بالاترین میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه زیست‌فناوری است/ هزار میلیارد صرفه‌جویی ارزی با تولید داروهای داخلی

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری گفت: در تمام شرکت‌های دانش‌بنیان، بالاترین میزان فروش و صادرات های‌تک مربوط به شرکت‌های زیست‌فناوری است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری در اختتامیه رویداد ره‌زیست که امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد اظهار کرد: برگزاری چنین رویدادهایی نشان از رسوخ فناوری‌های زیستی در دانشگاه‌های صنعتی دارد. در باب اهمیت زیست فناوری باید گفت؛ خداوند فقط وقتی به خود احسنت می‌گوید که انسان را خلق می‌کند و زیست را رقم می‌زند.

وی ادامه داد: بشر دست به ایجاد تغییر با تقلید از خداوند زده است. نمونه‌اش محصولات تراریخته‌ای است که انسان سعی کرده بهره‌وری را بالا ببرد. همچنین می‌توان از ایجاد تغییرات برای چندقلو زایی گوسفندان نام برد که می‌تواند کیفیت زندگی دامداران را افزایش دهد.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری تصریح کرد: امروز در تمام شرکت‌های دانش‌بنیان، بالاترین میزان فروش مربوط به شرکت‌های زیست‌فناوری است. همچنین بیشترین صادرات های‌تک در این حوزه ثبت شده است.

قانعی خاطرنشان کرد: ایران ۲۲ دارو در بازار دارد و بعد از ژاپن در قاره آسیا در رتبه دوم ایستاده است. چنین اتفاقی رخ داد و هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی صورت گرفت. ایران در شرایط تحریم توانست نخستین کارخانه تولید دارو را در ترکیه، کشوری که تحریم نبوده، تاسیس کند.

وی افزود: یکی از قراردادهای مدنظر ماهاتیر محمد در سفر پیش رو به ایران، انتقال زیست‌فناوری از کشورمان به مالزی است. تمام دانش را باید به فناوری تبدیل کرد و هرچه قابل تبدیل به فن نباشد، زائد است.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری در ادامه گفت: ایران اکنون در موقعیتی قرار گرفته که از نظر فنی در هیچ حوزه‌ای کمبود ندارد. سهم ثروت پزشکی در کل زیست‌فناوری فقط هشت درصد است و خوراک آبزیان در صدر ایستاده است.

قانعی تصریح کرد: شتاب‌دهنده‌هایی در ستاد توسعه زیست‌فناوری راه انداختیم تا شیوه تحقیق و تولید را آموزش دهد و در نهایت محصول را نیز خریداری می‌کند تا سرمایه‌گذار نگران نباشد.

وی در پایان گفت: دانشجویان تصور نکنند بعد از فارغ‌التحصیلی بلافاصله زیست‌فناور می‌شوند؛ بلکه باید از ترم اول آغاز کنند. رویدادهایی مانند ره‌زیست، تمرینی است تا متوجه موضوعات پیرامون خود شوید و بدانید پشت موضوعات، ثروت قرار دارد. بیشترین مبلغی که صندوق توسعه و شکوفایی پرداخت کرده، به زیست‌فناوران بوده است. البته بیشترین بار زیست‌فناوری و حتی پزشکی به عهده مهندسان است؛ چون هزاران پزشک هم نمی‌توانند دستگاه اِکو بسازند. باید بدنه مهندسی قدرتمندی باشد تا زیست‌فناوری رشد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026091

وب گردی

وب گردی