جزئیات سومین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت

همزمان با اعلام جزئیات سومین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت، پویش «نذر نشان هیأت» کلید خورد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، نشست خبری هشتمین سوگواره های عاشورایی عکس و پوستر هیأت و دومین فراخوان نشان هیأت، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۵ شهریور) با حضور رحیم آبفروش دبیر جامعه ایمانی مشعر، حجت‌الاسلام رنجبر دبیر سوگواره عاشورایی پوستر هیأت و حجت‌الاسلام عباسی سوگواره عاشورایی عکس هیأت در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

اگر هنر هیأت رشد کند، هنر شیعی ارتقا می‌یابد

آبفروش در ابتدای این نشست گفت: اگر امروز این ضعف را داریم که از سبک‌ها و ملودی‌های غربی تقلید می‌شود باید آن را اصلاح و جبران کنیم، مانند قدیم که خوانندگان از سبک‌های مداحی گرته برداری می‌کردند.

وی در بخش دیگری از این نشست گفت: ما برای نخستین بار برای اعلان هیأت هم جایزه در نظر گرفتیم تا زحمت هنرمند هیأتی هم دیده شود، چون کاری که او می‌کند، مردمی‌ترینهنر در انقلاب اسلامی است.

آبفروش گفت: چه بسیار عکس‌هایی از جلسات خالصانه سیدالشهدا مانند آیین گل مالی لرستان ثبت شد، اما رسانه‌های نامحرم و شبکه‌های اجتماعی آن را به عنوان یک انحراف و اتفاقی عقب افتاده ترسیم کردند.

وی ادامه داد: بنابراین شایسته بود که در قالب یک سوگواره، آثار عکاسان پاک چشم به رقابت گذاشته و در قالب کتاب چاپ شود. امیدواریم این اتفاق، سهم شایسته‌ای در ارتقای هنر هیأت داشته باشد که اگر هنر هیأت رشد کند، هنر اسلامی و شیعی ارتقا می‌یابد.

دبیر جامعه ایمانی مشعر اظهار داشت: دغدغه دبیرخانه رشد هرساله سوگواره بوده است، به همین دلیل امسال بخش تک عکس و مجموعه عکس را توسعه دادیم و در بخش جنبی، عکس اربعین را هم اضافه کردیم. ما سال‌های گذشته سوگواره عکس اربعین را حذف کردیم، چون همه سازمان‌ها و نهادها مشغول پرداختن به آن بودند اما چون بدون برنامه و تداوم بود، دوباره آن بخش را احیا کردیم.

آبفروش گفت: همچنین یک بخش ویژه در سوگواره عکس داریم که «هیأت و خدمات اجتماعی» نام دارد، اتفاقی که چندسالی است رقم خورده، مانند حضور هیأت‌ها در زلزله کرمانشاه، بحران آب آبادان و سیل گلستان و لرستان و خوزستان.

دبیر جامعه ایمانی مشعر، «فاطمیه، عیدانه و هفتگی» را سه بخش سوگواره پوستر اعلام کرد و افزود: شاید جلسات شادیانه هیأت شایسته است که به درستی انعکاس پیدا کند تا تصویر ناموزونی از هیأت منعکس نشود. یک بخش ویژه هم با عنوان «تبلیغات در فضای محیطی و مجازی» داریم.

آبفروش درباره فراخوان نشان هیأت هم گفت: کتاب نشان‌های صنعتی و تجاری داشتیم اما برای هیأت، کتاب نشان نداشتیم. در نخستین فراخوان همه نشان‌های هیأت را جمع‌آوری کردیم و حاصل آن (اعم از نشان اصلی و نشان اصلاح شده) در قالب کتاب نشان هیأت منتشر خواهد شد.

وی افزود: ما فراخوان نشان را سه سال یک بار در نظر گرفته بودیم و امسال پس از گذشت سه سال، فراخوان دوم را منتشر خواهیم کرد تا نشان‌هایی که طی این مدت تولید شده یا دیده نشده است، جمع شود و یک بخش هم پویش «نذر نشان» و طراحی یک نشان برای یک هیأت (که نیاز به نشان دارد) توسط یک هنرمند است.

حجت‌الاسلام محمدجواد رنجبر هم درباره بخش اصلی نشان هیأت گفت: در این بخش صرف طراحی کافی نیست، بلکه ان هیأت باید نشان را برای خودش انتخاب کرده باشد اما در بخش جنبی، صرف طراحی کافیست.

وی ادامه داد: به برندگان بخش اصلی ۳، ۲ و یک میلیون تومان به سه رتبه نخست اهدا می‌شود، به آن سه هیأت هم هر کدام یک میلیون تومان اهدا می‌شود. در بخش جنبی هم به سه نفر هر کدام یک میلیون تومان اهدا می‌شود.

رنجبر گفت: در بخش اصلی پوستر هم ۴ میلیون جایزه به پوستر برتر و ۵ جایزه یک میلیونی به جزئیات پوستر اهدا می‌شود، هیأت هر کدام از برگزیدگان هم یک میلیون تومان هدیه می‌گیرند. سه جایزه ۵۰۰ هزار تومانی هم برای هر یک از بخش‌های فاطمیه، هیأت هفتگی و پوسترهای عیدانه در نظر گرفته‌ایم. در بخش جنبی هم که پوستر شیعی است، یک میلیون تومان است. بخش‌های ویژه شامل تبلیغ در فضای مجازی و فضای شهری هم هر کدام ۲ میلیون تومان جایزه اعطا می‌کنیم.

حجت‌الاسلام وحید عباسی دبیر سوگواره عکس هم در ادامه این نشست خبری گفت: در این بخش، سه زیرمجموعه اصلی (سوگواری بر خاندان عصمت و طهارت)، جنبی (عکس‌های قدیمی، پیاده‌روی اربعین) و ویژه (خدمات اجتماعی هیأت) را داریم.

هنرمند طراح نیاز به مطالعه هم دارد

سیدعباس میرهاشمی، از داوران سوگواره عکس عاشورایی گفت: یک سوگواره موفق، یک جریان زنده است. هیأت‌ها برآمده از بطن جامعه هستند و ظرفیت بالایی برای درک درد جامعه دارند و عکس می‌تواند سند صادقی برای انعکاس این موضوع باشد.

‌محمدعلی کشاورز از داوران سوگواره پوستر هم در سخنانی گفت: با نگاهی به ۷ دوره قبلی، رشد کمی و کیفی مشهود است، اما نکاتی وجود دارد که طراحان، مسئولان هیأت‌ها و مساجد باید به آن توجه کنند. یعنی تنبلی را کنار بگذارند و حول موضوع و محتوایی که قرار است درباره‌اش پوستر بزنند، تحقیق و مطالعه بیشتری داشته باشند.

وی افزود: نوآوری را نباید صرفا در تکنیک و زیبایی خلاصه کرد. ضمن اینکه تا حد امکان، اثر خوانا و تعداد کلمات، کم باشد.

کشاورز توصیه کرد طراحان مبانی هنرهای تجسمی را بیشتر بشناسند و در آثار خود لحاظ کنند.

در پایان این مراسم، پوسترهای سوگواره‌ها و نشان رونمایی شد.

سپس نمایشگاه پوستر اعلان مراسم هیأت شامل ۴۳ اثر از برگزیدگان ۷ سال گذشته سوگواره در مجتمع فرهنگی سرچشمه افتتاح شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025993

وب گردی

وب گردی