۲۰۰ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه گذاری در حوزه گردشگری

وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی گفت: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه گذاری در حوزه گردشگری در حال انجام است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز علی اصغر مونسان وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران برنامه‌های خود برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را تشریح کرد.

وی با اشاره به اینکه طرح مجلس برای تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه افزود: این ارتقا سبب خواهد شد وزارتخانه در عمل به مأموریت‌های خود موفق‌تر عمل کند. امروز هم در فراکسیون‌های مجلس تلاش کردیم کارنامه‌ای از اقدامات دو سال گذشته ارائه دهیم و برنامه‌های آتی در دو سال آینده تشریح شد.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی اظهار کرد: ساختار جدیدی در وزارتخانه جاری می‌کنیم و متناسب با ساختار جدید مأموریت‌های جدید هم باید تدوین کنیم و به مجلس بیاوریم و یک سال فرصت داریم این کار را انجام دهیم لذا اگر نمایندگان اعتماد کنند خواهیم توانست با ساختار ارتقا یافته اقدامات دو ساله گذشته در روند گردشگری کشور را ادامه دهیم.

مونسان با بیان اینکه گردشگری خارجی کشور در سال ۹۶، ۴ میلیون ۷۰۰ هزار نفر بود گفت: در سال ۹۷ این رقم به ۷ میلیون ۸۰۰ هزار نفر رسید و در چهارماهه سال جاری نیز ۴۰ درصد رشد داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: ۱۱,۸ دهم میلیارد سهم گردشگری جی‌دی‌پی کشور شده که حدود هفت میلیارد بوده و رشد قابل توجه داشتیم. گرشگری کشاورزی و طبیعت گردی را به موضوعات گردشگری اضافه کردیم. قبلا فقط در حوزه گردشگری فرهنگی و تاریخ و توریست سلامت داشتیم ولی اکنون بازار بزرگی پیدا کردیم و بنابراین تنوع موضوعات گردشگری از موضوعات اقدام شده بوده است.

مونسان اضافه کرد: سند توسعه گردشگری کشور با همکاری سازمان جهانی گردشگری و یونسکو در حال تدوین است کارهای مختلف انجام شده و در کمیسیون های دولت است و امیدواریم در صحن دولت به تصویب برسد تا مسیر آینده گردشگری را مشخص کند.

وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: برنامه‌های ملی را با سازمان جهانی گردشگری جلو می‌بریم. موضوع بومگردی‌ها را جلو می‌بریم که موجب توزیع عادلانه تر گردشگری و درآمدزایی در کشور شده و از مهاجرت روستائیان به شهر جلوگیری کرده است.

مونسان با اشاره به بخش میراث فرهنگی گفت: سهمیه ثبت جهانی داریم که از حداکثر آن استفاده کردیم. کار جدیدی که انجا دادیم و ادامه می‌دهیم اینکه قبلا به صورت نقطه‌ای یک بنا را ثبت تاریخی می‌کردیم و سهمیه ما مصرف می‌شد، اکنون در سال گذشته محور ساسانی را با ۱۰۰ کیلومتر به ثبت رساندیم. چند بنای خارجی در آن بود که اگر قرار بود نقطه‌ای ثبت کنیم هشت سال سهمیه ما مصرف می‌شد. بنابراین ثبت زنجیره‌ای را تداوم می‌دهیم.

وی با تأکید بر اینکه جنگل‌های هیرکانی را ثبت جهانی کردیم واکنون هم پرونده راه‌آهن شمال به جنوب ارسال شده است و بعد از آن کاروانسراها را در برنامه داریم، گفت: تعداد استان‌ها و شهرهای بیشتری در محور ثبت جهانی ما قرار خواهند گرفت.

مونسان گفت: مشارکت مردم را به میدان میراث فرهنگی آوردیم. بعد از تحریم درآمد دولت تحت فشار است، یا باید متوقف می‌شدیم و یا باید از سرمایه گذاری خارجی استفاده می کردیم، حداکثر واگذاری ها وحق بهره برداری ها از بناهای تاریخی واگذار شده و با سرمایه گذاری های مردم به منظورمان که مرمت و احیای بافت‌های تاریخی بوده رسیده ایم.

وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: طرح تجاری سازی صنایع دستی که از سال ۹۶ شروع شد را همچنان تداوم وارتقا می‌دهیم که روی بسته‌بندی محصولات و برندسازی کار کردیم. پای طراح‍‌های صنعتی را به این میدان باز کردیم تا در کنار هنرمندان سنتی قرار گیرند بنابراین طرحها جدید شده اند و با سلیقه مشتری و بازار منطبق می‌شود.

وی با تأکید براینکه مصوبه مجلس جذب نیرو در وزارتخانه را ممنوع کرده گفت: باید سبک سازی و چابک سازی به برنامه‌های خود ادامه دهیم.

مونسان با اشاره به اینکه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه گذاری در حوزه گردشگری در حال انجام است، گفت: این نشان می‌دهد سرمایه گذاران این حوزه را اقتصادی دیدند و فقط در دولت دوازدهم بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ موافقت اصولی صادر کردیم بنابراین پشتیبانی‌ها در این زمینه و وام‌هایی که از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار سرمایه گذاران بخش گردشگری قرار گرفته حجم سرمایه‌گذاری در این حوزه را افزایش داده است و مهمتر از آن خروجی های محرک گردشگری استارت می‌خورند که تاکنون ۲۰۶ پروژه مهم گردشگری افتتاح شده است که ۲۸ هتل چهار و پنج ستاره بوده که در نوع خود رکورد است و بیش از ۱۴۰۰ واحد بومگردی به موجودی بومگردی ها اضافه شده بنابراین از مرز ۷۰۰ واحد بوم‌گردی هم عبور کردیم.

وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در انتهای سال ۹۶ با توجه به ابلاغیه دولت متناسب با رفتار آمریکایی‌ها و خروج از برجام برنامه ریزی کردیم که مقابله کنیم و این اقدام کاهش گردشگری را درپی نداشته باشد که یکی از اقدام‌ها این بود که بازارهای هدف جدید تعریف کردیم وسعی کردیم آن را روانسازی کردیم مثلا با کشور عمان لغو روادید یکطرفه کردیم، اخیرا با چین این کار را کردیم، فقط با کشور عمان ۴ هزار و ۷۰۰ گردشگر ورودی داشتیم در سه ماهه که اکنون این میزان به ۱۲ هزار و ۴۰۰ گردشگر رسیده است.

مونسان خاطرنشان کرد: در بازارهای منطقه ای کار کردیم که این بازارها از صرفاً زیارت به توریست ترکیبی ترکیب شده است. گردشگران در کنار زیارت کار درمان را هم انجام می‌دهند و این ارزآوری زیادی برای کشور داشته است که از ارزآوری کشورهای اروپایی هم فراتر رفته است.

کد خبر: 1026429

وب گردی

وب گردی