افزایش ظرفیت رشته‌های جراحی/ نمی‌توان همه متخصصان را به مناطق محروم فرستاد

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به محاسبه نیروی انسانی، ظرفیت‌ رشته‌های تخصصی پزشکی تغییر می‌کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدباقر لاریجانی امروز پنج‌شنبه هفتم شهریورماه 98 در حاشیه بازدید از شصت‌وششمین آزمون دانش‌نامه تخصصی و سی‌وسومین آزمون دانشنامه فوق تخصصی در محل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آزمون‌های دانش‌نامه یکی از بزرگترین آزمون‌های ارزیابی دانش فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی است.

وی افزود: حدود ۴ هزار متخصص در ۲۸ رشته و حدود ۴۰۰ فوق تخصص در ۴ رشته با این آزمون مورد ارزیابی مجدد قرار می‌گیرند.

لاریجانی تصریح کرد: در این آزمون، صلاحیت علمی افراد متقاضی برای عضویت در هیئت علمی و همچنین خدمات درمانی آموزشی آینده آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در صورتی که دانشگاه‌ها ظرفیت جذب داشته باشند، برخی از این افراد به عضویت هیئت علمی درمی‌آیند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به رشد ظرفیت رشته‌های تخصصی پزشکی در کشور خاطرنشان کرد: در برخی از رشته‌های تخصصی ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد رشد ظرفیت داشته‌ایم؛ اما باید توجه کرد که نمی‌توان همه متخصصان را به مناطقی فرستاد که بیمار نداشته باشد یا امکانات تخصصی در اختیار نباشد.

وی با اشاره به تعهدات متخصصان پزشکی پس از فارغ‌التحصیلی یادآور شد: برخی از این فارغ‌التحصیلان دارای تعهد سه برابری و برخی دیگر تعهدات خاص دارند و براساس اعلام نیاز دانشگاه‌ها، مسئولیت‌های درمانی، آموزشی و خدماتی خود را ایفا می‌کنند.

لاریجانی درباره نیازسنجی و محاسبات نیروی انسانی در حوزه علوم پزشکی گفت: در حال حاضر نقشه راه ما برای ۵ سال آینده در رشته‌های تخصصی مشخص است و برخی از رشته‌ها از جمله رشته‌های جراحی با افزایش ظرفیت و به دلیل اشباع، برخی از رشته‌ها با کاهش ظرفیت مواجه می‌شوند. برخی از رشته‌های تخصصی نیز وضعیت موجود را ادامه می‌دهند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: محاسبات نیروی انسانی در مورد رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، پرستاری و مامایی انجام شده است.

وی از محاسبات نیروی انسانی در رشته‌های دکترای تخصصی (Ph.D) خبر داد و گفت: این اقدام به دلیل گستردگی این رشته‌ها، بسیار متنوع بوده و امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم آن را به اتمام برسانیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026183

وب گردی

وب گردی