کنترل کیفی محصولات صنایع غذایی در آزمایشگاه واحد ورامین/ ارائه مشاوره به صنایع مختلف در کلینیک صنعتی دانشگاه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین گفت: آزمایشگاه واحد ورامین دارای پیشرفته‌‌‌‌‌ترین تجهیزات در حوزه صنایع غذایی و لبنیات است و کنترل کیفی بسیاری از صنایع غذایی اطراف، در این آزمایشگاه انجام می‌‌‌شود.

حامد زارعی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین در گفت‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اثرات حضور دانشگاه در صنعت گفت: صرف حضور فیزیکی دانشگاه در صنعت و متقابلا صنعت در دانشگاه، دستاوردی نخواهد داشت؛ بلکه این فعالیت باید به شکل صحیح سازماندهی شود و وظایف این دو مشخص باشد. در همین راستا کلینیکی صنعتی در واحد ورامین ایجاد کردیم که به صنایع مختلف، مشاوره می‌‌‌دهد و صنعت مسائل خود را با دانشگاه در میان می‌‌‌گذارد. بزرگ‌ترین پروژه‌‌ای که تا به امروز در این کلینیک به ما واگذار شده، پروژه تخلیه فاضلاب و پسماندهای شهرک صنعتی عباس آباد بوده که نشان‌‌‌دهنده اعتماد صنعت به دانشگاه است.

وی در ادامه تشریح کرد: در حال حاضر، دپارتمانی آموزشی در شهرک صنعتی ورامین وجود دارد که واحد دانشگاهی ما در آنجا کرسی‌‌هایی دارد و به صاحبان صنایع مشاوره ارائه می‌‌دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین درباره ارتباط این واحد دانشگاهی با صنایع مختلف استان تصریح کرد: واحد ورامین و پیشوا در محدوده شهرک‌‌‌‌‌های صنعتی جنوب شرق تهران واقع شده است که با صنایع مختلف اطراف، قراردادهایی را منعقد کردیم. عمده فعالیت این دانشگاه بر قطب دام‌‌پروری و کشاورزی قرارگرفته است. یک مرکز تحقیقات موادغذایی در واحد ورامین داریم که با صنایع لبنی و غذایی استان، ارتباطات تنگاتنگی دارد و درآمدزایی مناسبی هم برای ما داشته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین درباره امکانات آزمایشگاهی در این واحد دانشگاهی اظهار کرد: آزمایشگاه واحد ورامین دارای پیشرفته‌‌‌‌‌ترین تجهیزات در حوزه صنایع غذایی و لبنیات است و به زودی در گروه آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مرجع استاندارد متصل به ساها قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد. با توجه به اینکه این واحد دانشگاهی در زمینه تولید گوشت و لبنیات هم فعالیت دارد، تعامل مناسبی با صنایع فعال در این حوزه برقرار شده است و بسیاری از موارد کنترل کیفی صنایع غذایی اطراف واحد ورامین در آزمایشگاه این دانشگاه انجام می‌‌‌شود.

زارعی درباره نتایج آشتی دانشگاه با صنعت خاطرنشان کرد: اصل و مبنای طرح پایش دانشگاه آزاد و تعیین ماموریت برای هر واحد دانشگاهی، بر مبنای طرح آشتی دانشگاه با صنعت پایه‌‌‌‌گذاری شده است. ماموریت واحد ورامین در این طرح بر مبنای امنیت غذایی و کشاورزی تعیین شده است و با مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای در همین راستا منعقد کردیم تا چالش‌‌‌‌‌‌‌های ضایعات پس از برداشت را بررسی و بتوانیم مشکلات این مجموعه را در این راستا رفع کنیم. به این ترتیب، یکی از معضلات کشور در حوزه امنیت غذایی به واحد ورامین واگذار شده که نشان دهنده اثرگذاری این دانشگاه در حوزه صنایع غذایی است.

وی درباره ثمرات ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: بدون تردید، نزدیکی دانشگاه با صنعت، اثرات غیرقابل‌‌‌‌‌ انکاری در توسعه کشور دارد که مهم‌‌‌ترین آنها ایجاد اشتغال، استفاده از نیروی متخصص بومی و رسیدن به استقلال و خودکفایی است که در نهایت منجر به رونق تولید داخلی می‌‌‌‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین در پایان درباره ایجاد فرصت مطالعاتی در صنعت تاکید کرد: بدون تردید، اگر تعامل مناسب دوطرفه‌ای در اثر حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه‌‌‌ها در صنایع شکل گیرد، بسیاری از مشکلات صنایع داخلی توسط متخصصان بومی شناسایی و رفع خواهد شد. تجربیاتی که این استادان در کارخانجات و صنایع مختلف کسب کردند به دانشجویان منتقل می شود. اعضای هیئت علمی هم به جای گذراندن فرصت مطالعاتی در خارج از کشور با حضور در صنایع داخلی می‌‌‌‌توانند منشأ تحولات موثر در تولید داخلی باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026244

وب گردی

وب گردی