اصلاح آیین‌نامه‌های آموزشی علوم انسانی، وظیفه هیئت‌های اندیشه‌ورز است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از هیئت‌های اندیشه‌ورز انتظار داریم آیین‌نامه‌های آموزشی در حوزه علوم انسانی را اصلاح کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در اختتامیه همایش توانمند‌سازی اساتید حوزه علوم انسانی که در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد اظهار کرد: در علوم انسانی مبانی انتزاعی وجود دارد که جهان‌شمول است؛ اما مبانی انضمامی غیر‌عام است که اسلام برای هر دو مبانی نظریه دارد. به همین دلیل نسبت میان دین و علوم انسانی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد‌.

وی افزود: ماموریت اصلی هیئت‌های اندیشه‌ورز، اندیشه‌ورزی است و نباید با مدیران اجرایی درگیر شوند؛ در واقع این هیئت‌ها باید پیشنهادهای علمی دهند و مدیران اجرایی آن را اجرا کنند. ساماندهی نشریات علمی، ترمیم رشته ها از طریق آمایش، ساماندهی پایان نامه ها و رساله ها از طریق پایش و طراحی ایده از جمله ماموریت‌های دیگر هیئت‌های اندیشه‌ورز است.

خسروپناه ساماندهی اساتید علوم انسانی و ترویج کتب درسی و کمک درسی را دیگر ماموریت هیئت های اندیشه ورز دانست و ادامه داد: هیئت های اندیشه ورز باید با شناسایی نخبگان علمی از میان دانشجویان و استادان، ترویج کرسی های نظریه پردازی را در دستور کار قرار دهند‌.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سه هزار مقاله و هزار کتاب در حوزه علوم انسانی اسلامی نوشته شده است؛ اما مورد توجه زیادی قرار نمی گیرد. امروز استادان برجسته ای در این حوزه وجود دارند که در کشورهای مطرح دنیا سخنرانی می کنند و فعالیت های خوبی دارند. آن چه که از هیئت های اندیشه ورز انتظار داریم، اصلاح آیین نامه های آموزشی در حوزه علوم انسانی است.

وی درباره برنامه های معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: تا پایان شهریورماه، اعضای هیئت های اندیشه ورز تکمیل خواهند شد و روسای آن ها مشخص می شود. در برنامه بودجه امسال، بودجه تعالی علوم انسانی تعریف شده است که مقدار بودجه هر استان برای فعالیت در این حوزه، مشخص خواهد شد؛ گزارش مالی به روسای هیئت های اندیشه ورز ابلاغ می شود و رئیس استان نیز باید آن را امضا کند.

خسروپناه اضافه کرد: اعضای هیئت های اندیشه ورز باید آیین نامه هشت وظیفه ای هیئت های اندیشه ورز را به دقت بخوانند؛ همچنین اعضا باید برنامه عملیاتی هشت ماموریت خود را به مرکز ارائه کنند. برای تدوین کتب درسی از ظرفیت های دانشگاه آزاد استفاده خواهد شد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اعضای هیئت‌های اندیشه ورز باید کتاب بیست گفتار را راستای حکمی سازی و تعالی علوم انسانی مطالعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026078

وب گردی

وب گردی