طرح نوین دانشگاه برای تقویت ارتباط دانشجو با صنایع/ صنعت سوپروایزر دانشجویان می‌شود

دانشگاه آزاد اسلامی قرار است دوره‌هایی برگزار کند تا دانشجو با ثبت‌نام در این دوره‌ها هم‌زمان با تحصیل با صنعت نیز درگیر شود و در سوی مقابل صنعت نیز سوپروایزر و به عبارتی استاد راهنمای دانشجو شود.

گروه دانشگاه ایسکانیوز_سارا طاهری، «علم بهتر است یا ثروت؟» سوالی که شاید پاسخ به آن یکی از سخت ترین پاسخ هایی بود که در زمان تحصیل ذهن را درگیر می کرد؛ اما دیگر کمتر کسی است که نداند این روزها مسیر رسیدن به ثروت از دروازه علم می گذرد. ارتباط بین «دانشگاه» و «صنعت» یعنی جمع علم و ثروت همان پاسخی است که می توان برای این سوال متصور بود؛ اما برای رسیدن به این ارتباط، گره کوری وجود دارد که باز کردن این گره نیازمند به‌کارگیری روش های نوین است.

سالھاست بحث داغ ارتباط میان صنعت و دانشگاه به عنوان یکی از راھبردھای توسعه صنعت برای بھره گیری از توان علمی و پژوھشی واحدھای دانشگاھی کشور مورد بحث است؛ موضوعی که طی سال‌ھای متمادی هنوز نتوانسته آن طور که باید مسیر تحقق اھداف پیش بینی شده را طی کند تا جایی که ارتباط صنعت و دانشگاه همواره به عنوان «نقطه کور» فعالیت‌های علمی و صنعتی کشور مطرح بوده است؛ ارتباطی که مقطعی و گسسته است و برای رسیدن به یک ارتباط پیوسته راهی طولانی وجود دارد.

این در حالی است که این روزها در تمام جوامع ارتباط پیوسته را یکی از راه های رسیدن به ثروت می دانند؛ چرا‌که معتقدند راه رسیدن به ثروت از طریق علم میسر است. مسئولان دانشگاه معتقدند دانشگاه باید به کمک صنعت آمده و در سوی مقابل صنعت نیز دانشگاه را باور کند تا به شاهراه اجتماع علم و صنعت رسید.

دانشگاه آزاد اسلامی مدل های نوینی را در این ارتباط به کار گرفته است که هر کدام به نوبه خود می تواند رابطه بین دانشگاه و صنعت را بهبود ببخشد. «دانشگاه جوار صنعت» یکی از این مدل ها بود که یکی از راه‌های مطمئن برای حضور دانشجویان در بخش‌های مختلف صنعتی به شمار می‌رود. در این مدل، زمانی که دانشجویی در صنعت کار کند، آن صنعت دانشجو را جذب می‌کند و این مدل در دنیا نیز دنبال می‌شود.

صنعت، استاد راهنمای دانشجویان می‌شود

اما حالا قرار است یک مدل دیگر برای ارتباط با صنعت در دانشگاه آزاد اسلامی دنبال شود. مدلی که می تواند در گره خوردن آموزش، پژوهش، صنعت و تجارت نقش اساسی ایفا کند. اردیبهشت امسال بود که تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه آزاد و اتاق بازرگانی اصفهان منعقد شد تا ارتباطی منسجم بین صنعت و دانشگاه برقرار کند.

بعد از امضای این تفاهم نامه مقرر شد دبیرخانه مشترکی در این زمینه تشکیل شود که این دبیرخانه در اصفهان فعال شد. نمایندگان اتاق بازرگانی و دانشگاه آزاد اسلامی در آن مستقر و جلسات مستمری با صنایع و بنگاه‌های اقتصادی برگزار و نیازهای آنان شناسایی شد. یکی از مشکلاتی که در این جلسات به آن اشاره شد این بود که توانمندی فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در حوزه کارآفرینی، اشتغال، شناخت مهارت، شناخت صنعت، بازار و کسب و کار پایین است و این نقد به دانشگاه وارد شد؛ بنابراین مسئولان دانشگاه تصمیم گرفتند برای این مشکل راه حلی پیدا کنند.

پیام نجفی نماینده رئیس دانشگاه آزاد در اتاق بازرگانی اصفهان در گفت‌و‌گو با ایسکانیوز از این راه حل سخن می گوید.

به گفته نجفی قرار است دانشگاه دوره هایی را برگزار کند تا دانشجو با ثبت نام در این دوره ها همزمان با تحصیل با صنعت نیز درگیر شود و در سوی مقابل صنعت نیز سوپروایزر و به عبارتی استاد راهنمای دانشجو شود. در واقع این دوره ها به این صورت است که دانشجویان در رشته های مختلف آموزش خواهند دید؛ اما هم‌زمان موظف هستند در یک صنعت کار و فعالیت کرده یا به عبارتی در طول تحصیل تحت نظارت یک صنعت تحصیل کنند تا بتوانند توانمندی‌های خود را ارتقا دهند.

نجفی افزود: بر اساس تصمیمی که در این دبیرخانه گرفته شد قرار است صنایع را نیز درگیر آموزش و دانشجو کنیم. در واقع صنایع را به حوزه آموزش آورده و دانشجو زمانی که تحصیل می کند همزمان نیز کار کرده و با محیط کسب و کار و صنعت نیز آشنا شود. بر همین اساس دوره هایی را تعریف کردیم که دانشجو در آن ثبت‌نام می کند و همزمان موظف است با صنایع نیز درگیر باشد و یک صنعت نیز سوپروایزر دانشجو می شود. به عبارتی دانشجو هم تحت پوشش یک صنعت قرار می گیرد و هم موظف است کار کند و مهارت خود را بر اساس نیاز آن صنعت ارتقا دهد که این موضوع باعث می شود هم برای آن صنعت نیروی ماهری باشد و هم با آشنا شدن با محیط کسب و کار می تواند کارآفرین شده و یک شرکت استارتاپ بسیار قوی باشد تا ورودی مراکز رشد و علم و فناوری‌مان تقویت شود.

او ادامه داد: در دانشگاه نیز بحث تحول را مطرح کردیم و به دنبال این هستیم که فارغ التحصیلانی را داشته باشیم که به لحاظ آموزشی در حوزه ها مختلف توانمند و موفق باشد. از سوی دیگر دانشگاه دنبال این است که کیفیت نیروهای حوزه فناوری را ارتقا دهد. بنیه ورودی های مراکز رشد و پارک های علم و فناوری را تقویت می کنیم که فارغ التحصیلان ما بتوانند به راحتی کار پیدا کرده و دارای شغل شوند.

به گفته او دانشگاه ها امروز در بحث اشتغال، کارآفرینی و کارورزی نیرو تربیت می کنند که این تحول باید در دانشگاه اتفاق بیفتد.

اما شاید سوالی که در این میان مطرح است مدل های نوین ارتباط با صنعت باشد. این که در تمام دنیا چه مدل‌هایی برای ارتباط دانشگاه با صنعت وجود دارد؟

نجفی معتقد است علاوه بر دانشگاه جوار صنعت یکی از بحث های نوین برای تقویت این ارتباط حضور واحدهای (R&D) در دانشگاه است.

به گفته نماینده رئیس دانشگاه آزاد در اتاق بازرگانی اصفهان، صنایع می توانند آر اند دی (تحقیق و توسعه ) خود را به دانشگاه بیاورند و لزومی ندارد همه صنایع (R&D) داشته باشند و باید در محیط های مشترک با هم کار کرده و درگیر باشند تا کار خوب پیش برود؛ همچنین صنایع ما غالبا فاقد تحقیق و توسعه هستند که باید این مشکل را حل کنیم.

او نقاط ضعف ارتباط دانشگاه و صنعت را تشریح کرد و گفت: یکی از نقاط ضعف ارتباط با صنعت این است که نه دانشگاه صنعت را می شناسد نه صنعت دانشگاه را. در واقع نیروهایی که ما تربیت می کنیم در فضایی به دور از صنعت آموزش می بنید و شناختی نسبت به آن ندارند تا بتوانند مشکلی از صنعت را حل کنند.

نجفی در پایان گفت: صنعت نیز با واقعیت های دانشگاه روبرو نشده است و در بحث انتقال فناوری دانشجو پشت او نبوده است؛ بنابراین نمی توانند با هم همراهی داشته باشند. بر این اساس ما باید از پایه با هم شروع به کار کنیم. به طور مثال یک دانشجوی کارشناسی ارشد باید هم‌زمان با صنعت کار کند تا بتواند پایان‌نامه ای که می نویسد متناسب با آن صنعت باشد. نیروهای آچار به دست‌تر می خواهیم که این طرح می تواند ما را به این مهم برساند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1026279

وب گردی

وب گردی