خود درمانی بیماران نتیجه افزایش هزینه‌های درمان

یک اقتصاددان با اشاره به نیاز اساسی کشور در زمینه تربیت پزشک بیشتر گفت: طرح بیکاری پزشکان، ساخته و پرداخته جریان انحصارگری است که منافع خود را در عدم افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی می‌داند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،حسین راغفر، مشاور سابق وزیر رفاه و پژوهشگر حوزه عدالت اقتصادی در خصوص برخی اظهارات مطرح شده در زمینه بیکاری پزشکان گفت: با تعداد ورودی‌های پایین دانشگاه‌ها برای رشته‌های پزشکی، انحصار ایجاد شده است. طبق آمار تعداد نیاز به پزشک نه تنها در مناطق محروم کشور بلکه در پایتخت کشور نیز کاملا مشخص است. بسیاری از مطب‌ها تا ساعت‌ها بعد از نیمه شب در آنها بیمار، متقاضی ویزیت پزشک است. علت این موضوع نیاز کشور به پزشک به ویژه پزشک متخصص است، موضوعی که به دلیل انحصار رشته‌های پزشکی طی سال‌های اخیر حل نشده است.

عقب ماندگی شدید در سرانه پزشکان نسبت به جهان

وی در ادامه با اشاره به استاندارهای جهانی سرانه پزشک گفت: با توجه به استاندارهای جهانی ویزیت بیماران توسط پزشک در ایران در مقایسه با آمار جهانی بسیار بیشتر است که بیانگر انحراف در نظام سلامت است. از سوی دیگر نسبت پزشک به بیمار در ایران به ازای 10 هزار نفر حدود یک سوم استانداردهای جهانی است. همچنین نسبت تعداد پزشک به بیمار در کشورهای صنعتی بسیار بیشتر از میزان استاندارد است.

قدرت و نفوذ صنف پزشکی مانع افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی است

پژهشگر حوزه عدالت اقتصادی در ادامه با پرداختن به قدرت و نفوذ صنف پزشکان در تصمیم‌گیری‌های کلان، گفت: مقایسه سرانه پزشک به بیمار با استاندارهای جهانی و کشورهای همسایه از یکسو و عدم افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی بیانگر نفوذ پزشکان در نظام تصمیم‌گیری کشور است. در همین راستا تلاش صنف پزشکان در جهت حفظ انحصار خود، بالا نگه داشتن دستمزدها و پیشگیری از افزایش ظرفیت داوطلبان در رشته‌های پزشکی بوده است.

وی افزود: افزایش ظرفیت پزشکان متخصص در دوره وزارت قاضی‌زاده‌هاشمی موافقت و اجرایی شد. پس از اجرای این تصمیم شاهد نارضایتی‌های گسترده در بین پزشکان پر نفوذ ایجاد شد. با وجود این، شاخص‌های جهانی نشان دهنده کمبود شدید پزشک در کشور است.

خود درمانی بیماران نتیجه افزایش هزینه‌های درمان است

استاد دانشگاه الزهرا(س) با پرداختن به هزینه‌های سنگین درمان در کشور گفت: بیشتر پزشکان در مناطق اصلی و برخوردار کشور متمرکز هستند و به همین دلیل با محدودیت دسترسی به پزشک ایجاد شده است. از سوی دیگر مراجعین در بیمارستان‌ها به طور وحشتناکی برای ویزیت پزشک در انتظار می‌مانند. صف‌های طولانی در بیمارستان‌های دولتی نشان دهنده، قدرت خرید پایین مردم برای هزینه‌های درمان است.

وی گفت: با توجه به افزایش تورم و قیمت خدمات سلامت طی در سال اخیر بخش قابل توجهی از مردم قادر به مراجعه به پزشک نیستند. از همین روی مراجعه به پزشک کاهش یافته و شاهد خوددرمانی بیماران هستیم.

طرح بیکاری پزشکان موضوعی بی‌ربط و نادرست است

زاغفر در پاسخ به اظهارات اخیر وزیر بهداشت درباره عدم نیاز به تربیت پزشک بیشتر و بیکاری پزشکان گفت: اینکه گفته می‌شود بیکاری پزشکان بیشتر خواهد شد، کاملا حرف بی‌ربطی است؛ زیرا طبق تقاضای مناطق محروم و سرانه پزشک براساس استاندارهای جهانی، حداقل باید تا سه برابر ورودی های رشته‌های پزشکی افزایش یابد. از سوی دیگر با توجه به سالمندی بیشتر جمعیت کشور در سال‌های آینده، تقاضا برای پزشک، به شدت افزایش خواهد یافت و وضعیت فعلی به شدت وخیم‌تر خواهد شد.

تضعیف پول ملی عامل افزایش توریست سلامت است

مشاور سابق وزیر رفاه و تامیت اجتماعی در ادامه با شاره به تضعیف پول ملی گفت: علاوه بر نیاز کشور به تربیت پزشک، توریسم سلامت هم نیاز کشور را به داشتن پزشک بیشتر تشدید کرده است. در حال حاضر بخش قابل توجهی از وقت و توان پزشکان کشور به تامین نیازهای کشورهای منطقه صرف می‌شود. علت این موضوع تضغیف پول ملی و ارزشمند شدن پول سایر کشورهای همسایه است. وجود توریسم سلامت در حالیست که دسترسی بیماران داخلی محدود شده و بسیاری از اقشار پایین جامعه امکان دسترسی به خدمات سلامت را ندارند.

وی با استناد به نیاز مردم، تناقض اظهارات مسئولان وزارت بهداشت، مصادیق ضعف اقتصادی و هزینه‌های بالای درمان و نیاز شدید کشور به پزشک، آمار بیکاری پزشکان را از مبنا دروغ و ساختگی دانست.

راغفر گفت: ما پزشک بیکار نداریم و این حرف مهمل است. متاسفانه یک استثمار بزرگی از گروه‌های پزشکان جوان در کشور صورت می‌گیرد. این استثمار به نحوی است که پزشکان متخصص و دارای نفوذ از پزشکان جوان بیگاری می‌کشند. نتیجه این موضوع کاهش رقابت پزشکان برای ورود به خصوص در مناطق محروم کشور به شدت کاهش یافته است.

این پژوهشگر اقتصادی با پرداختن به راهکارهای موجود گفت: راهکار افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی بسیار آسان است. در این زمینه باید به نهادهای مختلفی از قبیل نیروهای مسلح، تامین اجتماعی و نهادهای دیگر که دارای خدمات خاصی هستند، اجازه تعیین سهمیه‌های تربیت پزشک داده شود. با این راهکار نهادهای نیازمند به پزشک، هزینه تربیت پزشک را با منابع خود بر عهده خواهند گرفت. ایجاد تضمین برای ارائه خدمات در چهارچوب نهادها از قبیل عدم اجازه فعالیت در مطب‌های شخصی و... از مصادیق تحقق این پیشنهاد خواهد بود.

راغفر در پایان با استناد به موارد فوق و نیازهای منطقه‌ای ضروری برای افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی، طرح بیکاری پزشکان را ساخته و پرداخته جریان انحصارگری دانست که منافع خود را در عدم افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی می‌داند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1026200

وب گردی

وب گردی