اکثر انگلیسی‌ها معتقدند جانسون نمی‌تواند درباره برگزیت به توافق تازه دست یابد

طبق یک نظرسنجی تازه در انگلیس، اکثریت مردم این کشور معتقدند که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر کشورشان قادر به حصول به یک توافق تازه درباره «برگزیت» نیست.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، در حالی که سران احزاب مخالف حزب حاکم محافظه‌کار در انگلیس درباره تحرکات بوریس جانسون برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا (موسوم به برگزیت) بدون رسیدن به یک توافق هشدار داده‌اند، نظرسنجی تازه در انگلیس نشان می‌دهد اکثریت مردم این کشور اعتقادی به توفیق او در رسیدن به یک توافق تازه ندارند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، بیش از نیمی از انگلیسی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی موسسه «یوگاو» اعلام کردند، از نظر آنها بوریس جانسون نمی‌تواند با اتحادیه اروپا درباره برگزیت به یک توافق تازه دست یابد.

طبق این نظرسنجی، ۵۵ درصد از حامیان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و ۸۴ درصد از حامیان باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا اعلام کردند که از نظر آنها جانسون در تلاش‌های خود برای رسیدن به یک توافق تازه با اتحادیه اروپا در مزنیه خروج انگلیس از این اتحادیه ناکام خواهد ماند.

بنا بر یافته‌های این نظرسنجی، در مجموع ۶۷ درصد از انگلیسی‌ها (متشکل از هر دو اردوگاه حامیان برگزیت و مخالفان آن) گفتند که جانسون نمی‌تواند به یک توافق تازه با اتحادیه اروپا دست یابد.

انتشار نتیجه این نظرسنجی در انگلیس در شرایطی صورت گرفته که سردرگمی‌ها درباره برگزیت در این کشور با درخواست جانسون برای تعطیلی پارلمان به سطحی بی‌سابقه رسیده است.

چهارشنبه هفته گذشته بود که «الیزابت دوم» ملکه انگلیس درخواست جانسون برای تعلیق پارلمان این کشور تا ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) را تأیید کرد.

این اقدام، راه را برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون توافق دو طرف درباره برگزیت باز خواهد گذاشت چرا که در این صورت قانونگذاران انگلیسی برای تصویب هرگونه مصوبه که دولت جانسون را از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا بازمی‌دارد، زمان کافی نخواهند داشت.

۳۱ اکتبر (نهم آبان ۱۳۹۸) مهلت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا با و یا بدون توافق فرا خواهد رسید و جانسون تأکید کرده که تا این زمان، کشورش را از اتحادیه اروپا با توافق و یا بدون توافق خارج خواهد کرد.

اظهارات جانسون درباره برگزیت در حالی مطرح شده که همه‌پرسی ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ (سوم تیرماه ۱۳۹۵) در بریتانیا درباره ادامه حضور این کشور در اتحادیه اروپا یا خروجش از آن، با پیروزی اردوگاه حامیان خروج به اتمام رسید.

طبق نتیجه همه‌پرسی، بیش از ۱۷ میلیون نفر به عدم حضور در اتحادیه اروپا رأی دادند و در مقابل بیش از ۱۶ میلیون نفر رأی به ماندن در اتحادیه اروپا دادند.

به دنبال این همه‌پرسی، «دیوید کامرون» نخست‌وزیر وقت انگلیس که حامی حضور در اتحادیه اروپا بود، به دلیل ناکامی در این همه‌پرسی از سمت خود استعفا داد و «ترزا می» جایگزین او در مقام رهبری حزب حاکم محافظه‌کار و نخست‌وزیر جدید شد.

«ترزا می» نخست‌وزیر مستعفی انگلیس بعد از رایزنی‌های بسیار با کشورهای اروپایی به توافقی با اتحادیه اروپا در زمینه برگزیت دست یافت اما به دنبال مواجهه شدن با سد پارلمان انگلیس برای اجرایی کردن این توافق به دومین نخست‌‌وزیر قربانی این همه‌پرسی تبدیل شد.

ترزا می سه بار توافق دولتش با اتحادیه اروپا درباره برگزیت را به پارلمان انگلیس ارائه کرد اما قانونگذاران هر سه بار این طرح را رد کردند. او سوم خرداد امسال با اعلام شکست تلاش‌هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را اعلام کرد و ۱۷ خرداد رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد و متعاقبا بوریس جانسون سکان نخست‌وزیری را برعهده گرفت.

تحرکات اخیر جانسون برای دور زدن پارلمان انگلیس و تدارک او برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا بدون توافق با اتحادیه با انتقاد «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا هم مواجه شده است.

به اعتقاد او، بوریس جانسون ممکن است تصمیم بگیرد که برگزیت را با تمام هزینه‌های آن انجام دهد فقط به این دلیل که موضوعات سیاسی داخلی را حل کند.

توسک افزود: «مهمترین چالش سیاسی با برگزیت شرایط داخل بریتانیا است و احساسات مربوط به این نشان می‌دهد که ما همگی قربانی سیاست‌های داخلی بریتانیا هستیم. من نمی‌توانم این موضوع را رد کنم که بوریس جانسون می‌خواهد خروج را با تمامی هزینه‌های آن فقط به دلیل منافع داخلی انجام دهد»

کد خبر: 1026347

وب گردی

وب گردی