بدهی هزار و 700 میلیاردی بنیادشهید به دانشگاه آزاد اسلامی/ افزایش تسهیلات دانشجویی در سال تحصیلی جدید

سرپرست دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بدهی بنیاد شهید به دانشگاه آزاد هزار و 700 میلیارد تومان است که امکان دارد در هر ترم، به این مبلغ افزوده شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اصلاح ساختار بودجه برای هر نهاد و سازمانی، امری مهم تلقی می شود که موجب ساماندهی، جلوگیری از هدررفت هزینه ها، عدالت در پرداخت ها و جلوگیری از پایمال شدن بیت المال خواهد شد. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک سازمان گسترده که در بیش از 350 نقطه کشور شعبه دارد، دارای بیش از 70 هزار کارمند، استاد و عضو هیئت علمی است که به صورت ماهانه حقوق دریافت می کنند؛ طی سال های گذشته بیشتر درآمدهای این دانشگاه، به شهریه دانشجویان متکی بوده که این روند همچنان ادامه دارد. به همین دلیل توجه به موضوعات بودجه ای و درآمدی دانشگاه آزاد اسلامی، نیازمند نگاه تخصصی و دقیق و همچنین برنامه ریزی مدون است.

امسال دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه بودجه بندی خود، اصلاحات ساختاری و جدی ترتیب داده است که به گفته بیشتر روسای واحدهای دانشگاهی، موجب ساماندهی این حوزه و جلوگیری از هدر رفت هزینه ها خواهد شد. تمرکز درآمد واحدهای دانشگاهی در یک حساب متمرکز، تغییر سال مالی از شمسی به سال تحصیلی، عدم استفاده از سودهای بانکی و اخذ تسهیلات از طریق سپرده گذاری و همچنین استفاده هرچه بیشتر از درآمدهای غیر شهریه ای، از جمله اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ساماندهی مسائل بودجه ای خود بوده است.

در همین راستا، خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز به سراغ «حسین جوادی» سرپرست دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی رفت تا ابعاد اصلاحات ساختاری این دانشگاه را در حوزه مسائل بودجه ای بررسی کند. در ادامه مشروح گفت و گوی تفصیلی ایسکانیوز با حسین جوادی را خواهید خواند:

ایسکانیوز: وزارت علوم هرسال بودجه ای را به دانشگاه آزاد اسلامی تخصیص می دهد،چرا دانشگاه آزاد اسلامی اقدامی برای دریافت این بودجه انجام نداده است؟

جوادی: تلاش های زیادی برای دریافت این بودجه صورت گرفته است؛ اما متاسفانه بروکراسی های اداری و نگاه خاص باعث بی مهری زیادی در حق دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شده است.

دانشگاه آزاد اسلامی، بار سنگینی را در حوزه آموزش عالی از دوش دولت برداشته است؛ چرا که در حوزه هیئت علمی و کارکنان، اشتغال زیادی را به وجود آورده و نقش موثری را در افزایش کیفیت آموزش و پژوهش داشته است. تلاش می کنیم که سرانه های تحقیقاتی، فرهنگی و رفاهی که به دانشجویان دانشگاه های دولتی اختصاص پیدا می کند،با کمک نمایندگان محترم ملت به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز تعلق بگیرد.

باید از ظرفیت‌های عظیم دانشگاه آزاد اسلامی که شجره طیبه انقلاب اسلامی است به نحو احسن استفاده شود؛ در واقع نگاه دولت باید نسبت به دانشگاه آزاد تغییر پیدا کند و این دانشگاه را درگیر بروکراسی های اداری ونگاهای سیاسی نکنند.

سرانه دانشجویان دولتی،3 برابر دانشجویان دانشگاه آزاد

ایسکانیوز: آیا آماری که مشخص کند دانشگاه آزاد اسلامی چه میزان از این بودجه ها و سوبسیدها برای فعالیت های خود استفاده کرده است؟

جوادی: طبق قانون، این بودجه باید به دانشگاه آزاد اسلامی تخصیص پیدا کند اما در بعضی استان ها امکان استفاده از آن وجود نداشت که لیست آن ها به ما اعلام خواهد شد و موضوع را از طریق معاونت فرهنگی دانشگاه ومعاونت امور مجلس پیگیری خواهیم کرد.

دانشگاه آزاد اسلامی با وجود تمامی مشکلات، تلاش می کند کیفیت امکانات آموزشی و رفاهی خود را افزایش دهد؛ سوبسیدهای زیادی برای سلف واحدهای دانشگاهی داده می شود و معتقدیم باید فضای آرام و در خور شانی را برای دانشجویان فراهم کنیم.

البته این موضوع نیازمند حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی است که بتوانیم بهترین امکانات را در اختیار دانشجویان قرار دهیم. سرانه یک دانشجوی دانشگاه دولتی، 3 برابر دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی است؛ با وجود این هزینه ها اما دولت از تخصیص سوبسید غذا یا سرانه آموزش فرهنگی پژوهشی به دانشجویان دانشگاه آزاد دریغ می کند.

ایسکانیوز: درباره مطالبات دانشگاه آزاد اسلامی از دولت، بنیاد شهید و شهریه های پرداخت نشده توضیح دهید که این مطالبات چه میزان است و در صورت دریافت، صرف چه اموری خواهد شد؟

جوادی: مطالبات دانشگاه آزاد اسلامی از دولت، این دانشگاه را مشکلات زیادی مواجه کرده است؛ در حال حاضر اصلی ترین درآمد دانشگاه آزاد اسلامی شهریه است ودانشگاه حتی با طلب از زیاد مالیات و بیمه خود را به موقعه پرداخت می کند. اما متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی، دولت نتوانسته مطالبات دانشگاه را به موقع پرداخت کند که این موضوع، باعث ایجاد فشار مضاعف بر بخش اداری و مالی این دانشگاه شده است.

تلاش می کنیم تا انتهای سال جاری، مطالبات دانشگاه آزاد اسلامی از دولت را دریافت کنیم تا در روند جاری دانشگاه اختلالی ایجاد نشود در خصوص دریافت مطالباتمان از بنیاد شهید نیز اقدامات زیادی انجام دادیم و جلسات متعددی برگزار کردیم؛ اگر این مطالبات پرداخت نشود، سیستم آموزی دانشگاه آزاد اسلامی دچار اختلال خواهد شد.

همچنین هیئت رئیسه و معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه، تلاش های زیادی را برای دریافت این مطالبات انجام داده اند. البته دوستان ما در بنیاد شهید قول داده اند این مطالبات به زودی پرداخت شود. مطالبات دانشگاه آزاد از بنیاد شهید، از سال 1392 تا کنون انباشته شده است که مبلغ این مطالبات هزار و 700 میلیارد تومان است و امکان دارد در هر ترم به این مبلغ افزوده شود.

تشکیل کمیته مطالبات در دانشگاه آزاد اسلامی

ایسکانیوز: مطالبه دریافت شهریه های پرداخت نشده به چه صورت است؟

جوادی: در این خصوص اعلام کرده ایم که کمیته مطالبات، در دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شود که بسیاری از استان ها این کمیته را تشکیل داده اند؛ البته طبق دستور دکتر طهرانچی مطالبات از دانشجویانی که وقفه تحصیلی داشته اند بخشیده شد، اما فرصتی به آن ها داده شده که به زودی مطالبات خود را پرداخت کنند تا در فرآیند آموزشی دانشگاه مشکل ایجاد نشود.

ایسکانیوز: اگر مطالبات دانشگاه آزاد از دولت و بنیاد شهید پرداخت نشود، دانشگاه طی سال های آینده با مشکل مواجه خواهد شد؟

جوادی: بله بروز مشکل در چنین شرایطی کاملا بدیهی است؛ هرچقدر این مطالبات با تاخیر پرداخت شود، اثرات منفی خود را در برنامه بودجه بندی دانشگاه آزاد خواهد گذاشت. تلاش می کنیم برای دانشجویان هیچ مشکلی ایجاد نشود و دولت و بنیاد شهید نیز باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

ایسکانیوز: مدیران دانشگاه آزاد تا چه زمانی باید برای پرداخت به موقع مطالبات دانشگاه تلاش کنند؟ این فرآیند تا کی ادامه خواهد داشت؟

جوادی: تا زمانی که به تفاهم‌نامه های امضا شده عمل نشود، این فرآیند ادامه خواهد داشت و اثرات این موضوع در فرآیند پرداخت حقوق کارکنان بسیار ملموس خواهد بود. اگر تدبیر دکتر طهرانچی نبود، شاید امروز با مشکلات بیشتری مواجه بودیم. به همین منظور گزارش آن رو به دولت و مجلس داده ایم و که هرچه زودتر مطالبات دانشگاه آزاد پرداخت شود.

ایسکانیوز: آیا افزایش تورم در برنامه بودجه بندی دانشگاه آزاد در نظر گرفته شده است؟

جوادی: در برنامه بودجه بندی، سبد خرید مردم در حوزه پرداخت شهریه ها مورد توجه قرار گرفته است؛ به همین دلیل شهریه های دانشگاه آزاد افزایش چندانی نداشته و با توجه به جذابیت رشته تحصیلی و مزیت های هر استان، افزایش 10 تا 22 درصدی داشته است.

افزایش تورم بیش از آن چیزی که پیش بینی می کردیم بوده و به همین دلیل تلاش کردیم بودجه دانشگاه آزاد را به صورت انقضباضی تدوین کنیم؛ در بودجه ای که از سوی ریاست دانشگاه آزاد اعلام شده، اصل بر صرفه جویی واستفاده از تمام ظرفیت دانشگاه است تا مصارف دانشگاه به شکل مطلوبی مدیریت شود.

صرفه جویی و شفافیت وبرنامه ریزی عملیاتی باعث خواهد شد که از مراحل سخت فعلی با موفقیت عبور کنیم و برنامه بودجه بندی خوبی داشته باشیم.

ایسکانیوز: افزایش حقوق کارمندان دانشگاه آزاد بر اساس آغاز سال شمسی خواهد بود و یا آغاز سال تحصیلی؟

جوادی: افزایش حقوق کارکنان بر اساس سال مالی لحاظ خواهد شد؛ یعنی افزایش حقوق، در بودجه بندی مهرماه در نظر گرفته می شود و معوقات آن طی ماه های آتی پرداخت خواهد شد. این اقدام بر اساس بخش‌نامه ها و سیاست های دولت است. دولت هرمقدار افزایش را برای دستمزد کارکنان در نظر بگیرد، دانشگاه آزاد نیز در بودجه بندی خود لحاظ خواهد کرد.

ایسکانیوز: بیشتر بودن هزینه های حوزه پژوهش نسبت به درآمدهای موضوعی یکی از مشکلات این حوزه است. برای جبران این موضوع چه برنامه ای دارید؟

جوادی: بودجه پژوهشی در برخی واحدها که دارای دانشجویان ارشد و دکتری هستند، بیش از درصد تعیین شده است؛ البته برای این موضوع یک دستور العمل انعطاف وجود دارد و لذا جای هیچ نگرانی نیست چرا که توجه به مسائل پژوهشی یکی از اولویت های دانشگاه آزاد اسلامی است. در این راستا به استان ها اعلام کردیم مازاد بودجه پژوهشی را صرف زیر ساخت های پژوهشی کنند یا در محل بودجه های فناور مصرف کنند؛ همچنین در استان 5 درصد از این بودجه را به واحدهایی که دانشجویان ارشد و دکتری ندارند اختصاص دهند.

نقدینگی، پشتیبان بودجه پژوهشی

ایسکانیوز: در ترم های گذشته با کاهش بودجه پژوهشی مواجه بوده ایم. آیا برنامه ای را برای جبران این موضوع دارید؟

جوادی: تامین بودجه پژوهشی ازمحل دریافت بودجه متغییر شهریه رساله و پایان نامه است یکی از مزیت هایی که دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دانشگاه های دیگر دارد، قدرت نقدینگی است. ما این قدرت نقدینگی را پشتیبانی برای جبران بودجه پژوهشی در نظر گرفته ایم.

ایسکانیوز: آیا مشخص شده که چند درصد زمین های بلااستفاده و املاک دانشگاه آزاد به مباحث پژوهشی یا ورزشی اختصاص داده می شود؟ آیا امکان اجاره دادن این املاک به بخش های برون دانشگاهی و خصوصی وجود دارد؟

جوادی: یکی از سیاست ها این است که از تمام ظرفیت‌های دانشگاه برای فعالیت های مختلف استفاده کنیم؛ ظرفیت های آموزشی جزو ظرفیت های اول دانشگاه آزاد اسلامی است. بخش های دیگر نیز مانند تربیت بدنی و فعالیت ورزشی وخدمات پژوهشی به بیرون دانشگاه ها نیز باید فعال شود. در برنامه بودجه بندی دانشگاه آزاد تاکید شده که استادان متخصص حوزه ورزشی، برای ترویج ورزش همگانی دوره هایی را در دانشگاه برگزار کنند چرا که فضای دانشگاه امنیت لازم را دارد و خانواده ها نیز از این موضوع استقبال خواهند کرد.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم که از ظرفیت های ورزشی دانشگاه برای امور آموزشی نیز مورد استفاده قرار بگیرد؛ لذا هیچ برنامه ای برای فروش این ظرفیت ها و املاک وجود ندارد مگر این که بخواهیم تبدیل به احسن کنیم و بهتر مورد استفاده قرار بگیرد. این موضوع هم نیاز به تصویب در کمیته استان دارد.

استفاده از ظرفیت نیروهای کیفی

ایسکانیوز: گمانه زنی هایی مبنی بر وجود چندین هزار نفر نیروی مازاد در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. آیا این موضوع صحیص است؟ این نیروها در چه بخش هایی فعالیت دارند؟

جوادی: بر اساس سیاستی که اعلام کرده ایم، نسبت تعداد دانشجویان به اعضای هیئت علمی باید 1 به 50 باشد؛ در سال های 91 و 92، حدود 1 میلیون 700 هزار دانشجو در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل بوده اند. متاسفانه تدبیرهای لازم و همچینین اینده پژوهشی صورت نگرفته تا برنامه برای چنین روزی پیش بینی می کردند به همین دلیل تصمیم گرفتیم با موافقت کارکنان، افرادی که در مرحله بازنشتگی یا نزدیک به آن قرار دارند، یا دوست دارند بازخرید شوند رو علی رقم مشکلات مالی در اولویت قرار دهیم نیروهای مازاد دانشگاه آزاد در تمامی بخش ها از جمله هیئت علمی و اداری حضور دارند؛ البته که نیروهای کیفی را از دست نخواهیم داد و از ظرفیت های آن ها استفاده خواهیم کرد.

ایسکانیوز: تخفیف 75 صدم درصدی برای دانشجویان برخی واحدهای شهرستانی که در بودجه نظر گرفته شده است اندک نیست؟

جوادی: دانشگاه علی رغم این که مشکلات زیادی در حوزه مسائل اقتصادی دارد، 75 صدم درصد، سقف تخفیف در نظر گرفته است؛ موضوع تخفیف، کاهنده درآمدهای دانشگاه است اما سعی کرده ایم تا جایی که می شود، دانشجویان را تحت فشار مالی قرار نگیرند استان ها باید تصمیم گیری کنند که این تخفیف بر اساس نیاز، به کدام واحدها تعلق بگیرد و تلاش می کنیم که خانواده ها، دغدغه های مالی نداشته باشند.

با دستور ریاست دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گرفتیم در سال تحصیلی جدید، تسهیلات بیشتری به دانشجویان ارائه شود واز همان سال اول از تسهیلات استفاده کنند.

دستمزد کارکنان دانشگاه آزاد کمتر از دانشگاه های دولتی است

ایسکانیوز: درباره شفاف سازی منابع دانشگاه آزاد اسلامی که همواره مورد تاکید دکتر طهرانچی بوده است، توضیح دهید که چه برنامه ای در این باره دارید؟

جوادی: تجمیع حساب‌های واحدها در یک حساب متمرکز، مهم ترین اقدامی بود که در راستای شفاف سازی منابع مالی انجام داده ایم؛ مدیریت دانشگاه باید در جریان هزینه های ورودی و خروجی دانشگاه قرار بگیرد. همچنین تخصیص صحیح منابع مالی، دیگر اقدام ما در این حوزه است؛ در برنامه بودجه بندی دانشگاه آزاد تاکید شده که هزینه هر درآمدی باید مشخص باشد.

تلاش می کنیم که به صورت موضوعی، هردرآمدی را با هزینه مرتبط کنیم. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، شهریه دانشجویان را حق الناس و امانت می دانند؛ به همین دلیل برنامه ریزی می کنیم که این شهریه ها، به درستی هزینه شود. متاسفانه در گذشته، تدبیرهای لازم برای ساماندهی این بخش انجام نشده که امروز دانشگاه ها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. دستمزد کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد، بسیار کمتر از کارکنان دولت در بخش آموزش عالی است و همواره شرمنده کارکنان هستیم.

اما در دانشگاه های دولتی چنین شرایطی وجود ندارد. برای اولین بار، موسسه ای خارج از دانشگاه آزاد، امور مالی این دانشگاه را حسابرسی و بررسی می کند که می تواند گامی مهم در جهت ساماندهی امور مالی و شفاف سازی باشد.

ایسکانیوز: دلیل قطع شدن سرویس ایاب و ذهاب دانشجویان در برخی واحدها چه بود؟

جوادی: سرویس ایاب و ذهاب دانشجویان قطع نشده اما باید استانداردسازی شود؛ در برخی واحدها استاندارها رعایت نمی شد و به همین دلیل تصمیم گرفتند که فرآیند استاندارد سازی را انجام دهند تا مجوزهای لازم از سوی معاونت فرهنگی و دانشجویی داده شود. خدمات به دانشجویان باید به بهترین شکل ممکن ارائه شود، چرا که آن ها دست ما امانت هستند و در برابرشان مسئولیم.

ایسکانیوز: ، آیا تمرکز گرایی بودجه شامل مدارس سما هم خواهد شد؟

جوادی: بله؛ تمامی بودجه واحدهای سما در استان مدیریت و در سازمان تجمیع می شود.

پرداخت دستمزد و حقوق کارکنان، اولویت دانشگاه آزاد

ایسکانیوز: آیا برنامه ای برای عدم آسیب رسیدن به منابع مالی دانشگاه در برابر شوک های اقتصادی دارید؟

جوادی: ما برای هر مرحله ای، پیش بینی های لازم را کرده ایم؛ اولویت اصلی ما، پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و هزینه های اجتناب ناپذیر است. پس از آن به برنامه های عملیاتی می پردازیم که برای هر مرحله آن، تدابیر لازم اندیشیده شده تا دانشگاه دچار مشکل نشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026085

وب گردی

وب گردی