برگزاری مراسم سنتی طشت‌گذاری در مسجد واحد اردبیل

مراسم طشت‌گذاری در آستانه ماه محرم در مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز از اردبیل، مراسم طشت‌گذاری ماه محرم با حضور کارمندان، استادان و دانشجویان ظهر امروز در مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل برگزار شد.

آیین طشت‌گذاری از ریشه‌دارترین آیین‌های ماه محرم است که در روزهای پایان ماه ذی الحجه برگزار می‌شود و در حقیقت، برگزاری این آیین، آماده شدن حسینیان برای برگزاری مراسم سوگواری سالار شهیدان است.

این مراسم محبت عزاداران به اهل بیت را نشان می‌دهد و مراسم طشت‌گذاری در اردبیل از ۲۷ ذیحجه شروع می‌شود و در ۳۰ ذیحجه به پایان می‌رسد. براساس یک رسم قدیمی، شهر اردبیل به شش محله بزرگ تقسیم می‌شود و هر یک از محلات کوچک نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی، تابع یکی از این محلات ششگانه می‌شود.

شروع تشت‌گذاری در سه روز مانده به محرم طوری برنامه‌ریزی شده‌است که هر روز در دو محله بزرگ این مراسم برگزار شود.

بعد از عزاداری، ریش سفیدان در هر محله، طشتها را بر دوش حمل کرده و وارد مساجد می‌شوند و حاضران در مسجد به احترام به پا خواسته و در جلو آن‌ها سینه می‌زنند.

پس از آن، ریش سفیدان با دور زدن مسجد، طشتها را در جای مخصوص خود قرار می‌دهند، آنگاه طشت ها را از آبی که در کوزه‌ها بر دوششان حمل کرده‌اند، پر می‌کنند.

شایان ذکر است همه ساله با شرع ماه محرم هر روز مراسم سینه زنی و عزاداری در مسجد دانشگاه مانند سایر مساجد اردبیل برگزار می شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1026348

وب گردی

وب گردی