دانشجویان رشته مدیریت کسب و کار در اروپا درآمد بالایی دارند/ پیش‌بینی بازار کار MBA طی ۱۰ سال آینده در ایران

رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) گفت: ایران تا ۱۰ سال آینده نیازمند متخصصان MBA خواهد بود، این پیش‌بینی با توجه به تراکم زیاد مهاجرت فارغ‌التحصیلان این رشته از کشور به خارج از کشور و نیاز شرکت‌های دولتی و خصوصی صورت گرفته است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اکبر اعتباریان رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) اظهار کرد: کسب‌ و کارهای کوچک در اغلب کشورهای پیشرفته از اهمیت بسزایی برخوردارند؛ چراکه به سادگی تشکیل شده، قابلیت انعطاف زیادی دارند و به راحتی خود را با محیط و شرایط تطبیق می‌دهند؛ حتی هزینه ایجاد و نگهداری زیادی ندارند و از همه مهم‌تر درآمدزایی خوبی دارند.

وی اضافه کرد: دانش‌آموختگان این رشته با توجه به آشنایی با بخش‌های مختلف یک کسب‌وکار کوچک از جمله مسائل مالی، بازاریابی، زنجیره تأمین، مدیریت بنگاه و ... از ظرفیت‌های مناسبی برای تأسیس شرکت یا در اختیار گرفتن مدیریت آن برخوردارند.

رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با بیان اینکه در کشور ما نیز چند دانشگاه اقدام به ارائه دروس مرتبط در قالب رشته مدیریت کسب‌وکارهای کوچک کرده‌اند، عنوان کرد: با توجه به تحولات بازار کسب‌وکار و رویکردهای جدید در این حوزه، این رشته از افق مناسبی برخوردار است.

اعتباریان بیان کرد: از ویژگی‌های مثبت تحصیل در رشته مدیریت MBA این است که همه بخش‌ها اعم از خصوصی و دولتی، مدرک MBA را برای مدیریت قبول دارند و افرادی که این مدرک را به دست آوردند می‌توانند بازار کار خوبی را برای خود فراهم و بازار را تابع تفکر اقتصادی خود کنند.

وی تأکید کرد: با توجه به اهمیت فراوان مدیریت کاربردی در سازمان‌های مختلف برای رشد و ارتقا، این رشته اهمیت بسزایی در دنیا پیدا کرده و به نوعی یک شاخص توسعه‌یافتگی محسوب می‌شود و اگر محبوبیت رشته‌های دانشگاهی را در کشورهای پیشرفته براساس استقبال عمومی رتبه‌بندی کنیم، در نهایت سه رشته محبوب حقوق، پزشکی و MBA که خواهند بود که رشته MBA اولویت نخست را به خود اختصاص داده است.

رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) مطرح کرد: درآمد کسانی که مدیریت کسب‌وکار خوانده‌اند در اروپا چهار برابر کسانی است که با همان تحصیلات و سن در موقعیت‌های دیگری کار می‌کنند.

اعتباریان در تشریح محتوای درسی این رشته گفت: وقتی MBA می‌خوانیم یاد می‌گیریم که چگونه باید ارتباط برقرار و یک مسئله را حل کنیم با پیچیدگی‌ها و سیاست‌ها در داخل یک سازمان آشنا می‌شویم؛ از این رو مدیر کسب‌وکار هم یک مشاور است و هم یک مدیر.

وی تبیین کرد: اگر به بازار کار MBA نگاه کنیم، به این نکته پی می‌بریم که ایران تا ۱۰ سال آینده نیازمند متخصصان این رشته خواهد بود، این پیش‌بینی با توجه به تراکم زیاد مهاجرت فارغ‌التحصیلان این رشته از کشور برای کار یا ادامه تحصیل در خارج کشور و نیاز شدید سازمان‌های بزرگ اقتصادی، شرکت‌های دولتی و خصوصی که تعدادشان کم هم نیست، صورت گرفته است.

رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) تشریح کرد: یک دانش‌آموخته MBA مشاور، مدیر، اقتصاددان و یک تحلیل‌گر اقتصادی است که نه‌تنها به‌صورت مستقل کار می‌کند؛ بلکه می‌تواند به صورت سازمانی، وضعیت بازار را پیش‌بینی و بهترین شرایط یک کسب‌وکار را رقم بزند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025998

وب گردی

وب گردی