حمایت از ایده‌های جدید علمی/ مأموریت‌گرایی در مراکز کوچک نهادینه شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید مأموریت‌گرایی را در مراکز کوچک نهادینه کنیم. اگر دانشگاه‌های ما با همدیگر پیوند داشته باشند حتماً در توسعه کشور نقش‌آفرین می‌شوند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، منصور غلامی امروز پنج‌شنبه هفتم شهریورماه 98 در آیین رونمایی از محصولات فناورانه و افتتاح پروژه‌های دانشگاه زنجان، اظهار کرد: اگر چهل سال انقلاب و تاریخ دانشگاه‌های کشور را در چند جمله خلاصه کنیم، متوجه می‌شویم دانشگاه‌های کشور بعد از انقلاب برای توسعه تلاش بسیاری انجام داده‌اند، این در حالی است که قبل از انقلاب محدودیت ظرفیت و عملکرد داشتیم و بیشتر از وجود مستشاران خارجی بهره می‌گرفتیم؛ اما در بازه زمانی ۱۵ ساله، نیاز کشور با وجود تحصیل‌کرده‌های ایرانی تأمین شد.

وی با بیان این‌که خوشبختانه همه مدیران و کارشناسان کشور، تربیت‌شده دانشگاه‌های داخلی هستند، تصریح کرد: امروز فقط ۱۵۰ نفر دانشجوی بورسیه داریم که در رشته‌های خاص تحصیل می‌کنند، بنابراین دانشگاه‌ها وظیفه خود را در تربیت نیروی انسانی به خوبی انجام داده‌اند. در دهه هشتاد جایگاه علمی برجسته‌ای در دنیا کسب کردیم و این جایگاه هنوز حفظ شده است، به ‌طوری ‌که از یک درصد دانشمندان برتر دنیا، تعداد قابل توجهی ایرانی هستند.

غلامی با بیان این‌که در حوزه تحقیق و رشد علمی، دانشگاه‌ها خوب درخشیده‌اند، یادآور شد: از ۱۰ سال پیش تبدیل دانش به فناوری و ایجاد ثروت از طریق علم را شروع کرده‌ایم. در حال حاضر نیز وزارت علوم ۱۹۶ مرکز رشد دارد که از ایده‌های جدید علمی حمایت می‌کند. همچنین ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور دایر است و در دو سال گذشته چندین گزارش تحقیقاتی را خدمت مقام معظم رهبری و نهاد ریاست‌جمهوری ارائه کرده‌ایم تا در اختیار حوزه‌های مدیریتی قرار گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به این‌که قراردادهایی با برخی وزارتخانه‌ها منعقد شده تا در رفع مشکل و توسعه نقش‌آفرین باشند، تأکید کرد: دانشگاه‌ها در هر مقطع زمانی، وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌اند و دانشگاه‌های زنجان نیز از جایگاه علمی قابل قبولی برخوردار هستند. در همین راستا باید مأموریت‌گرایی را در مراکز کوچک نهادینه کنیم؛ چراکه قرار نیست همه دانشگاه‌ها در شکل دانشگاه تهران ظاهر شوند. اگر دانشگاه‌های ما با همدیگر پیوند داشته باشند حتماً در توسعه کشور نقش‌آفرین می‌شوند.

محسن نجفیان، رئیس دانشگاه زنجان نیز از رونمایی ۱۳ محصول فناورانه خبر داد و افزود: اگر امروز جامعه دچار مشکل اشتغال است، تنها نسخه درمان، توجه به فعالیت‌های فناورانه در دانشگاه‌هاست. امیدواریم با این اقدام، قدمی برای پیوند واقعی با صنعت و اقتصاد جامعه برداشته شود و بنیان‌های اقتصادی جامعه و توان رقابت تولیدات داخلی با اقتصاد دیگر کشورها را بالا ببریم.

وی ادامه داد: امروز حرکت جهان به سمتی است که ناچاریم تولید به شکل سنتی را کنار بگذاریم تا رویکرد فناورانه در همه بخش‌های اقتصادی مورد استقبال قرار گیرد. جامعه دانشگاهی نیز در این راستا قدم برداشته است و امروز محصولات فناورانه از جمله قرص خمیردندان و دهان‌شویه، تصویربردار فراطیفی، سامانه اندازه‌گیری غیرمخرب تنش‌های پسماند، پرینتر سه‌بعدی، کیت مولکولی تعیین ژنوتایپ اسب و غیره رونمایی خواهد شد.

نجفیان در پایان تصریح کرد: تعداد مقالات نمایه شده دانشگاه زنجان سال گذشته در مجلات معتبر JCR و ISC به ترتیب به ۴۰۰ و ۳۳۸ مورد می‌رسد. همچنین دانشگاه زنجان در مجموع ۱۰ هزار و ۱۱ نفر دانشجو دارد که ۷۰ کاردانی، 6 هزار و ۴۵۳ کارشناسی، 2 هزار و ۷۱۴ ارشد و ۷۷۴ نفر دکتری را شامل می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026198

وب گردی

وب گردی