سقوط ۲ پله‌ای پلی‌تکنیک در نظام ارزیابی شانگهای/ سرانه عملکرد علمی امیرکبیر کاهش یافت

بررسی‌ها نشان می‌دهد سرانه عملکرد علمی و تعداد مقالات پایگاه استنادی علوم اجتماعی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در‌ نظام رتبه‌بندی شانگهای کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طبیعتا دانشگاه‌های بسیاری در جهان وجود دارد، این دانشگاه‌ها هر سال توسط برخی از نظام‌های ارزیابی جهانی بررسی می‌شوند. هر یک از این موسسات شاخص‌های علمی و پژوهشی متفاوتی را در نظر گرفته و بر اساس آن نام برترین دانشگاه‌ها را مرتب و اعلام می‌کنند.

نظام‌ رتبه‌بندی شانگهای از جمله نظام‌های ارزیابی است که از سال 2003، بیش از هزار دانشگاه را بر اساس شاخص‌های مختلف ارزیابی و در نهایت نام 500 دانشگاه برتر را در سایت موسسه معرفی می‌کند.

کیفیت آموزش در این نظام ارزیابی براساس تعداد فارغ‌التحصیلان برنده جایزه نوبل یا مدال فیلدز (با سهم 10 درصدی)، کیفیت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها براساس تعداد اعضای هیئت علمی برنده جایزه نوبل یا مدال فیلدز (با سهم 20 درصدی) و پژوهشگران پراستناد (با سهم 20 درصدی) سنجیده می‌شود.

در تولیدات علمی دانشگاه‌ها تعداد مقالات منتشر شده در مجلات Nature و Science (با سهم 20 درصدی) و تعداد مقالات نمایه شده در Social Sciences Citation Index (با سهم 20 درصدی) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. سرانه عملکرد علمی هر دانشگاه براساس تعداد دانشجو و اعضای هیئت علمی از جمله شاخص‌های نظام ارزیابی شانگهای است که سهم 10‌درصدی دارد.

سقوط 2 پله‌ای رتبه کشوری دانشگاه امیرکبیر

ایسکانیوز در سلسله گزارش‌هایی رتبه دانشگاه‌های مختلف در نظام‌های رتبه‌بندی را بررسی می‌کند، در گزارش‌های پیشین به‌طور مفصل دانشگاه‌های کشور در نظام‌های ارزیابی CWUR از ابتدا تا کنون بررسی و در گزارش دیگری نیز به وضعیت دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف در نظام رتبه‌بندی شانگهای طی 10 سال گذشته پرداخته شد.

این بار در نظر داریم شاخص‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر را در نظام رتبه‌بندی شانگهای بررسی کنیم.

جدول زیر بیانگر امتیاز دانشگاه صنعتی امیرکبیر در شاخص‌های مختلف است.

به دلیل آنکه این دانشگاه در کیفیت آموزش، اعضای هیئت علمی و تعداد مقالات نمایه شده در Social Sciences Citation Index در نظام ارزیابی شانگهای امتیازی کسب نکرده‌اند، از ذکر این امتیاز جلوگیری شده است.

با توجه به نمودار فوق می‌توان دریافت تعداد پژوهشگران پراستناد دانشگاه صنعتی‌ امیرکبیر در بازه زمانی 2016 تا 2018 افزایش یافته و از 31.5 به 33 رسیده است؛ اما امتیاز این شاخص در سال 2019 کاهش یافته و به ۳۱.۷ رسیده است. همچنین تعداد مقالات منتشر شده در پایگاه استنادی علوم اجتماعی( social science citation index) این دانشگاه تا سال 2017 با شیب ملایمی افزایش‌ یافته و به 15.4 رسیده است؛ اما پس از سال 2017 با افت امتیاز این شاخص مواجه شده و در‌ آخرین رتبه‌بندی شانگهای به 7.3 رسیده است.

سرانه عملکرد علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز تقریباً روند ثابتی را تا سال 2018 طی کرده است؛ اما در سال‌ 2019 میزان شاخص عملکرد علمی این دانشگاه کاهش یافته و به 15.7 رسیده است.

رتبه 2019 دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نظام ارزیابی شانگهای نسبت به سال 2016 افزایش یافته است و سرانه عملکرد علمی و تعداد مقالات منتشر شده این دانشگاه در پایگاه استنادی‌ علوم اجتماعی نیز روند نزولی داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026190

وب گردی

وب گردی