برگزاری جشن لاکچری دانشگاه دولتی در گران‌ترین هتل تهران/ حاتم‌بخشی مشکوک بانک پاسارگاد در آموزش عالی!

بانک خصوصی پاسارگاد تصمیم گرفت 200 میلیون تومان برای برگزاری جشن دانش‌آموختگی فارغ‌التحصیلان یک دانشگاه هزینه کند.

گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ مهدی فیضی‌صفت- بر تن کردن لباس بلند فارغ‌التحصیلی با کلاه مربعی منگوله‌دار، آرزوی بسیاری از جوانان بوده و هست؛ جوانانی که رویای ورود به دانشگاه و تحصیل در مقاطع عالی را داشته و امیدوار بوده‌اند روزی مدرک خود را به‌شکل کاغذی لوله‌شده با روبانی قرمز در دست گرفته و پایان دوران تحصیل را جشن بگیرند.

هرچند بسیاری از دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف، با همان پوششی که روز اول وارد دانشگاه شده و در کوچه و خیابان ظاهر می‌شوند، آخرین دقایق حضور در دانشگاه و انجام امور اداری برای دریافت مدرک را می‌گذرانند؛ اما هنوز هم دانشگاه‌هایی هستند که با برگزاری جشن‌هایی سعی در ثبت روز فارغ‌التحصیلی به‌عنوان خاطره‌ای به‌یادماندنی در ذهن دانشجویان خود دارند.

چهارشنبه ششم شهریورماه 98 روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از برگزاری چهارمین آیین یکپارچه دانش‌آموختگی این دانشگاه با حضور 2 هزار و 200 نفر از دانش‌آموختگان و خانواده‌های آنها خبر داد. نکته جالب برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در هتل اسپیناس پالاس تهران بود؛ هتلی که گران‌قیمت‌ترین و لوکس‌ترین هتل تهران محسوب می‌شود و عده کمی توان پرداخت هزینه‌هایش را دارند. در روزهایی که کشور به دلیل فشار تحریم‌های آمریکا با شرایط اقتصادی سختی دست و پنجه نرم می‌کند، چنین ریخت‌وپاش‌هایی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد؛ به‌ویژه وقتی دانشگاه‌هایی مانند علوم پزشکی شهید بهشتی، بودجه خود را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان بخشی از بدنه دولت دریافت می‌کنند، برگزاری جشن‌هایی با چنین تجملاتی عجیب به نظر می‌رسد.

سالن 2 هزار و 500 نفره در تهران نداشتیم!

بنا بر گفته معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نیاز به سالنی برای برگزاری جشن دانش‌آموختگی بوده که بتواند 2 هزار و 500 نفر را در خود جای دهد و از طرفی برای حفظ کرامت دانش‌آموختگان و والدین آنها باید مکانی مناسب و درخور شأن انتخاب می‌شده است! البته محمود خدادوست در گفت‌وگو با ایسکانیوز، به محدودیت منابع مالی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم اشاره و تأکید کرد بخشی از هزینه‌ها از دانش‌آموختگان تأمین شده و بخش دیگری نیز برگرفته از حمایت‌های مالی غیر دانشگاهی بوده است تا دانشگاه، هزینه‌ای متقبل نشود.

سؤال اینجاست بانک پاسارگاد چرا باید حدود 200 میلیون تومان برای برگزاری جشن دانش‌آموختگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هزینه کند؛ وقتی هیچ بنر و پوستر تبلیغی در سالن محل برگزاری جشن نصب نکرده است؟

فارغ‌التحصیلان 50 هزار تومان برای خود و 100 هزار تومان به‌ازای هر همراه پرداخت کرده‌اند و رقمی نزدیک به 150 میلیون تومان از محل حمایت دانشجویان تأمین شده است. معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در توجیه اجاره تالار گران‌قیمت رویال هال هتل اسپیناس پالاس، مدعی شد سالن دیگری با گنجایش 2 هزار و 500 نفر در سطح شهر تهران وجود نداشته است. وی سالنی مانند تالار وزارت کشور را نیز به دلیل محدودیت‌های ترافیکی و نداشتن سالن‌های جانبی برای پذیرایی، محل مناسبی برای برگزاری جشن دانش‌آموختگی ندانست و انتخاب هتل اسپیناس پالاس را از سرِ اجبار توصیف کرد!

حمایت مالی بدون چشم‌داشت؟!

خدادوست مدعی شد مدیران هتل اسپیناس پالاس به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تخفیف داده‌اند و بخش عمده هزینه‌ها نیز با حمایت مالی بانک پاسارگاد تأمین شده است که به زعم معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همیشه در امور فرهنگی و دانشگاهی قدم گذاشته است. اکنون سؤال اینجاست بانک پاسارگاد چرا باید حدود 200 میلیون تومان برای برگزاری جشن دانش‌آموختگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هزینه کند. در واقع تمام بانک‌ها، صنایع و حتی اسپانسرهای شخصی زمانی اقدام به صرف هزینه برای کمک به برگزاری برنامه‌های علمی و فرهنگی می‌کنند که حداقل تبلیغات محصولات و خدمات آنها در سراسر برنامه مقابل چشم حضار و مخاطبان باشد؛ چون هیچ بازگشت سرمایه‌ای از رویدادهای غیر اقتصادی برای اسپانسرها رقم نمی‌خورد و تنها تبلیغات است که صرفه هزینه را توجیه می‌کند؛ اما بانک خصوصی پاسارگاد بدون هیچ تبلیغی، تصمیم گرفته 200 میلیون تومان برای برگزاری جشن دانش‌آموختگی فارغ‌التحصیلان یک دانشگاه هزینه کند.

بانک پاسارگاد پیش از این نیز نشان داده علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری‌های لاکچری دارد؛ به‌طور مثال حمایت مالی از دانشگاه غیر انتفاعی خاتم از جمله فعالیت‌های آموزشی بانک پاسارگاد است. این بانک در حوزه‌های دیگری نیز مانند ورزش ورود کرده و سابقه حمایت از تیم ملی کشتی پیش از اعزام به المپیک 2016 ریو را دارد؛ اما مشخص نیست هدف این بانک خصوصی از ورود به عرصه آموزش عالی، آن هم بدون تبلیغ چیست.

البته حاشیه‌های چهارمین جشن دانش‌آموختگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به همین‌جا ختم نمی‌شود. جشن پنج‌شنبه در بسیاری از لحظات، فاصله زیادی با فضای مناسب و متعارف فرهنگی جامعه دانشگاهی داشت. فارغ از موسیقی‌های شورانگیز و برنامه‌های سرگرم‌کننده، هیچ نظارتی بر پوشش فارغ‌التحصیلان وجود نداشت و جمع دختران برای گرفتن عکس سلفی به فضایی متناسب با فرهیختگان اجتماع و پزشکان آینده شبیه نبود؛ این در حالی است که محمد آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخشی از سخنرانی خود در همین جشن اعلام کرد یک‌‌سوم اشخاصی که در بخش‌های مختلف وزارت بهداشت فعالیت دارند، دانش‌آموخته دانشگاه شهید بهشتی هستند و طبیعتاً انتظار می‌رود چهره موجهی از متخصصان فردا برای جامعه ترسیم شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026433

وب گردی

وب گردی