آینده اینترنت نسل پنجم در برنامه «مدیران داده»/ 5G چگونه می‌تواند بر زندگی ما تأثیر بگذارد؟

فناوری 5G با سرعت بالای خود به‌زودی پا در جهان بسیاری از افراد خواهد گذاشت. در چنین شرایطی همان‌طور که از مزایای آن بهره‌مند می‌شویم باید برای مقابله با مشکلات آن نیز آمادگی‌های کامل را کسب کرده باشیم. در میان تمام افراد، وظیفه مدیران داده خطیرتر به نظر می‌رسد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تکنولوژی 5G در سال جاری گسترده‌تر می‌شود. در حال حاضر «ورایزن» در بعضی مناطق خدمات 5G را ارائه می‌دهد؛ اما در چنین دنیایی تنها خرید جدیدترین تلفن با قابلیت ساپورت 5G کافی نیست.

ذی نفعان و به‌ویژه افرادی که در حیطه مدیریت داده کار می‌کنند باید برای درک این تغییر فناوری جدید زمان بگذارند و پیامدهای آن را دنبال کنند.

5G مانند تمام تغییرات مهم تکنولوژیکی قبل از آن، نه‌تنها فرصت‌های شگفت‌انگیزی به همراه خواهد داشت، بلکه باعث ایجاد فناوری‌های مختلف نیز خواهد شد. آن‌ها ممکن است در نگاه اول غیر‌ضروری به نظر برسند؛ اما در مدت چند سال به ضروریات زندگی تبدیل می‌شوند.

5G چگونه می‌تواند بر زندگی ما تأثیر بگذارد؟

به جای نگاه به اینترنت سریع‌ 5G، آن را سکویی به‌روز در نظر بگیرید که زیرساخت‌ها و قابلیت انتقال داده آن، امکانی را فراهم می‌کند تا میزبان دیگر سیستم‌ها باشیم.

5G ساخت محصولات اینترنت اشیاء(IoT) و اتصال یکدست بین آنها را اثبات خواهد کرد. دستگاه‌های بی‌سیم، از جمله ربات‌ها، سنسورها، هواپیماهای بدون سرنشین و وسایل نقلیه نیز به قابلیت‌های انتقال سریع این شبکه متکی هستند.

IoT مخفف «Internet of Things» است که دستگاه‌های مختلف پوشیدنی(مانند اپل واچ) و تلفن را به اینترنت متصل و ارتباط آنها را با یکدیگر برقرار می‌کند.

5G بر نحوه کار ما نیز تأثیر می‌گذارد. یک نکته اساسی این است که شبکه جدید چگونه به صنایع واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) کمک خواهد کرد. شرکت‌های تجارت رسانه‌ای برتر، ارائه دهندگان محتوا و توزیع کننده‌هایی مانند Netflix و Hulu به سرعت گسترش خواهند یافت.

به محض اینکه 5G استاندارد شد در بسیاری از سازمان‌ها انتظار پیشرفت‌های اساسی می‌رود. برای مثال، پزشکان از راه دور بیماران خود را تحت نظر خواهند گرفت و حتی در صورت لزوم جراحی های راه دور نیز انجام خواهند داد. جدا از اینکه اتومبیل‌ها باهوش‌تر و خودمختار‌تر هستند به راننده‌ها خدمات بهتری ارائه خواهند داد.

تنها فناوری‌ مورد نیاز در زندگی روزمره ما نیست که ارتقا می‌یابد، بلکه اگر فکر می‌کنید اکنون با داده‌های زیادی سر و کار داریم، منتظر باشید تا هنگام ورود 5G با سونامی داده‌ها مواجه شوید.

علم داده و هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند تا چیزهای بیشتری را سریع‌تر از گذشته و همه را در زمان واقعی یاد بگیریم.

آیا اشکالاتی برای انتقال به 5G وجود دارد؟

هر بار که فناوری جدیدی به صحنه وارد می‌شود مزایای آن مورد ستایش قرار می‌گیرد در حالی که اغلب از اشکالات چشم‌پوشی می‌شود. حال شبکه‌های 5G چه نوع اشکالاتی همراه خواهد داشت.

مسئله اول فاصله است. 5G به فرکانس الکترومغناطیسی بالایی متکی است که نه‌تنها عبور امواج از دیوارها را متوقف کرده، بلکه از طی مسافت بسیار دور آنها جلوگیری می‌کند.

برای مقابله با این مشکل، اپراتورهای شبکه جهت اطمینان از پوشش گسترده‌تر قصد دارند چگالی منابع انتقال سلولی را افزایش دهند. این بدان معناست که شاهد وجود برج‌های 5G بیشتری در محیط اطراف خواهیم بود.

مشکل دوم مربوط به برخی از مسائل مربوط به سلامتی است که برخی از افراد نگران آن شده‌اند. باوجود اتکای 5G به امواج الکترومغناطیسی با فرکانس بالا، طول موج خود این امواج کم است؛ بنابراین احتمال جذب آن توسط پوست وجود دارد.

تا زمانی که تحقیقات در این زمینه انجام نشود، نمی‌توان تأثیرات کوتاه و بلند مدت 5G را بر سلامت انسان مشخص کرد.

5G برای مدیران داده چه مفهومی دارد؟

باوجود 5G در هر ثانیه مقدار زیادی از داده‌ها منتقل خواهد شد؛ بنابراین سازمان‌ها باید برای مقابله با این فناوری، استراتژی‌های جدید مدیریت داده را اتخاذ کنند.

یکی از اصول اصلی فناوری 5G قابلیت اطمینان آن است؛ بنابراین مدیریت داده‌ها باید نحوه پشتیبانی از سرعت‌های بالا را در نظر بگیرند.

مدیران داده برای مبتدیان باید به روش‌های جدیدی برای مدیریت فکر کنند و داده‌های خود را کارآمدتر ذخیره کنند. وقتی انتظار می‌رود داده‌های آن‌ها در شبکه‌های مختلف منتقل شود باید انواع قالب‌های متناقض را کاهش دهند؛ همچنین باید سعی کنند راه‌حل‌های یکپارچه مدیریت داده‌ها (چیزی شبیه به یک لایه داده مبتنی بر ابر گسترده) را ایجاد کنند.
این لایه داده‌ها مسائل را ساده‌تر می‌کند و به برنامه‌های شبکه اجازه می‌دهد با روشی بدون تابعیت کار کنند، در این‌صورت نمونه‌های برنامه با لایه داده تعامل داشته و در صورت لزوم اطلاعات را بیرون می‌کشند. اپراتورها مطمئن می‌شوند که این قابلیت اطمینان باعث می‌شود تا شبکه‌ها به طور خودکار فعالیت کنند.

از آنجا که مدیران داده از داده‌های مختلفی که از منابع متفاوت تهیه شده، استفاده خواهند کرد باید با یک بستر هم‌گرایی قادر به پشتیبانی از جنبه‌های مختلف مدیریت داده‌ها کار کنند تا مطمئن شوند که سیستم‌ و برنامه‌های آن‌ها جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل اولیه را درست انجام می‌دهند.

یکی از جنبه‌های مربوط به پردازش داده ادغام آن‌ها است و مدیران داده باید از لایه‌های مختلف ادغام استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که بهترین تصویر را از داده‌ها ارائه می‌دهند.

باتوجه به موارد مطرح شده باید آمادگی‌های لازم برای رویارویی با دنیای بعد از 5G را داشته باشیم. اگر در زمینه مدیریت داده کار می‌کنید باید آمادگی معرفی فناوری جدید را داشته باشید و با اتخاذ یک دیدگاه دور و نزدیک، به سود‌بری سازمان از فناوری جدید در سال‌های آینده فکر کنید.

برای شروع، قابلیت‌های پایگاه داده سازمان خود را مرور و تعیین کنید که آیا سیستم عامل‌های فعلی قادر به پاسخگویی رشد فناوری هستند یا خیر.

روی ایده‌های مختلف برای بهبود کارایی سیستم( از جمله ایجاد یک لایه داده یکپارچه که ذکر شد) تحقیق کنید. به یاد داشته باشید که هدف نهایی، ارائه داده‌ها به کاربران در زمان نیاز آن‌ها و بدون شکست است.

هر راه حلی که ارائه دهید باید مقیاس‌پذیر باشد. امروزه امنیت داده‌ها به یک نگرانی اصلی تبدیل شده است؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که هر راه حل ارائه شده، از حریم شخصی کاربر محافظت می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026045

وب گردی

وب گردی