درآمد یک میلیاردی واحد شیراز در ارتباط با صنایع مختلف/ 100 آزمایشگاه در سطح استان فارس فعالیت دارند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس گفت: مهم‌‌‌ترین صنایع فعال در سطح استان فارس، صنعت الکترونیک و کشاورزی است که با همه این صنایع تقریبا در ارتباط هستیم. در سال گذشته هم از طریق قراردادهایی که با بخش صنعت داشتیم حدود یک میلیارد تومان درآمدزایی کسب کردیم.

محمدکاظم کاوه پیش‌قدم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ارتباط واحدهای دانشگاهی این استان با صنایع مختلف گفت: مهم‌‌‌ترین صنایع فعال در سطح استان فارس، صنعت الکترونیک و کشاورزی است که با همه این صنایع تقریبا در ارتباطیم و با حضور دکتر طهرانچی یک تفاهم‌‌نامه کلی با صنایع الکترونیک امضا کردیم. بسیاری از استادان ما در رشته‌‌‌‌های برق و مکانیک همکاری گسترده‌‌‌‌ای با صنایع استان دارند. در سال گذشته هم حدود یک میلیارد تومان درآمدزایی از طریق قراردادهایی که با بخش صنعت داشتیم کسب کردیم.

وی درباره راهکارهای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت افزود: راهکارها برای ارتباط دانشگاه با صنعت گسترده است؛ اما مهم‌‌ترین چیزی که وجود دارد این است که یکی از این دو تا نیازهای خود را از طریق دیگری تامین کند و به این ترتیب یا صنعت کارگرانش را برای دانشجویی به ما معرف کند یا دانشجویان ما کارآموزی خود را در صنعت انجام دهند. در حال حاضر، بزرگ‌ترین مشکلی که وجود دارد دانشگاه‌‌‌های ما با توجه به نیاز صنایع، فارغ‌‌‌التحصیل تربیت نمی‌‌کنند. بدون تردید، برای رفع این مشکلات دانشگاه‌‌‌ها باید به سمت دانشگاه‌‌‌های جدید نسل سوم و چهارم حرکت کنند تا این ارتباط میان دانشگاه و صنعت قوت گرفته و دروس دانشگاهی خصوصا در برخی از رشته‌‌هایی که مرتبط با صنایع است از حالت تئوری خارج و به سمت عملی شدن حرکت کند. رسیدن به این مرحله نیازمند توجه ویژه وزارت علوم در تغییر سرفصل‌‌های دروس و تقویت حوزه‌‌‌‌‌های عملی است.

کاوه پیش‌قدم در ادامه درباره امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی در واحدهای استان فارس خاطرنشان کرد: در حال حاضر، 35 واحد دانشگاهی در سطح استان داریم که در مجموع حدود 100 آزمایشگاه در واحدهای دانشگاهی سطح استان مشغول به فعالیت هستند که خدمات‌‌رسانی‌‌‌‌‌‌های متفاوتی را به صنایع گوناگون داشتند. کلیه تجهیزات موجود در این دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌ها، مطابق با فناوری روز دنیاست و در زمینه تمرکزگرایی این آزمایشگاه‌‌‌‌ها برنامه‌‌‌‌هایی داریم که به زودی اجرایی خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس درباره ثمرات آشتی دانشگاه با صنعت تاکید کرد: تنها راه نجات کشور، تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت بوده که پایه و اساس اقتصاد مقاومتی محسوب می‌‌‌شود. بدون تردید، اگر صنعت به دانشگاه اعتماد کرده و از حضور متخصصان داخلی و بومی بهره ببرد منجر به پیشرفت، استقلال و خودکفایی خواهد شد. با توجه به شرایط امروز کشور، مهم‌‌‌ترین ثمره این اتفاق، افزایش تولید داخلی و مقابله با تحریم‌‌هاست که دستاورد بزرگ آشتی دانشگاه با صنعت محسوب می‌‌‌شود.

وی درباره فرصت مطالعاتی در صنعت و حضور استادان دانشگاه در صنایع مختلف گفت: فرصت مطالعاتی در صنعت برای استادان و اعضای هیئت علمی، منجر به آشنایی نزدیک استادان دانشگاه با مسائل و مشکلات صنعت شده که به طور عملی با این امور برخورد می‌‌‌کنند. به این ترتیب استادان دانشگاه با حضور در صنایع مختلف می‌‌توانند راهکارهای مناسبی را در جهت رفع مشکلات موجود ارائه دهند. در حقیقت، این حضور دانشگاهیان در صنایع مختلف سبب می‌‌‌شود تا تجربیات خود را در اختیار دانشجویان گذاشته و بسیاری از دروس را از حالت تئوری خارج کنند. به این ترتیب، علم به خدمت صنعت در می‌‌‌‌آید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026041

وب گردی

وب گردی