آیا دانشجویان فوت شده در اردوهای جهادی شهید محسوب می‌شوند؟

حمایت از دانشجویان جهادگر که در زمان برگزاری اردوی جهادی فوت می‌کنند سال‌هاست به دلیل خلأ قانونی و عدم‌بازنگری در قوانین بنیاد شهید و امور ایثارگران به درستی انجام نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گروه‌های جهادی دانشجویی سال‌هاست که بدون هیاهوی رسانه‌ای آستین‌های خود را بالا زده‌ و کمر همت را برای کمک به مردم بسته‌اند. آنها یکی از گوش‌های شنوا برای شنیدن دردهای محرومان مناطق کم‌برخوردار هستند. دانشجویان جهادگر دانشگاه‌ها با فعالیت‌های خودجوش اما کارشناسی شده در زمینه‌های فرهنگی، عمرانی و اجتماعی در حاشیه‌ کلان شهرها و مناطق محروم تلاش می‌کنند تا از دردهای مردم محروم بکاهند.

در سال‌های گذشته خبرهای ناخوشایندی مبنی بر وقوع حادثه‌های ناگواری برای دانشجویان جهادی در رسانه‌ها منتشر شده است که این حوادث گاهی منجر به آسیب‌های سطحی یا جدی و برخی موارد منجر به فوت بوده است. مدتی است مسئله نبود قوانین برای شهید اعلام شدن دانشجویان جهادگری که در زمان برگزاری اردو فوت می‌کنند مطرح شده است.

دانشجویان جهادی بدون بیمه حکم ماموریت نمی‌گیرند

آغاز فصل تابستان و تعطیلی کلاس‌های درس دانشگاه‌ها به نوعی فصل آغاز اردو‌های جهادی دانشجویان و جوانان محسوب می‌شود، در این بین برخی رسانه‌ها به ابعاد مختلف فعالیت و عملکرد و مشکلات گروه‌های جهادی می پردازند؛ اما مشکلاتی که برای خود دانشجویان پیش می‌آید شاید از دید مسئولان و اصحاب رسانه مغفول مانده است.

جواد نیک‌روش رئیس سازمان بسیج دانشجویی بر فعالیت جهادی دانشجویان در قالب گروه‌های سپاه و بسیج تاکید و عنوان کرد که دانشجویان در اردوهای جهادی که با نظارت مجموعه سپاه و بسیج برگزار می‌شود، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

به گفته نیک روش دانشجویان جهادی براساس نظام‌نامه جامع اردوهای جهادی دانشجویی، بیمه هستند و در غیر این صورت سازمان بسیج دانشجویی حکم مأموریت برای برگزاری اردو صادر نخواهد کرد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور درباره دانشجویانی که در جریان برگزاری اردوهای جهادی دچار آسیب‌های منجر به نقص عضو می‌شوند، گفت: دانشجویان طبق ضابطه و قوانین نظام‌نامه اردوهای جهادی تحت پوشش بیمه هستند و تمامی مخارج درمان توسط بیمه به فرد پرداخت ‌می‌شود.

خلأ قانونی برای شهید نامیدن دانشجویان جهادی

بنیاد شهید و امور ایثارگران در آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق عملی «شهید، کسی که جان خود را در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران و استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار نثار نموده یا می‌نماید» تعریف کرده است.

با وجود پیگیری‌های مسئولان و نهادهای مربوط، همچنان دانشجویانی که در اردوهای جهادی فوت می‌کنند از سوی بنیاد شهید به عنوان شهید شهری محسوب نمی‌شوند.

محمدرضا یزدی فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز معتقد است برای اینکه دانشجویان جهادگر عنوان شهید را دریافت کنند، نیاز به تغییراتی در قوانین وجود دارد. بنیاد شهید برای اینکه دانشجویان فوت شده در منطقه محل خدمت جهادی را شهید بنامد، دچار خلأ قانونی است.

وی عنوان کرد که درخواست شهید نامیدن برای دانشجویان فوت شده در حین برگزاری اردوی جهادی را به ستاد کل نیروهای مسلح ارسال کرده است؛ اما متأسفانه تاکنون به نتیجه و موفقیت قابل توجهی نرسیده‌ایم.

یزدی بیان کرد که دانشجویان فوت شده در عرصه جهاد در قطعه شهدای بهشت زهرا(س) به خاک سپرده می‌شوند؛ اما جز دو مورد تاکنون عنوان شهید شهری برای هیچ‌یک در نظر گرفته نشده است.

به گفته یزدی، فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ سپاه، از دانشجویانی که در حین خدمت جهادی دچار مشکل شده و از آنها شکایت می‌شود را مورد حمایت حقوقی قرار می‌دهد.

پیگیر حقوق دانشجویان فوت شده جهادگر هستیم

محمد زهرایی مسئول بسیج سازندگی کشور درباره حمایت از دانشجویان فعال در گروه‌های جهادی دانشگاه‌های کشور اعتقاد دارد دانشجویان نباید خارج از نهادهایی مثل سپاه و بسیج به مناطق اعزام شوند؛ اما دانشجویانی که تحت این دو نهاد به منطقه می‌روند مورد حمایت واقع می‌شوند و اگر برای آنها مشکلی پیش بیاید در تمامی مراحل درمان در کنار آنها خواهند ماند.

وی درباره نبود قانون حمایتی از خانواده دانشجویان فوت شده در زمان برگزاری اردوی جهادی متذکر شد که چند سالی است پیگیر اطلاق عنوان شهید برای دانشجویان جهادی فوت شده هستیم؛ اما در این راه متأسفانه نهادهای مربوط همکاری لازم را ندارند. امیدواریم مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی برای رفع این مشکل عنایت ویژه داشته باشند.

باتوجه به گستردگی و استقبال دانشجویان برای حضور در اردوهای جهادی و کمک به مردم مناطق محروم، مسئولان و نهادهای مربوط باید با شدت بیشتری مسئله شهید محسوب کردن دانشجویان فوتی در زمان برگزاری اردوهای جهادی را از بنیاد شهید پیگیری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026434

وب گردی

وب گردی