پاسخ جهرمی به اظهارات ترامپ / ناهید ۱آماده تحویل به وزارت دفاع

وزیر ارتباطات و فناوری در مورد ادعای ترامپ مبنی بر عدم موفقیت پرتاب ماهواره مخابراتی ناهید گفت: این ماهواره برای پرتاب هنوز تحویل وزارت دفاع نشده است و وزیر دفاع مسئول پاسخگویی به این موضوع است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری صبح امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از ماهواره ناهید ۱ گفت: من ایده‌ای در رابطه با اظهار نظر آمریکایی‌ها در مورد بحث پایگاه فضایی سمنان ندارم. فکر می‌کنم مناسب‌ترین راه پاسخگویی وزیر دفاع است که در این زمینه مسئولیت دارند.

وی تصریح کرد: آنچه که مهم است ناهید ۱سالم در پژوهشگاه فضایی ایران است و هنوز تحویل داده نشده البته مراحل نهایی تحویل در حال انجام است.

آذری جهرمی افزود: آقای ترامپ اظهار کرده بودند که ما دخل و تصرفی در انفجاری که ادعا کردند که در پایگاه فضایی سمنان رخ داده نداریم.

وی تأکید کرد:مطمئن باشید که به دلایل تجاوزی که به آب‌های ما داشتید نیروهای مسلح ما پهپاد شما را سرنگون کردند این قطعی است اگر تصاویر با کیفیت دارید ما علاقه‌مندیم که شما تصاویر لحظه اصابت پهپاد را منتشر کنید که کروکی دقیق محل سقوط مشخص شود، به نظرم برای افکار جامعه جهانی بسیار مثبت خواهد بود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: ناهید ۱ در واقع یک ماهواره مخابراتی است روی باند uhfو ku تبادل اطلاعات را روی ایستگاه‌های زمینی انجام می‌دهد، البته دوربین سنجشی در آن مستقر است و در مدار ‌۲۵۰کیلومتری زمین قرار می‌گیرد و حدود ۲.۵ماه ماموریت دارد و دنبال برخی پژوهش‌ها هستیم که با قراردادن مدار ۲۵۰کیلومتری انجام دهیم.

وی ادامه داد: اولین تکنولوژی برای نخستین بار در ناهید ۱ استفاده شده بحث باز و بسته شدن سلول‌های خورشیدی‌ ماهواره است که تست خواهد شد. بعد از این مرحله در مرحله بعدی ما قادر خواهیم بود با تولید تعداد زیادی از این ماهواره‌ها مجموعه‌های از منظومه‌های ماهواره ارتباطی برای لایه لئو داشته باشیم.


وی ادامه داد: ماهواره آماده پرتاب است و به محضی که وزارت دفاع اعلام آمادگی کند ما ماهواره را تحویل می‌دهیم. تست‌های سازگاری انجام شده است.

وزیر خاطرنشان کرد: اگر ماهواره را بخواهیم پرتاب کنیم تقریبا سه هفته قبل ما باید ماهواره را تحویل وزارت دفاع دهیم،پس قطعا این مسئله‌ای که ادعا می‌شود در رابطه با پرتاب ناهید ۱ نبوده و پرتاب‌گر از سه هفته قبل سوخت‌گیری نمی‌کند.
انتهای پیام/

کد خبر: 1026247

وب گردی

وب گردی