رتبه 17 ایران در حوزه استنادات علمی/ 700 برنامه برای رسیدن به مرجعیت علمی درحال اجراست

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران توانسته است در زمینه استنادات علمی رتبه 17 جهانی را کسب کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدباقر لاریجانی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: رتبه علمی ایران در سال ۲۰۱۸ بین کشورهای جهان به ۱۵ رسیده است، همچنین توانسته‌ایم رتبه اول را میان کشورهای اسلامی کسب کنیم. از نظر استنادات علمی نیز موفق به رتبه 17 شده‌ایم.

وی ادامه داد: موضوع مرجعیت علمی را به صورت جدی دنبال می‌کنیم، در حال حاضر حدود ۷۰۰ برنامه را پیگیری می‌کنیم تا وضعیت بهبود پیدا کند. همچنین در نظر داریم ۷ هزار دانشجوی پزشکی را درگیر ارتقای آموزش پزشکی کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: تمام دوره‌های تخصصی و غیرتخصصی پزشکی تا آخر سال 98، به پایان می‌رسد. بومی‌گزینی را نیز از سال ۹۲ دنبال کرده‌ایم تا تربیت نیروی انسانی در حوزه پزشکی را سازمان‌یافته پیش ببریم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: توسعه آموزش پزشکی طی 10 سال گذشته، ۷۵ درصد رشد داشته‌ایم. رشته‌های تخصصی پزشکی در یک دهه گذشته نیز ۹۵ درصد رشد داشته‌اند. باید کیفی‌سازی را نیز مد نظر قرار دهیم، همچنین آموزش استادان نیز باید گسترش پیدا کند، در همین راستا ۲ هزار عضو هیئت علمی تا پایان سال در سامانه مربوطه ثبت خواهند شد. معاونت آموزشی وزارت بهداشت در نظر دارد تمهیداتی در نظر بگیرد تا استادان به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنند. درهمین راستا با تایید هیئت امنا، مصوبه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در پنج سال گذشته، 15 هزار پزشک در دوره‌های آموزشی پزشک خانواده شرکت کرده‌اند. 55 مرکز مهارتی نیز تاکنون مجوز گرفته‌اند، قرار است تعداد آن تا پایان سال به 100 مرکز افزایش پیدا کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه گفت: تا پایان سال، سه دانشکده دندان‌پزشکی، پزشکی و داروسازی ماموریت دارند آموزش جامعه‌نگر را در دستور کار خود قرار دهند.

لاریجانی با اشاره به طرح مجلس برای افزایش ظرفیت پزشکی تاکید کرد: ۳۰درصد دانشجویان پزشکی تعهد بومی دارند و باید سه برابر زمان تحصیل (۲۱ سال) در مناطق مختلف کشور خدمت کنند. باید به سرانه ۲ در هر هزار نفر برسیم که با توجه به شرایط اقتصادی، سرانه‌ای معقولی است.

وی یادآور شد: هر سال چند هزار نفر از متخصصان ما در امتحانات بوردهای تخصصی شرکت می‌کنند تا پتانسیل خود را برای جذب در هیئت علمی نشان دهند. امیدواریم دور دوم اعتباربخشی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های آموزشی تا پایان سال به اتمام برسد.

لاریجانی تصریح کرد: برای نخستین بار رتبه‌بندی آموزشی را در دستور کار قرار داده‌ایم. در حال حاضر هزار و ۴۰۰ برنامه آموزشی در سایت برای رصد بین‌المللی موجود است.

وی افزود: آیین‌نامه دانش‌پژوهی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده که بر اساس آن استادانی که نوآوری آموزشی دارند می‌توانند از این امتیاز استفاده کنند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: می‌خواهیم تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی به امکان آموزش مجازی مجهز شوند و اقدامات مثبتی نیز در این زمینه انجام شده است. امیدواریم آموزش‌ها را مطابق با نیازهای کشور پیش ببریم و با آمایش کشوری هماهنگ شویم.

وی درباره ارتقای استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی و آیین‌نامه بازنشستگی گفت: برای نخستین بار فعالیت‌های آموزشی را با تالیفات علمی هماهنگ‌سازی کرده‌ایم. همچنین پیش‌بینی شده است استادان بعد از بازنشستگی، بتوانند به صورت پاره‌وقت همکاری خود را با دانشگاه‌ها حفظ کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره آماری که از مهاجرت نخبگان ارائه داد و با واکنش بنیاد ملی نخبگان روبرو شد، تصریح کرد: ما از تمام اتفاقات کشور، اطلاع نداریم و بنا بر آماری که به آن دسترسی داشتیم، صحبت کردیم، تفکیک آمارها اقدام آسانی نیست.

لاریجانی در ادامه گفت: برنامه‌های آموزشی با دقت در دانشگاه‌های علوم پزشکی دنبال می‌شود؛ چون برنامه پیچیده‌ای است و قابلیت جابجایی چندانی ندارد، به همین دلیل با برنامه‌ای مدون، سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنیم.

وی درباره شهریه دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی چالش‌های اعتباری دارد، از طرفی مسئولان دانشگاه آزاد نیز دوست ندارند شهریه‌ها را افزایش دهند. واقعیت این است که شهریه کنونی نیز پاسخگوی هزینه‌های این دانشگاه نیست. وزارت بهداشت هم نماینده‌ای در هیئت امنای دانشگاه آزاد دارد و در جریان مشکلات موجود هستیم.

لاریجانی درباره تحصیل تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های خارج از کشور گفت: ما تمام محصلان پزشکی در خارج از کشور را قبول نداریم و تمام آنها نمی‌توانند مورد تایید وزارت بهداشت قرار بگیرند. نمی‌توانیم رفتن به خارج از کشور را راهی برای دور زدن کنکور در نظر بگیریم؛ چرا که بسیاری از داوطلبان داخل کشور با معدل بالا پشت کنکور مانده‌اند. دانشجویی هست که در خارج از کشور، دندان‌پزشکی خوانده؛ اما حتی یک بار پشت یونیت دندان‌پزشکی نایستاده است.

لاریجانی در مورد اجرای طرح بومی‌گزینی تصریح کرد: برخی مصوبات، روند طرح بومی گزینی را دچار اختلال کرده است، طرح بومی‌گزینی را مثبت ارزیابی می‌کنم؛ اما باید اصلاحاتی در این زمینه انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026056

وب گردی

وب گردی