اسلامی‌‌‎‌‌سازی علوم‌‌‌‌‌انسانی نیازمند وحدت حوزه و دانشگاه است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر بخواهیم در علوم‌‌‌‌‌انسانی تحول رخ دهد و به سمت اسلامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی این علوم گام برداریم، باید جهت نزدیکی حوزه و دانشگاه تلاش کنیم و هیچ راهی غیر از این وجود ندارد. 

ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقش فقها در اسلامی‌‌‌سازی علوم‌‌‌‌‌انسانی گفت: نقش فقها و حوزه علمیه در اسلامی‌‌‌‌سازی علوم‌‌‌‌‌انسانی انکارناپذیر است. البته تلاش‌‌‌‌های حوزه در ایران بعد از انقلاب، جهت تحقق این امر با ایجاد مراکز علمی و تالیف کتب تحقیقی و پژوهشی مشهود بوده است؛ اما نیازمند تلاش و فعالیت بیشتر در این عرصه هستیم.

وی در ادامه درباره عدم وجود نظریه‌‌‌‌‌‌‌پرداز در علم حقوق تشریح کرد: با توجه به اینکه قوانین ما از فقه گرفته شده، قطعا تولید نظریه در علم حقوق نیازمند توجه بیشتر فقها به این علم است. بدون تردید در این زمینه هنوز خلأهایی وجود دارد که حوزه‌‌‌های علمیه ما پاسخ دقیقی به این موضوع ندادند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: حوزه‌‌‌‌های ما متاسفانه علی‌‌‌رغم دیگر حوزه‌‌‌های جهان اسلام محدود هستند و به نسبت زمان پیش نرفتند. با توجه به اینکه در هیچ دوره‌‌‌‌ای این همه تقاضا نسبت به فقه اسلام نداشتیم، برای حضور فعال در این زمینه و تغییر شرایط باید به صورت جهادگونه عمل شود.

کلانتری تاکید کرد: برای اسلامی‌‌‌‌سازی علوم‌‌‌انسانی باید سرمایه‌‌‌گذاری مناسب در حوزه‌‌‌ها انجام شود. علی‌‌‌رغم تبلیغاتی که در اختصاص بودجه کلان به حوزه‌‌ها وجود دارد، بودجه موجود محدود بوده که نیازمند توجه مسئولان امر است. در حال حاضر، تامین بودجه حوزه از طریق وجوهات مومنین انجام می‌‌‌شود.

وی درباره نقش نزدیکی حوزه و دانشگاه در جهت اسلامی‌‌‌سازی علوم‌‌‌انسانی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تحول در علوم‌‌‌‌‌انسانی رخ دهد و به سمت اسلامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی این علوم گام برداریم، باید جهت نزدیکی حوزه و دانشگاه تلاش کنیم و هیچ راهی غیر از این وجود ندارد.

کلانتری درباره نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه علوم‌‌‌انسانی تاکید کرد: تاسیس معاونت علوم‌‌انسانی و هنر، کار مهم و با ارزشی است که دانشگاه آزاد به عنوان تنها مرکز آموزش عالی کشور، اولین گام عملی و اجرایی را در این راستا برداشته است. توجه به علوم‌‌‌انسانی در دانشگاه آزاد و ایجاد هیئت اندیشه‌‌‌‌‌‌ورز در راستای تحول این علوم، انگیزه مضاعفی را در استادان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه ایجاد کرده که بدون تردید در آینده‌‌‌‌ای نه چندان دور، شاهد نظریات بنیادی در حوزه علوم‌‌انسانی خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026314

وب گردی

وب گردی