فارغ‌التحصیلان اهل سنت در مناطق مرزی کشور افزایش یافته‌اند/ توسعه عدالت آموزشی با خدمات دانشگاه در مناطق محروم

دانشگاه آزاد اسلامی شعبه های خود را به مناطق مرزی رساند و حالا تعداد تحصیل‌‌کرده‌های اهل سنت در مناطق محروم به وفور دیده می شود. در حال حاضر در هر شهر کوچک حتی روستاهای دور افتاده فارغ‌التحصیلان زیادی وجود دارد که همه مدیون گسترش واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

گروه دانشگاه ایسکانیوز_ سارا طاهری: اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی فقط در حد آموزش و پژوهش خلاصه نشده است؛ تغییر رویکرد این دانشگاه از ابتدای مدیریت جدید در حالی آغاز شد که این دانشگاه گسترش علم در مناطق محروم و به دنبال آن وحدت میان مسلمانان را به عنوان یکی از اولویت های خود مطرح کرده است. اقدامی که به عنوان حلقه مفقوده‌ای در اقدامات دانشگاه آزاد شناخته می‌شد.

خرداد امسال بود که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از راه‌اندازی شورای گسترش فرهنگ تقریب در این دانشگاه خبر داد و تاکید کرد که با هرگونه حرکت غیرتقریبی در واحدهای دانشگاه به شدت برخورد خواهد کرد. او همان زمان مولوی محمد اسحاق‌مدنی را نیز به عنوان مشاور خود در امور اهل سنت منصوب کرد تا دانشگاه فعال‌تر از گذشته در این زمینه فعالیت کند.

مولوی محمد اسحاق‌مدنی نایب رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و از استادان دانشگاه مذاهب اسلامی است که حالا این روزها برای تقریب مذاهب و وحدت میان مسلمانان تلاش زیادی می کند.

او در گفت و گو با ایسکانیوز راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی را گشایشی بزرگ برای کشور می داند و معتقد است اگر این دانشگاه نبود مناطق مرزی مانند سیستان و بلوچستان از تحصیل دور می ماندند. او کشور را تشنه چنین دانشگاهی خواند که برای مناطق محروم و از جمله اهل سنت گشایشی ایجاد کرده است.

مشاور اهل سنت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، معتقد است اهل تسنن بیشترین استفاده را از دانشگاه آزاد اسلامی کردند؛ چرا که دانشگاه آزاد اسلامی علم را به شهرستان های دور افتاده از مرکز که عموما اهل سنت در آن ساکن هستند برد.

مدنی معتقد است دانشجویان و استادان این دانشگاه ظرفیت عظیمی هستند که می توانند به وحدت میان مسلمانان کمک کنند.

مشروح گفت وگوی ایسکانیوز با مولوی اسحاق مدنی را در زیر می خوانید.

ایسکانیوز: نقش دانشگاه‌ها در وحدت میان مسلمان چیست؟

مدنی: فرهنگ تقریب مذاهب و وحدت باید از دانشگاه به جامعه منتقل شود؛ بر همین اساس شورای گسترش فرهنگ تقریب در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده است. با توجه به این که از اول انقلاب در این راستا کار می کردم، سعی دارم تا محیط دانشگاه و خصوصا دانشگاه آزاد اسلامی که زایده انقلاب است، به این سمت حرکت کند چرا که این دانشگاه را حق‌دارتر در این راه می دانم.

تقریب نیز موضوعی است که در کشورمان بعد از انقلاب اسلامی پایه‌گذاری شده است و مقام معظم رهبری نیز در این زمینه تاکید زیادی دارند. همه مسئولان به دنبال این هستند تا تقریب و وحدت وجود داشته باشد و من هم اگر بتوانم در این زمینه در دانشگاه کمکی داشته باشم، اقدام مثبتی خواهد بود.

ایسکانیوز: از شورای گسترش تقریب مذاهب سخن گفتید؛ این شورا تاکنون چه فعالیت‌هایی را انجام داده است؟

مدنی: این شورا مدت بسیار کمی است که آغاز به کار کرده و چندین جلسه آن برگزار و در آن تاکید شده است که در چه زمینه های باید کار شود؛ همچنین قرار شده کتاب هایی دراین رابطه تهیه و سفرهایی به استان های مختلف دانشگاه انجام شود تا دانشجویان و استادان بیشتر از این فرهنگ و نقش وحدت میان مسلمانان آگاه شوند. طبق برنامه‌ریزی که انجام شده است در آینده نزدیک اقداماتی دیگری نیز در این زمینه انجام می دهیم.

ایسکانیوز: برای ایجاد تفاهم بین‌المللی اسلامی چه راه‌حلی مد نظر شماست؟

مدنی: مشکل ما تنها این نیست که می توانیم چه کارهایی انجام داده و چه اقداماتی نباید انجام دهیم. بزرگ‌ترین مشکل‌مان موانعی است که دشمنان اسلام سر راهمان ایجاد کردند. الان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دشمنان انقلاب و اسلام این است که بین مسلمانان تفرقه ایجاد شود.

در تمام کشورهای دنیا تلاش می شود که بین مسلمانان تفرقه ایجاد کنند و تبلیغاتی را نیز در این راستا انجام داده‌اند. در طول تاریخ هم حوادثی بین مذاهب و امت اسلامی به وجود آمده بوده که دشمنان در حال حاضر از این حوادث استفاده می کنند؛ اما واقعیت این است که در ایران از نظر امنیت در سطح بالایی قرار داریم که در برخی از کشورها امنیت وجود ندارد.

وقتی یک مسلمانی برای اقامه نماز به مسجد می رود تا تمام شدن نماز امنیت جانی ندارد. بنابراین هم دشمنان در این زمینه فعالیت می کنند و هم حوادث گذشته به آن ها کمک می کند تا از آن حوادث استفاده کنند. هر چند قبل از انقلاب هم تلاش هایی در این زمینه وجود داشته که مسلمانان را به وحدت دعوت کنند ولی امکاناتی در این زمینه نداشتند و امروز جمهوری اسلامی ایران به واسطه داشتن امکاناتی از جمله رسانه‌ها و همچنین تلاش مقامات بالا تلاش می کند تا وحدت میان مسلمانان بیش از گذشته فراهم شود.

با توجه به این که امکانات دشمنان بیشتر از امکانات ما است فکر می‌کنم باز هم در حد توان خود به خوبی عمل کرده ایم و امیدواریم امت اسلامی در آینده آگاهی بیشتری پیدا کرده و منافع خود را تشخیص دهد و کاری که ما می توانیم برای نجات ملت ها انجام دهیم همین وحدت است. مسلمانان امروز کمبودی ندارند و اگر شما تاریخ اسلامی را نگاه کنید مسلمانان هیچگاه امکاناتی که امروز داشتند را نداشتند و تنها ایراد ما فقدان وحدت است. بنابراین سعی مان بر این است با تلاش تمام امت اسلامی و مسئولان امر، بتوانیم در این زمینه اقدامات مهمی را انجام دهیم.

دانشگاه آزاد اسلامی می تواند به وحدت میان مسلمانان کمک کند

ایسکانیوز: در این زمینه امکانات دانشگاه آزاد تا چه اندازه می تواند کمک رسان باشد؟

مدنی: دانشگاه آزاد اسلامی مرکزی علمی است و استاد و دانشجو نیز افرادی آگاه به مسائل هستند؛ بنابراین اگر به حقانیت این موضوع پی ببرند تا حد زیادی می توانند در این راه مثمر ثمر باشند. دانشگاه آزاد دانشگاهی با 440 واحد بار بزرگ عظیم آموزش عالی را به دوش می کشد. فارغ التحصیلان این دانشگاه در همه کشور وجود دارد و در این چند سالی که تاسیس شده خروجی خوبی داشته است. همچنین در چند سالی که به دوره های تحصیلات تکمیلی ورود پیدا کرده است و افزایش تعداد دانشجویان دکتری و ارشد به مراتب بیشتر از گذشته می تواند در این امر کمک رسان باشد و امیدوارم دانشگاه بتواند در راه وحدت سهم بزرگی داشته باشد. به عبارتی دانشجویان و استادان این دانشگاه ظرفیت عظیمی هستند که می توانند به وحدت میان مسلمانان کمک کنند.

ایسکانیوز: با توجه به تجربه ای که در این زمینه دارید چه تفاوت هایی بین محیط فکری دانشگاه‌های ایران به‌خصوص دانشگاه ازاد اسلامی با دانشگاه ها سایر کشورها وجود دارد؟

مدنی: تفاوت از زمین تا آسمان است. متاسفانه به‌جز در ایران، کشورهای دیگر به این موضوع توجه نمی‌کنند. به عبارتی کشوری وجود ندارد که رهبر یک کشور به صورت رسمی در این زمینه ورود کند و سازمان و یا تشکیلاتی مستقل داشته باشد. البته هدف تمام جریان های فکری است که به اسلام عمل کنند اما امت اسلامی دارای فرقه های مختلفی است و شرایط اجتماعی این کشورها فرق می کند. در ایران نیز وجود دانشگاه آزاد اسلامی ثمرات خوبی را در زمینه تقریب میان مذاهب خواهد داشت.

تقریب مذاهب گام دوم فرهنگی دانشگاه است

ایسکانیوز: دانشگاه آزاد می خواهد تقریب مذاهب را به دانشگاه به عنوان نهاد دوم علم و فرهنگ وارد کند؛ منظور از این سیاست چیست؟

مدنی: دانشگاه آزاد اسلامی از نظر علمی بیشترین توجه را به این موضوع داشته است ولی پیش از این، به صورت رسمی اقدام چندانی در این رابطه نکرده بود. الان گام جدیدی برداشته است و اضافه بر کارهای علمی و پژوهشی که کارویژه اصلی دانشگاه است پیام جدیدی را نیز در خصوص وحدت میان مسلمانان داشته است؛ یعنی علاوه بر کارهای آموزشی و پژوهشی که ذات اصلی دانشگاه است، این روزها در این زمینه نیز فعال شده که به عنوان گان دوم علم و فرهنگ می توان از آن نام برد. این حرکت الان شروع شده است که امیدواریم در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی باشد.

ایسکانیوز: یکی از موضوعاتی که همواره مطرح بوده، توسعه مناطق مرزی است. با توجه به اینکه اهل تسنن بیشتر در این مناطق ساکن هستند فکر می کنید دانشگاه آزاد تا چه میزان توانسته است به آن ها و همچنین توسعه شهرهای آنان کمک کند؟

مدنی: اهل تسنن بیشترین استفاده را از دانشگاه آزاد کردند. علت آن نیز مشخص است. علت این است که دانشگاه آزاد اسلامی علم را به شهرستان‌های دور افتاده از مرکز که عموما اهل سنت در آن ساکن هستند برد. اهالی این مناطق پیش از این مشکلات مالی زیادی داشتند و نمی توانستند به شهرهای بزرگ برای تحصیل بروند؛ بنابراین از ادامه تحصیل منصرف می‌شدند اما دانشگاه آزاد شعبه های خود را به مناطق مرزی رساند و حالا تعداد تحصیل‌کرده‌های اهل سنت در مناطق محروم به وفور دیده می شود.

در حال حاضر در هر شهر کوچک حتی روستاهای دور افتاده فارغ التحصیلان زیادی وجود دارد که همه مدیون گسترش شعبات دانشگاه آزاد اسلامی هستند. اهالی این مناطق خصوصا دانشجویان دختر استفاده زیادی از امکانات این دانشگاه کرده‌اند؛ چرا که پیش از این مهاجرت دختران به شهرهای دیگر برای تحصیل به دلیل بافت سنتی تقریبا غیر ممکن بود؛ اما الان می بینیم دختران در واحدهای این دانشگاه به راحتی مشغول به تحصیل هستند. معتقدم علم و آگاهی زیربنای همه چیز است؛ این که مردم به علم روی آورده و تحصیل کرده و آینده‌نگر شده‌اند به برکت دانشگاه ها خصوصا دانشگاه آزاد اسلامی است.

کد خبر: 1026366

وب گردی

وب گردی