توسعه علوم انسانی در گرو توجه به مسائل بومی و منطقه‌‌‌‌ای است

عضو هیئت امنای پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: فرآیند بومی‌‌‌سازی علوم انسانی، پیش از انقلاب اسلامی نیز آغاز شده بود اما در جمهوری اسلامی این موضوع به صورت جدی‌‌تری دنبال شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالحسین کلانتری عضو هیئت امنای پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در همایش توانمند سازی اساتید حوزه علوم انسانی که در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد گفت: علوم انسانی جدید مهمان ناخوانده ساحت اندیشه ای کشور ما بوده است؛ در واقع به صورت تدریجی و فعالانه علوم انسانی جدید را تجربه نکردیم و نسبتی با اندیشه های سنتی ما نداشته است‌.

وی افزود: این موضوع در حوزه نظر، نیازمند تحول است تا خودش را به خوبی نشان دهد؛ مفاهیم علوم انسانی جدید در کشور ما‌ به خوبی ادراک نمی شود و نگاه ساده اندیشانه به آن می شود.

کلانتری ادامه داد: اندیشمندان غربی روایت دگرگونی را نسبت به علوم انسانی دارند و این موضوع ثابت نیست؛ روایتی که از علوم انسانی غرب برای ما گفته شده ناقص و انحرافی بوده و تصویر صحیحی از این علوم را به ما ارائه ندادند. این تصویر غلط حتی در کشورهای غربی نیز به آن توجهی نمی شود.

وی تصریح کرد: علوم انسانی جدید، امروز در غرب به چالش کشیده شده اما متاسفانه در ایران، همان مسیر غرب بدون هیچ تغییری پیش می رود.

عضو هیئت امنای پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: در همان ابتدای ظهور علوم انسانی، با مفاهیم پیچیده تری از جمله جهان شمول بودن ویژگی های انسان همراه بوده است؛ برخی دانشمندان غربی عقیده دارند که با علوم انسانی فعلی نمی توانیم بسیاری از ویژگی های انسان را توضیح دهیم. در واقع علوم انسانی هر منطقه با یک دیگر تفاوت دارد و نباید علوم انسانی غربی و در کشورهای شرقی تبیین شود.

کلانتری خاطرنشان کرد: عقب ماندگی در این حوزه باعث شده که پیشرفتی در این حوزه نداشته باشیم و صرفا با انگاره های متعلق به ۷۰ یا ۸۰ سال پیش به مسائل نگاه و تحلیل کنیم؛ با تغییر این نگاه می توانیم شاهد رشد و تحول در علوم انسانی باشیم.

وی با بیان این که رویکرد رنگین کمانی در علوم انسانی، تمام ویژگی ها و لایه های مختلف فکری انسان را در بر می گیرد تاکید کرد: بده و بستان شدیدی میان علم و دین وجود داشته و بسیاری از دستاوردهای علوم انسانی غربی، مدیون و مرهون گفت و گو با دین است؛ در واقع کنار گذاشتن مسئله دین هیچگاه مطرح نبوده و همچنان علم نیاز به سنت و دین دارد‌.

عضو هیئت امنای پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی اذعان داشت: در تاریخ، دین نقش موثری را در جهت دهی به علم داشته است؛ در واقع دین به شناخت مسائل و گذاره های علمی جهت می دهد. موضوع علم و دین همواره در طول تاریخ با یک دیگر بده و بستان داشته اند.

کلانتری با اشاره به اینکه ادارک نظری غلط از علوم انسانی غربی در ایران ریشه دوانده است گفت: فرآیند بومی سازی علوم انسانی، پیش از انقلاب اسلامی نیز آغاز شده بود اما در جمهوری اسلامی با توجه به آرمان هایش، این موضوع به صورت جدی تری دنبال شد. لذا گزاره های غربی را باید از علوم انسانی کنار بگذاریم.

وی اضافه کرد: آن چیزی که برای علوم انسانی اهمیت دارد، ایده گرفتن مداوم از سنت است؛ متاسفانه علوم انسانی در ایران نسبتی با سنت های این کشور ندارد. حتی حوزه های علمیه نیز توجهی به آن نمی کنند. از دل سنت است که می توانیم جامعه ایران را درک کنیم‌ و باید آن را در راستای تحول علوم انسانی بکار بگیریم.

عضو هیئت امنای پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در پایان با اشاره به موضوع اعتماد به علم خاطرنشان کرد: علوم انسانی تمام کننده نیست و نمی تواند تمامی مسیر زندگی انسان را سامان دهد؛ و هر دانشمندی است که بر غیر قابل اعتماد بودن علم در پاسخگویی به نیازهای بشر تاکید دارد. این که علوم انسانی می تواند تمام ساحت های بشر را پوشش دهد ، نگاه انحرافی است که حتی در غرب هم طرفداران زیادی ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026065

وب گردی

وب گردی