین تغییر رویکرد در کتابخانه‌ها در این مسیر آرام آرام نشانه‌های تحول مشاهده می‌شود.

مختارپور با تاکید بر اینکه در طول هفته دولت ۲۹ کتابخانه افتتاح خواهد شد و آغاز به کار سایر کتابخانه‌ها در هفته کتاب خواهد بود، گفت: امیدواریم طی این چند روز که ۷ کتابخانههمزمان با هفته دولت افتتاح شده شاهد افتتاح سایر کتابخانه‌ها نیز در این هفته باشیم.

سیدعباس صالحی وزیر ارشاد نیز در این مراسم با تبریک هفته دولت ابراز داشت: از ویژگی‌های شهیدان رجایی و باهنر انس با کتاب بود که این انس باعث شد هر دو این بزرگواران با این نگاه شناخته شوند.

وی گفت: چند نکته در دولت یازدهم و دوازدهم دنبال می‌شد و طبیعی است که باید بیش از گذشته این نکات در حال حاضر نیز مورد اهتمام قرار گیرد؛ نکته اول اینکه ما به سمت عدالت فرهنگی و دسترسی به کتاب حرکت کنیم؛ اینکه گستره جغرافیایی کتابخانه‌ها قابل دفاع باشد یا اینکه شهر بی‌کتابخانه نداشته باشیم ولو در مناطق محروم و دورافتاده. خوشبختانه با گزارشی که امروز آقای مختارپور ارائه کردند مشخص شد در این ۶ سال ۶۰۰ کتابخانه تاسیس و نوسازی شده است.

صالحی تصریح کرد: سال گذشته رقم قابل توجهی و امسال نیز تا پایان هفته دولت ۴۰ کتابخانه آغاز به کار می‌کند که این مسیر ما را امیدوارتر می‌کند به اینکه دسترسی جغرافی‌مان به کتابخانه به درستی پیش می‌رود.

وزیر ارشاد به نکته دوم اشاره کرد و با تاکید بر این مطلب که نکته مهم در این مساله گسترده کارکردی بود، گفت: در این بند مهم این بود که کتابخانه‌ها کارکردهای متنوعی داشته باشند؛ چرا که دنیا به سمت کارکردهای جدید می‌رود و ما نیز باید آن کارکردهای جدید را به رسمیت شناخته و به آن سمت حرکت کنیم. ما باید از فضا و مکان استفاده حداکثری را برای حوزه فرهنگ ببریم. با این نگاه اتفاقات قابل توجهی رخ داد و حتما دامنه وسیع‌تری می‌تواند داشته باشد.

عالی‌رتبه‌ترین مقام مسئول در وزارت ارشاد نکته سوم را گستره اقشاری مطرح کرد و گفت: در ا ین مقطع تاکید بر این است که اقشار متنوعی از فضاهای کتابخانه‌ها بهره‌مند شوند؛ اینکه پاره‌ای از اقشاری که از محیط کتابخانه‌ها کمتر بهره‌مند بودند به آنها فرصت‌های ارتباطی داده شود، اما گاهی به اعتبار محرومیت جسمی یا اقتصادی و حاشیه‌نشینی شهری و یا جنسیتی، زنان یا محیطی نداشتند یا محیط مناسبی برای آنها فراهم نبود. از این رو گستره اقشاری هم رویکردی بود که دوستان ما در نهاد کتابخانه‌ها به سمتش حرکت کردند و با این نگاه، تنوع اقشاری کتابخانه‌ای ما روز به روز بهتر می‌شود.

صالحی این موارد را نویددهنده فضای خوب کتابخانه‌ای برشمرد و با تاکید بر این موضوع که امروز دور جدید فعالیت کتابخانه پارک شهر را به فال نیک می‌گیریم، توضیح داد: یکی از موارد مهم این است که نقطه‌های خاطره‌انگیز شهرها با نسل‌ها انقطاع پیدا نکنند؛ بلکه تکامل بیابند تا خاطرات به هم وصل شود و در این مسیر یکی از کتابخانه‌های پرخاطره کتابخانه پارک شهر بود. این امر را به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم مسیرهایی که در حوزه کتاب و کتابخوانی وجود دارد، در قالب‌های متعدد و متنوع دنبال شود و گام‌های موثری باشد در حوزه کتابخوانی؛ چرا که اگر کتاب و کتابخانه در جامعه‌ای جدی باشد، تمدن انسانی در آن شکل می‌گیرد و ما که در گام دوم انقلاب اسلامی هستیم، این گام جز با عمق بخشیدن به موضوع کتاب و کتابخوانی محقق نمی‌شود و نمی‌توان جز این مسیر به آن امیدوار بود.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1025970

وب گردی

وب گردی