دانشگاه آزاد اسلامی بر 24 رشته قهرمانی تمرکز می‌کند/ تجلیل از مدال آوران یونیورسیاد و تیم تکواندو در جلسه بعدی شورای عالی ورزش

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه به صورت متمرکز در 24 رشته قهرمانی آقایان و بانوان ورود کرده و بنا دارد طی 7 سال آینده، قهرمانان المپیک تربیت کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، سومین جلسه شورای عالی ورزش دانشگاه آزاد اسلامی ظهر امروز به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی، دکتر مهدی علی‌نژاد دبیر شورای ورزش و سایر اعضا برگزار شد.

دکتر طهرانچی در ابتدای این نشست با تبریک قهرمانی تیم تکواندو دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات جام جهانی 2019 چین، گفت: برای دانشگاه آزاد اسلامی افتخاری است که تیم‌های ورزشی و ورزشکاران آن در رشته‌های مختلف برای کشور افتخارآفرینی می‌کنند. ان‌شاءالله در جلسه بعدی شورا، از مدال‌آوران سی‌امین دوره مسابقات دانشجویان جهان یونیورسیاد 2019 ایتالیا و تیم تکواندو دانشگاه آزاد اسلامی تجلیل خواهد شد.

وی با اشاره به انطباق سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی با سال تحصیلی، اظهار داشت: با توجه به اینکه فعالیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی از شهریورماه آغاز می‌شود، دانشگاه آزاد اسلامی برخلاف دولت که سال شمسی را به عنوان سال مالی انتخاب کرده است، سال مالی خود را مطابق با سال تحصیلی از ابتدای شهریور تا پایان مرداد در نظر می‌گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: موضوع ورزش، در جلسات بررسی پیش‌نویس بودجه استان‌ها با جدیت پیگیری و برای هر یک از استان‌ها تیم‌های ورزشی خاصی انتخاب شد. بدین ترتیب 24 رشته ورزشی به صورت جدی در دستورکار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت و وظایف و مأموریت هر یک از استان‌ها مشخص شد.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: در همین راستا در بخش ورزش قهرمانی آقایان، رشته کاراته به استان تهران (واحد اسلامشهر)، تکواندو استان تهران (واحد شهرقدس)، دوومیدانی استان فارس، تنیس روی میز استان آذربایجان شرقی، ووشو استان هرمزگان، سنگ‌نوردی استان کرمان، واترپلو استان خراسان شمالی، کشتی آزاد استان خوزستان، وزنه‌برداری استان تهران (واحد علوم و تحقیقات)، شمشیربازی سابر استان یزد و قایقرانی روئینگ به استان گیلان واگذار شد.

وی افزود: در بخش ورزش قهرمانی بانوان نیز، رشته کاراته به استان کرمانشاه، تکواندو استان البرز، دوومیدانی استان لرستان، تنیس روی میز واحد جام نجف‌آباد، ووشو استان اصفهان، سنگ‌نوردی استان کرمان، کبدی استان گرگان، قایقرانی روئینگ استان گیلان، تیروکمان استان قزوین، تیراندازی استان بوشهر، بسکتبال سه‌نفره، استان مرکزی و قایقرانی کانوپولو به استان گیلان واگذار شد.

تدوین دستورالعمل اداره مراکز ورزشی – آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی به منظور تسهیل در واگذاری اماکن ورزشی به اعضای هیأت علمی

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه، به برنامه‌های این دانشگاه در زمینه تقویت حوزه ورزش اشاره کرد و گفت: در جلسات بودجه، اطلاعات خوبی از امکانات و ظرفیت‌های ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی به دست آمد و مقرر شد در سال مالی 1400-1399 منابع فعالیت‌های ورزشی دانشگاه از طریق اقتصاد پایا و پویای بخش ورزش تأمین شود. در این راستا تمامی امکانات ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در اختیار اعضای هیأت علمی قرار می‌گیرد، بر این اساس مجموعه اماکن ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی مانند بیمارستان‌های این دانشگاه که به مراکز درمانی - آموزشی تبدیل شده‌اند، در قالب مجموعه‌های ورزشی - آموزشی اداره خواهند شد که برای این کار، شورای عالی ورزش باید مدل خاص درآمدزایی و الزامات فعالیت‌های این مراکز را طراحی کند.

وی افزود: شورای عالی ورزش به منظور تسهیل در واگذاری اماکن ورزشی به اعضای هیأت علمی این دانشگاه، باید دستورالعمل اداره مراکز ورزشی – آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی را تدوین کند.

دکتر طهرانچی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر درگیر شدن دانشگاه‌ها با مسائل و چالش‌های کشور، اظهار داشت: در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی در یک طرح کلان ملی، اقدام به شناسایی چالش‌های ملی و منطقه‌ای کرده است که موضوع مهندسی و علوم ورزش یکی از این چالش‌هاست که در کنار 12 برنامه علمی دیگر در قالب 635 زمینه پژوهشی، تلاش دارد به 9 چالش کلان در حوزه ورزش پاسخ دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشجویان این دانشگاه موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکتری خود را در سامانه پایش (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای) انتخاب کرده و تمامی فرآیند انتخاب موضوع تا دفاع در این سامانه قابل نظارت و ارزیابی است. با اجرای طرح پایش، نتیجه این خواهد بود که دانش ورزش به صورت روش‌مند در کشور افزایش می‌یابد و می‌توانیم با بکارگیری رشته‌های مختلف همچون پزشکی، علوم تغذیه، حقوق، مدیریت، مهندسی و... در کنار رشته تربیت بدنی، به تولید علوم ورزشی کمک کنیم.

اساتید دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان مستعد را شناسایی و جذب ورزش حرفه‌ای و قهرمانی کنند

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تربیت بدنی 530 عضو هیأت علمی و 52 هزار دانشجو دارد، گفت: یکی از برنامه‌های جدی دانشگاه آزاد اسلامی این است که بتواند در مدت 5 تا 7 سال آینده استعدادیابی، پرورش و شکوفایی استعدادها، توجه به علوم ورزشی، نظام ورزش قهرمانی تا حرفه‌ای را دنبال کند و بتواند ورزش قهرمانی را به ورزش عمومی متصل کند. در این راستا اساتید دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند دانشجویان مستعد را در کلاس‌های تربیت بدنی شناسایی کرده و جذب ورزش حرفه‌ای و قهرمانی کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تقویم قهرمانی دانشگاه آزاد اسلامی برای 24 رشته انتخابی آقایان و بانوان طراحی خواهد شد که برای این رشته‌ها باید برنامه‌ریزی دقیق در مسابقات ملی دانشجویان، یونیورسیاد، لیگ برتر و مسابقات جهانی صورت گیرد تا تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی جزو سه تیم اول این مسابقات باشند. بنابراین تمرکز دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه ورزش قهرمانی، فقط در این 24 رشته خواهد بود تا اهداف موردنظر به صورت تخصصی دنبال شود.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: برای تحقق این هدف، باید ابتدا فرهنگ‌سازی و سپس جریان‌سازی، گفتمان‌سازی، شبکه‌سازی، نمادسازی و نهادسازی صورت گیرد تا بتوانیم یک رفتارسازی صحیح ورزشی را در کشور طراحی کنیم و با این نگاه جامع، ظرف مدت 5 تا 7 سال آینده تیم‌هایی قوی به بازی‌های المپیک اعزام تا برای کشور افتخارآفرینی کنند.

تمرکز دانشگاه آزاد اسلامی به منظور جریان‌سازی قوی در حوزه ورزش کشور، بر ورزش‌های حرفه‌ای و قهرمانی است

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشجویان این دانشگاه که در رشته‌های قهرمانی مقام کسب کرده‌اند، باید در کمیته‌های فنی بکارگیری شوند تا از این طریق رویکرد کادرسازی و جانشین‌پروری در حوزه ورزش را در دانشگاه آزاد اسلامی پیاده کنیم تا بتوانیم از کلاس‌های درس تا قهرمانی، بستری مناسب به وجود آوریم.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در کنار توجه ویژه به ورزش‌های حرفه‌ای و قهرمانی، ورزش همگانی و تفریحی را نیز دنبال می‌کند، گفت: تمرکز دانشگاه آزاد اسلامی بر ورزش‌های حرفه‌ای و قهرمانی است تا بتوانیم یک جریان‌سازی قوی در حوزه ورزش در کشور ایجاد کنیم، اما رشته‌های تفریحی و ورزش‌های همگانی نیز در سطح واحدها اجرایی خواهد شد. اگر حوزه ورزش بتواند از محل فعالیت اماکن ورزشی، اقتصاد پایا و پویا داشته باشد، می‌تواند این ورزش‌ها را در سطوح بالاتر نیز دنبال کند.

دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد در برخی رشته‌ها در سطح آسیا و جهان تبدیل به قطب این رشته‌ها شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به جنبه اقتصادی ورزش در جهان، تصریح کرد: دنیا ورزش را به عنوان تجارت می‌بیند که البته جنبه اقتصادی و تجاری ورزش در کشور ما مورد غفلت واقع شده است. اگرچه سلامتی اولین هدف ورزش است، اما موضوع اقتصادی نیز جنبه دیگر آن است. دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد در برخی رشته‌ها در سطح آسیا و جهان تبدیل به قطب این رشته‌ها شود تا با توجه به جنبه اقتصادی ورزش، درآمدزایی نیز داشته باشد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن یک میلیون و 200هزار دانشجو، ظرفیت لازم برای تحقق برنامه‌های خود در حوزه ورزش را دارد، گفت: این دانشگاه بیش از یک میلیون و 500هزار مترمربع فضای ورزشی و بیش از 3هزار و 500 میلیارد تومان در این حوزه سرمایه دارد، بنابراین جمعیت و سرمایه‌های این دانشگاه به اندازه کافی بزرگ است که بتواند موفقیت‌های ملی و بین‌المللی رقم بزند و بیماری اقتصاد ورزشی را درمان و برای آن راهکار ارائه دهد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: این دانشگاه می‌خواهد در حوزه ورزش زاینده بوده و با تمرکز بر 24 رشته قهرمانی، مسائل علمی و اقتصادی این ورزش‌ها را حل کرده و در کشور جریان‌سازی کند، بنابراین هیچ محدودیتی برای آنکه دانشگاه آزاد اسلامی بتواند تا 7 سال آینده به یکی از قهرمانان المپیک تبدیل شود، وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به وظیفه رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه ورزش، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن یک روزنامه و دو خبرگزاری، ظرفیت بالقوه‌ای در حوزه رسانه در اختیار دارد که می‌تواند با بکارگیری این توان در حوزه ورزشی، خبرنگاران متخصص در این حوزه تربیت کند تا انعکاس‌دهنده موفقیت‌های تیم‌های ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی باشند.

در ادامه این جلسه، دکتر محمد علی‌اکبری رئیس دبیرخانه پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی گزارشی از چالش‌های احصاءشده حوزه ورزش در طرح «پایش» ارائه کرد و گفت: در سامانه پایش به صورت لحظه‌ای می‌توان همه مراحل پایان‌نامه و رساله را رصد کرد و در جریان روند ارائه پروپوزال تا تأیید و فعالیت اساتید مشاور و راهنما قرار گرفت.

وی ادامه داد: طرح پایش (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای) یک الگوست که برمبنای علمی طراحی شده و در آن چالش‌ها مورد نظر قرار گرفته و هدف غایی و مطلوب برای آن دیده می‌شود و به ازای هر هدف غایی، راهبردهای مختلف طراحی شده که براساس این راهبردها، منظومه دانشی طراحی می‌شود تا مشخص شود چه رشته‌هایی می‌توانند به این هدف کمک کنند.

دکتر علی‌اکبری خاطرنشان کرد: بر این اساس رشته‌های مختلف درگیر چالش‌ها می‌شوند تا به صورت چندوجهی بتوانیم ابعاد مختلف چالش را بررسی کرده و برای آن راهکار ارائه دهیم. زمانی که رهیافت‌ها مشخص شد، می‌توان چندین برنامه پژوهشی با اهداف مختلف تدوین کرد.

در ادامه، دکتر کمال جوانمرد مدیرکل تربیت بدنی و ورزش دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه گزارشی از افتخارآفرینی تیم‌های ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات جهانی پرداخت و گفت: تیم تکواندو دانشگاه آزاد اسلامی که موفق شد با غلبه بر تمامی حریفان خود، مقتدرانه بر سکوی نخست مسابقات جام جهانی 2019 بایستد، به مسابقات المپیک 2020 توکیو اعزام خواهند شد.

دکتر جوانمرد با قدردانی از حمایت‌های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از تیم‌های ورزشی این دانشگاه، اظهار داشت: خوشبختانه در دوره جدید تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی با اقتدار به میادین ورزشی اعزام می‌شوند و عناوین قابل توجهی کسب می‌کنند که حمایت دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی از ورزشکاران دانشگاه آزاد اسلامی قابل تقدیر است.

در پایان سومین جلسه شورای عالی ورزش دانشگاه آزاد اسلامی، اساسنامه جدید باشگاه فرهنگی – ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد پس از اصلاح مواردی، در جلسات آینده مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026011

وب گردی

وب گردی