آزمون استخدام بخش خصوصی افراد را بر اساس شایستگی  به شرکت‌ها معرفی می‌کند

آزمون استخدام بخش خصوصی در طول سه سال گذشته سعی کرده به درخواست‌های فراوان شرکت‌های دانش‌بنیان، تجاری، صنعتی، فناور و خلاق کشور مبنی بر شناسایی نیروی انسانی ماهر پاسخ دهد و از طرفی زمینه را برای اشتغال ده‌ها هزار نیروی جوان متخصص فراهم کند.

به گزارش خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، این روزها بازار خبررسانی در مورد بزرگ‌ترین آزمون استخدامی بخش خصوصی کشور داغ است. «آزمون استخدام بخش خصوصی» نام آزمونی است که در طول سه سال گذشته سعی کرده به درخواست‌های فراوان شرکت‌های دانش‌بنیان، تجاری، صنعتی، فناور و خلاق کشور مبنی بر شناسایی نیروی انسانی ماهر پاسخ دهد و از طرفی زمینه را برای اشتغال ده‌ها هزار نیروی جوان متخصص فراهم کند.

به مناسبت آغاز ثبت‌نام سومین آزمون استخدام بخش خصوصی، «محمدحسین قمری» دبیر این آزمون با حضور در برنامه «زنده‌باد زندگی» شبکه دوم سیما به سوالات مجریان این برنامه در مورد آزمون و ویژگی‌های آن پاسخ داد.

این گفتگو برای تمام افراد جویای کار، متقاضیان فرصت‌های شغلی بهتر، دانشجویان و افراد متخصص و ماهر حاوی اطلاعات مفیدی خواهد بود.

ایده بنای آزمون استخدام بخش خصوصی از کجا کلید خورد؟

نقطه یا جرقه اصلی شروع کار ما مشاهده آسیب و خلأیی بود که در زمینه اشتغال وجود داشت. در طول دهه اخیر تعداد فارغ‌التحصیلان جویای کار زیاد بود و به همان اندازه موقعیت‌های شغلی در شرکت‌های دانش‌بنیان هم افزایش پیدا کرده بود، اما آمار اشتغال همچنان چنگی به دل نمی‌زد و این نکته از وجود یک مشکل در زمینه شناسایی و استخدام نیروهای کار حکایت می‌کرد که آن مشکل، عدم توانایی شرکت‌ها در شناسایی، جمع‌آوری و مهارت‌سنجی این نیروها بود.

شناسایی این مشکل چگونه به شکل‌گیری آزمون منجر شد؟

مجموعه ما در اصل مجموعه «فن‌آورد» است و ما از سال 93 آغاز به کار کردیم. بعد از شناسایی این مشکل و موفقیت ما در مهارت‌سنجی و شناساندن نیروهای ماهر و کارآمد به شرکت‌های دانش‌بنیان در طول دو سال، مجموعه ما از سال 95 توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یکی از خدمات این معاونت به شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شد تا در زمینه شناسایی و معرفی نیروهای مورد نیاز به این شرکت‌ها کمک کند.

آیا شرکت‌ها از این ایده استقبال کردند؟

بله، اساسا درخواست شرکت‌ها باعث شکل‌گیری این خدمات و تولد آزمون استخدام بخش خصوصی شد. سال اول 1000 شرکت به ما مراجعه کردند، سال دوم حدود 1400 شرکت درخواست دریافت خدمات داشتند و امسال که سومین دور آزمون در آستانه آغاز است، 1750 شرکت بخش خصوصی قصد دارند تا از درگاه آزمون استخدام بخش خصوصی جذب نیرو کنند.

جنس و میزان تقاضای شرکت‌ها به چه شکل است؟

درخواست‌ها متنوع است. در زمینه‌های مختلف مشاغل تخصصی، اداری و مدیریتی تقاضا داریم. به طور کلی مشاغل را به هشت دسته کلی و 203 عنوان شغلی تقسیم کرده‌ایم.

شرکت‌های متقاضی نیرو فقط شامل استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا هستند یا شرکت‌های بزرگ‌تر هم به شما مراجعه می‌کنند؟

در این سه سال به همه جور شرکتی در هر ابعادی خدمات ارائه کرده‌ایم. بین شرکت‌های متقاضی نیرو هم شرکت‌های مشهور و بزرگ حضور دارند و هم کسب‌وکارهای نوپا. البته اغلب متقاضیان آزمون استخدام بخش خصوصی، شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان هستند.

استقبال مردمی چطور بوده؟

بسیار خوب و چشم‌گیر. استقبال مردم هر سال بهتر شد و به خصوص امسال با رشد قابل توجه ثبت‌نام‌کنندگان روبرو هستیم.

آیا در این آزمون هم مثل نمونه‌های دولتی فقط باید در عناوین شغلی مربوط به رشته تحصیلی شرکت کرد؟ مثلا داوطلبی که رشته برق خوانده، ولی می‌خواهد در حوزه رسانه فعالیت کند آیا می‌تواند عنوان شغلی مربوط به رسانه را انتخاب کند؟

بله می‌تواند. آزمون ما شایستگی محور است، نه تحصیلات محور. برای همین اساسا برای ثبت‌نام در آزمون شرط تحصیلات نگذاشته‌ایم، البته میزان یا نوع تحصیلات می‌تواند از سوی شرکت‌ها به عنوان یک امتیاز ویژه برای یک داوطلب تلقی شود، ولی معیار اصلی احراز شایستگی‌های شغلی توسط یک داوطلب است.

منابع آزمون چیست؟ شرکت‌کننده‌ها باید چه منابعی را مطالعه کنند؟

آزمون استخدام بخش خصوصی به آن شکل مرسوم منبع ندارد. همان‌طور که عرض کردم یک آزمون شایستگی‌محور است و این مدل شایستگی هم بر اساس درخواست و تمایل شرکت‌ها استخراج شده. شرکت‌های خصوصی عموما دنبال نیروهای کارآمد با بهره‌وری بالا هستند و به همین دلیل فاکتورهایی نظیر تحصیلات برای‌شان اهمیت چندانی ندارد و بیشتر در پی تخصص و مهارت افراد هستند.

پس شرکت‌کننده‌ها با چه معیاری دست به انتخاب رشته می‌زنند؟

بر اساس همان تخصص. هر شخصی در مرحله ثبت‌نام می‌تواند یک یا چند شایستگی شغلی را انتخاب کند. مثلا می‌تواند عنوان «تولید محتوا» و «روابط عمومی» را انتخاب کند و به سوالات تخصصی مربوط به آن دو حوزه پاسخ دهد.

وجه تمایز اصلی این آزمون با شیوه‌های دیگر استخدام چیست؟

معمولا افراد و به خصوص تازه‌فارغ‌التحصیلانی که برای کار به شرکت‌ها مراجعه می‌کنند، با یک پاسخ یک‌کلمه‌ای «بله» یا «خیر» مواجه می‌شوند. شنیدن پاسخ منفی در این فرایند هم باعث سرخوردگی فرد می‌شود، هم باعث پررنگ‌تر شدن تفکر مربوط به نقش «پارتی‌بازی» در استخدام نیرو در ذهن او. نکته‌ای که از دور اول آزمون روی آن تاکید داشتیم، ارائه یک راهنمای جامع شغلی به شرکت‌کننده‌ها بوده. شرکت‌کننده آزمون استخدام بخش خصوصی حتی اگر موفق به استخدام نشود، از طریق کارنامه‌اش می‌فهمد در چه بخش‌هایی ضعف داشته، در کدام فاکتورها نمره مناسبی را نگرفته و اساسا دلیل عدم موفقیت‌اش چه بوده. این رویکرد باعث می‌شود تا داوطلبان هر چه بیشتر روی رفع نقاظ ضعف و تحکیم نقاط قوت خود کار کنند و با قوت بیشتری آماده ورود به بازار کار باشند.

مهلت ثبت‌نام تا چه زمانی است و از چه طریقی باید ثبت‌نام کرد؟

ثبت‌نام تنها تا 31 شهریور در جریان است. داوطلبان به دو طریق می‌توانند در آزمون ثبت‌نام کنند. یا از طریق مراجعه به کلیه دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور و یا از طریق مراجعه به وب‌سایت آزمون استخدام بخش خصوصی به نشانی WWW.INRE.IR.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026162

وب گردی

وب گردی