۵۴ آزمایشگاه تخصصی در واحد بندرعباس فعالیت دارند/ ارائه خدمات مشاوره‌ای به صنایع پالایشگاهی و کشتی‌سازی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان گفت: اداره کل استاندارد استان هرمزگان دفتری در واحد بندرعباس ایجاد کرده است و سازمان استاندارد از خدمات استادان و اعضای هیئت علمی این واحد دانشگاهی با توجه به استقراری که در این واحد دانشگاهی دارد، بهره‌‌‌مند می‌‌شود.

مهدی باقری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در گفت‌‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ارتباط واحدهای دانشگاهی این استان با صنایع مختلف گفت: در حال حاضر، مهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین صنایع فعال در استان، شامل پالایشگاه نفت، حوزه فولاد و صنایع مرتبط با دریا، کشتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی، صنایع کوچک و متوسط است که مرتبط با صنعت آبزی‌‌‌پروری در حوزه دریا هستند. در زمینه کشاورزی هم استان هرمزگان ظرفیت‌‌‌‌هایی را در برخی حوزه ها دارد که به عنوان بخشی از کسب و کار استان شناخته می‌‌شوند.

وی درباره انعقاد قرارداد با صنایع مختلف استان افزود: با پالایشگاه و کشتی‌‌‌‌‌‌سازی استان، قرارداد خدمات مشاوره‌‌‌ای در خصوص کسب و کار و بهبود برخی از فرآیندها را منعقد کردیم. در بحث کشاورزی و شیلات هم مرکز تحقیقاتی را در خصوص محیط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیست و آبزیان به وجود آوردیم که در این خصوص هم با اداره شیلات و بنادر استان همکاری داریم. در حوزه دیگری هم دانشگاه خدمت‌‌‌‌‌‌‌رسانی دارد که شامل دو آزمایشگاه معتمد محیط‌زیست و آب می‌‌‌‌‌‌شود که مجوز گواهینامه استاندارد از استان دارند و در زمینه آزمایش نمونه‌‌‌ها فعالیت می‌‌‌‌‌‌‌کنند.

باقری در ادامه درباره اشتغال‌‌‌‌‌‌‌زایی فارغ‌‌‌‌‌‌‌التحصیلان واحدهای دانشگاهی هرمزگان یادآور شد: بسیاری از فارغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌التحصیلان ما در رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مهندسی مواد، مدیریت امور گمرکی و متالوژی در صنایع مرتبط استان مشغول به کار هستند. مهندسی نفت هم جزو رشته‌‌‌‌‌‌های واحد قشم است که فارغ‌‌‌‌‌التحصیلان این رشته هم در پالایشگاه‌‌های استان مشغول به کار هستند. این حجم از فارغ‌‌‌التحصیلان شاغل دانشگاه آزاد در سطح استان هرمزگان نشان‌‌دهنده نقش اثرگذار این دانشگاه در اشتغال‌‌‌‌‌‌‌‌زایی سطح استان است. در سال‌‌‌های اخیر سعی کردیم رشته‌‌‌‌‌هایی را در سطح استان ایجاد کنیم که متناسب با نیازهای بومی و منطقه‌‌‌‌‌ای باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در ادامه درباره امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی در سطح استان متذکر شد: در مرکز استان، 12 هزار مترمربع زیر ساخت شبکه علم و فناوری داریم و این مرکز شامل مرکز رشد و آزمایشگاه‌‌‌‌هایی می‌‌‌شود که در سطح واحد وجود دارد. با امکاناتی که داریم، به صنایع استان خدمات‌‌رسانی مختلفی را ارائه کردیم؛ همچنین آزمایشگاهی را در حوزه نفت و گاز قشم در این شهر مستقر کردیم و با توجه به صنایعی که در این حوزه وجود دارد خدمات‌‌‌رسانی متفاوتی خواهند داشت. در مجموع 54 آزمایشگاه مجهز در سطح استان داریم که متصل به سامانه ساها دانشگاه آزاد بوده و از بین این آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌ها دو آزمایشگاه مرجع استاندار داریم.

وی درباره ثمرات آشتی دانشگاه با صنعت خاطرنشان کرد: صنعتگران وقتی توانمندی دانشگاه را باور کنند استادان ما به طور عملی در صنایع مختلف حضور پیدا کرده و می‌‌‌‌توانند چالش‌‌‌‌‌های موجود را حل کنند، به این ترتیب با تکیه بر دانش و تخصص متخصصان بومی می‌‌‌توانیم مشکلات موجود در صنعت را حل کرده و به خودکفایی و استقلال در راستای تولید داخلی دست یابیم.

باقری درباره ایجاد دفاتر صنعتی در واحدهای دانشگاهی و حضور صنعت در دانشگاه تاکید کرد: در حال حاضر، اداره کل استاندارد استان هرمزگان یک دفتری در واحد بندرعباس ایجاد کرده و سازمان استاندارد از خدمات استادان و اعضای هیئت علمی این واحد دانشگاهی با توجه به استقراری که در این واحد دانشگاهی دارد بهره‌‌‌مند می‌‌شود. در اثر تبادلاتی که با صنایع مختلف داشتیم درصددیم تا دفاتری را در صنایع مختلف پتروشیمی هم ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان درباره فرصت مطالعاتی در صنعت متذکر شد: طرح فرصت مطالعاتی در صنعت، شرایطی را ایجاد می‌‌‌‌کند تا هم استادان از نزدیک با صنعت آشنا شوند و هم صنعت از حضور دانشگاهیان بهره‌‌‌‌‌‌ ببرد. این همکاری دو جانبه میان صنعت و دانشگاه مهم‌‌‌‌ترین گام در توسعه ارتباط میان دانشگاه و صنعت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025982

وب گردی

وب گردی