رسانه های اجتماعی سلامت روانی افراد را بهبود می بخشند

بررسی عملکرد رسانه بر سلامت روانی جامعه، نیازمند واکاوی پیامدها و عوامل گوناگونی است که با توجه به نقش شبکه های اجتماعی در زندگی انسان های جوامع مدرن، بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مطالعه جدید دانشگاه ایالتی «میشیگان»، استفاده منظم از رسانه های اجتماعی و اینترنت می تواند سلامت روان بزرگسالان را بهبود بخشیده و از افسردگی و اضطراب جلوگیری کند.

در همین راستا «کیت همپتون»، استاد رسانه و اطلاعات دراین دانشگاه می گوید: فناوری های ارتباطی و بسترهای رسانه ای اجتماعی ، حفظ روابط و دستیابی به اطلاعات بهداشتی را آسان تر می کنند.

پس دلیل این که اینقدر از رسانه ها و شبکه های اجتماعی به بدی یاد می شود در چیست؟ شاید جواب این سوال را بتوان این گونه بیان کرد که تاکنون قسمت اعظم تحقیقات انجام شده تنها بر روی جوانان و دانشجویان متمرکز شده بود ، نه بزرگسالان. در همین راستا همپتون می گوید که مراحل زندگی تنها می تواند تأثیرات این شبکه ها را توضیح دهد، نه استفاده از فناوری.

او می گوید: در نظر گرفتن تنها لحظه ای از اضطراب امروز جوانان و نتیجه گیری این که یک نسل کامل به دلیل تاثیرات رسانه های اجتماعی در معرض خطر هستند، تغییر و تحولات قابل توجه و چشمگیر اجتماعی را نادیده می گیرد، تاثیراتی مانند تأثیرات طولانی رکود اقتصادی بزرگ ، افزایش خانواده های تک فرزند ، والدین پیرتر و محافظت شده تر ، ورود جوانان بیشتر به دانشگاه و افزایش بدهی های دانشجویی.

بنابراین همپتون تصمیم گرفت تا جمعیت بالغ تری را مورد مطالعه قرار دهد. بنابراین طولانی ترین نظرسنجی خانوار جهان، داده های مربوط به بیش از 13،000 روابط شرکت کنندگان بزرگسال را در یک مطالعه پانل درآمد دینامیک (بررسی پانل طولی خانواده های آمریکایی ) مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. وی از داده های سال 2015 و 2016 در همین رابطه استفاده کرد که شامل یک سری سؤال در مورد ارتباط استفاده از فناوری های ارتباطی و پریشانی روحی و روانی بود.

یافته ها نشان می دهد که کاربران رسانه های اجتماعی در طی مدتی یکساله، 63 درصد کمتر دچار اضطراب روانی جدی از جمله افسردگی اساسی یا اضطراب جدی می شوند. داشتن اعضای خانواده در رسانه های اجتماعی بیشتر باعث کاهش اضطراب روانشناختی می شود؛ البته تا زمانی که سلامت روانی اعضای خانواده رو به زوال نباشد.

در همین رابطه همپتون می گوید که این ایده، نظظظریه ای که می گوید رسانه های اجتماعی، فناوری های تلفن همراه و اینترنت در ایجاد یک بحران سلامت روان در ایالات متحده نقش دارند را به چالش می کشد.

سایر یافته های کلیدی این بررسی از این قرارند:

کسانی که از سایت شبکه های اجتماعی استفاده می کنند 1.63 برابر بیشتر، در برابر پریشانی روانی جدی مقاومت می کنند.

میزان تأثیر فن آوری های ارتباطی بر پریشانی روانی، بسته به نوع و میزان فن آوری هایی که افراد و اعضای خانواده گسترده آنها استفاده می کنند، متفاوت است.

تغییر در سلامت روان اعضای خانواده، بر پریشانی روانی که خانواده دیگر تجربه کرده اند نیز تأثیر می گذارد ، تنها در صورتی که هر دو عضو از خانواده های مذکور در یک سایت از شبکه های اجتماعی با یکدیگر در ارتباط باشند.

همپتون می گوید: از آنجایی که امروزه آگاهی محدود و کمی از جریان اطلاعات را در تلفن های همراه و فید فیس بوک های خود داریم، این تماس مداوم ممکن است برای مواردی مانند سلامت روان افراد در جامعه اهمیت بیشتری داشته باشد.

نتایج کامل این مطالعه در مجله ارتباط واسط رایانه ای به انتشار رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026017

وب گردی

وب گردی