مسئول استفاده از فیلتر‌شکن نیستیم/ ضرب‌الاجل ۴۵ روزه جهرمی به اپراتورها

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به پیشنهاد رئیس سازمان تنظیم مقررات، شرکت‌ها و اپراتورها 45 روز مهلت دارند کارنامه کاری خودشان را ببینند و پس از آن به صورت عمومی در اختیار همه مردم قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات در جمع خبرنگاران گفت: با راه‌اندازی سامانه سنجش کیفیت شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات، هر شهروند می‌تواند از هر نقطه‌ای در کشور وضعیت کیفیت سرویس‌های ارتباطی را ارزیابی کند. این سامانه از طریق وب و اپلیکیشن قابل دسترس مردم خواهد بود و به کاربران اجازه می‌دهد در لحظات مختلف، کیفیت سرویس را گزارش کرده و سرویس سایر اپراتورها را نیز مشاهده و مقایسه کنند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه شبکه ارتباطی کشور یکپارچه نیست و بخشی از آن مربوط به زیرساخت، بخشی مربوط به مخابرات و بخشی مربوط به اپراتورها می‌شود، تصریح کرد: با راه‌اندازی سامانه سنجش کیفیت شبکه ملی اطلاعات، ۶ هزار سنسور به این شبکه متصل شده تا اطلاعات سرویس‌های روی شبکه را جمع‌آوری کرده و گزارش کند.

وی با بیان اینکه این سامانه بیش از ۴ ماه است که آماده سازی شده و در حال استخراج اطلاعات است، افزود: با وجود این شاهد ارتقای ویژه‌ای در فرآیند شبکه نبودیم و با توجه به گزارش‌های کیفیتی که از سوی رگولاتوری ارائه می‌شود، بهبود کیفیت به صورت ملموس مشاهده نشد به همین دلیل تصمیم گرفتیم این سامانه از امروز به صورت آزاد در اختیار قرار گیرد. به این ترتیب که تا ۴۵ روز این سامانه تنها برای اپراتورهای ارتباطی قابل مشاهده است و از ۴۵ روز آینده برای کل کاربران در دسترس خواهد بود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه از طریق این سامانه تمام آنچه در شبکه ارتباطی کشور قابل وقوع است، دیده می‌شود، تصریح کرد: طی ۴۵ روز اپراتورها زمان دارند که برای بهبود شرایط تلاش کنند و کارنامه خود را ببینند. پس از آن این کارنامه به صورت عملی در اختیار تمام کاربران قرار می‌گیرد تا دو هفته یک بار نیز خروجی این سامانه از سوی رگولاتوری منتشر شود.

وزیر ارتباطات درباره دلایل عدم ورود اپراتورهای ایرانسل و رایتل به بورس اظهار کرد: ما چندین‌بار به رایتل توصیه کرده‌ایم که وارد بورس شود؛ چرا که این اپراتور نیاز جدی به سرمایه‌گذاری دارد. این اپراتور یا باید از طریق شستا در این حوزه سرمایه‌گذاری کند یا باید سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشد که در شرایط حاضر خیلی در دسترس نیست و به این دلیل بارها توصیه و تکرار کرده‌ایم که رایتل وارد بورس شود. البته ورود به بورس باید در پروانه این اپراتور نیز دیده شده باشد.

آذری جهرمی گفت: در پروانه اپراتور ایرانسل نیز موضوع ورود به بورس مطرح شده؛ ولی تاکنون این اپراتور اقدام به عرضه سهام خود در بورس نکرده است. بحث حقوقی و استدلالاتی از سوی ما و سهامداران این اپراتور مطرح شده که باید برای آن تصمیم گیری کرد. البته پروانه اپراتور ایرانسل نیز تا دو سال دیگر به اتمام می‌رسد و باید برای آن تصمیم‌گیری کنیم. به این دلیل اتاق فکری برای به‌روز‌رسانی پروانه فعالیت اپراتورهای موبایل راه‌اندازی کرده‌ایم که در زمینه ادامه فعالیت آنها تصمیم‌گیری صورت گیرد.

آذری جهرمی با انتقاد از وضعیت کیفی شبکه ارتباطی کشور گفت: امروز شاهدیم در اندازه‌گیری نسل سوم موبایل، اپراتور اول در برخی از نقاط یک سوم کیفیت اپراتور دوم را دارد و این در حالی است که در حوزه نسل چهارم موبایل، ۴۰درصد بیشتر از اپراتور دوم کیفیت دارد. این نشان می‌دهد که بهبود گسترده در شبکه نسل چهارم این اپراتور رخ داده و ایراد گسترده‌ای روی نسل سوم وجود دارد. به طور مثال یک اپراتور ثابت در شاخص کیفی خود ۵ برابر بدتر از سایر اپراتورها عمل کرده است.

وی با بیان اینکه در ۶ هزار نقطه کشور سنسورهایی قرار دادیم که تجربه واقعی کاربر را از اینترنت پیاده سازی کند، گفت: این سنسورها نشان می‌دهد که برای مثال در شهری که همه مشکل اینترنت دارند، مخابرات توسعه لازم را انجام نداده و ممکن است در یک استان این مشکل وجود داشته باشد؛ آن زمان می‌توانیم بگوییم که زیرساخت، تأمین اینترنت را به خوبی اجرایی نکرده است. در این سامانه انعطاف به نظرات کاربران نیز از طریق سامانه شکایت ۱۹۵ قابل رویت است. به این معنی که نحوه فروش و پشتیبانی اپراتورها در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات با تأکید بر لزوم اصلاح شبکه ارتباطی کشور تأکید کرد: ضمانت قابلیت های این شبکه، آگاهی مردم و اعتماد آنها به سرویس دهندگان است. به این معنی که اگر کیفیت خوب نباشد، با توجه به اینکه برای مردم احراز شده است، آن سرویس را خریداری نمی‌کنند.

آذری جهرمی در پاسخ به این سوال که چرا پیش از این سامانه کیفیت شبکه در حوزه زیرساخت راه‌اندازی شده بود و کاربردی نبود، گفت: وضعیت کیفیت شبکه زیرساخت و خسارتی که به دلیل قطعی به اپراتورها می‌دهد، کاملاً مشخص است. ما معتقدیم که سامانه اندازه‌گیری کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت نیز بسیار موثر بوده و باعث ثبات شبکه شده است؛ اگر آن اقدام موثر نبود هم‌اکنون برای بهبود شبکه دسترسی این سامانه را راه‌اندازی نمی‌کردیم.

وی اظهار کرد: در سامانه سنجش کیفیت شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات، سعی بر این است که با استفاده از برچسب‌ها و استیکرها، اطلاعات تخصصی را برای عامه مردم قابل فهم کنیم تا مردم بتوانند کیفیت سرویس خود را اندازه‌گیری کنند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه عمده گلایه مردم کیفیت اینترنت به دلیل استفاده از ابزارهای دور زدن فیلترینگ است، یادآور شد: ما معتقدیم کیفیت شبکه ارتقا پیدا کرده؛ اما به دلیل این که تعداد زیادی از مردم از ابزارهای دور زدن فیلترینگ استفاده می‌کنند، این موضوع اثر جدی روی نارضایتی کاربران داشته است.

آذری جهرمی افزود: میان شاخص‌های کیفی شبکه و تجربه کاربران فاصله عمیقی وجود دارد و با وجود اینکه سنجه‌های شبکه در وضعیت مناسب است؛ اما شکایت مردم نشان می‌دهد از کیفیت و سرعت شبکه راضی نیستند. ما مسئول استفاده از فیلتر‌شکن نیستیم و معتقدیم فیلترینگ اثری جدی روی نارضایتی کاربران داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026306

وب گردی

وب گردی