مداحان هنگام نماز، اذان بگویند/ عاشورای سال گذشته ۵ هزار نماز جماعت اقامه شد

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز گفت: مجالس حسینی فقط به سینه‌زنی محدود نشود، بلکه به اقامه نماز هم توجه شود. چنانچه مجلس روضه به زمان نماز رسید، مداح سخن خود را قطع کرده و با گفتن اذان مردم را به خواندن نماز اول وقت ترغیب کنند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، از زمانى که قیام امام حسین (ع) با آن شرایط اتفاق افتاد، پرسش‌هایی مطرح شده است که انگیزه اصلى امام (ع) از اقدام به چنین کارى چه بوده است؟ آیا دعوت کوفیان فلسفه قیام آن حضرت بوده؟ آیا دستیابى به حکومت، علت اصلى این نهضت بوده است؟

اگر هدف اصلى قیام، اصلاح وضعیت امت و جامعه اسلامى بود، آیا حضرت نمى‌توانست به شیوه مسالمت‌آمیز به هدف خویش جامه عمل بپوشاند؟! و ده‌ها مورد دیگر. بر اساس آنچه که از روایات و نقل‌های تاریخی به دست ما رسیده است؛ چهار هدف را براى فعالیت‌هاى امام حسین (ع) در عصر حاکمیت یزید از جمله احیاى مظاهر و نشانه‌هاى اسلام اصیل و ناب محمدى (ص)، اصلاح و بهبودى در وضع شهروندان، مبارزه با ستمگران اموى جهت تأمین امنیت براى مردم ستمدیده و فراهم ساختن بسترى مناسب براى عمل به احکام و واجبات الهى می‌توان مطرح کرد.

شاهد این مدعا متن وصیت‌نامه‌ای است که سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) هنگام خروج از مدینه و در زمان وداع با برادرش محمد بن حنفیه براى وى نوشت: «انِّى لَمْ اَخْرُجْ اَشِراً وَ لا بَطِراً ولا مُفْسِداً وَ لا ظالِماً، وَ اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الِاصلاحِ فِى اُمه جَدِّى محمد (ص) اُریدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ و اَنْهى عَنِ المُنْکَرِ و اَسیرَ بِسیره جَدِّى محمد (ص) و اَبى عَلىِّ بنِ اَبِى طالِب (ع)؛ من از روى سرمستى و گستاخى و تبهکارى و ستمگرى از مدینه خارج نشدم; بلکه براى طلب اصلاح در امت جدم خارج شده‌ام. مى‌خواهم امر به معروف و نهى از منکر کنم و به سیره جدم و پدرم على بن ابیطالب (ع) عمل کنم. با توجه به اهمیت موضوع و آغاز ماه محرم بر آن شدیم که در سلسله مصاحبه‌هایی به بیان علل قیام امام حسین (ع) بپردازیم که در بخش نخست آن با محمود مظفر قائم‌مقام ستاد اقامه نماز گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آید:

نخستین علت قیام حسینی چه بود؟

وی اقامه نماز را انگیزه اصلی قیام حسینی بر شمرد و افزود: در زیارت‌هاى مختلفی که درباره امام حسین (ع) از امامان (ع) وارد شده، این تعبیر فراوان دیده مى‌شود که «اَشْهَدُ اَنَّکَ قَدْ اَقَمْتَ الْصَلوةَ وَ آتَیْتَ الزَکوةَ وَ اَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ»؛ گواهى مى‌دهم که تو نماز را بپا داشتى و زکات دادى و امر به معروف و نهى از منکر کردى. در واقع اولین چیزی که برای امام حسین (ع) در بحبوحه جنگ و شرایط سخت متصور هستند، اقامه نماز است.

۳۰ تیری که برای اقامه نماز بر بدن یک شهید اصابت کرد

مظفر گفت: برای اقامه نماز ظهر عاشورا «سعید بن عبدالله» یکی از یاران امام (ع) بیش از ۳۰ تیر به بدنش اصابت کرد و برخی از اصحاب امام هم صدمه دیدند و جان خودشان را برای اقامه نماز به خطر انداختند. بنابراین اقامه نماز یکی از پیام‌های عاشورا است که متولیان مجالس حسینی باید در نظر داشته باشند و به جامعه هدفشان بیان کنند که نماز عامل رشد‌دهنده جامعه است.

مداحان در مجلس روضه هنگام نماز، اذان بگویند

وی ادامه داد: در جلساتی که با مبلغان خواهر و برادر و همچنین متولیان هیأت‌‌ها،‌ تکیه‌ها و مسئولان مسجد داشتیم بر این محور تأکید داشتیم که این مجالس فقط به سینه‌زنی، مجلس روضه‌خوانی و نذری دادن محدود نشود، بلکه به اقامه نماز هم توجه ویژه داشته باشند. چنانچه مجلس روضه یا سخنرانی به زمان نماز رسید، آن سخنران یا مداح سخن خود را قطع کرده و با گفتن اذان مردم را به خواندن نماز اول وقت ترغیب کنند.

اقامه بیش از ۵ هزار نماز جماعت در ظهر عاشورای سال گذشته

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز با تأکید بر اینکه دستجات عزاداری تمهیدات لازم برای اقامه نماز اول وقت حتی الامکان در مساجد را تعبیه کنند، بیان داشت: نماز ظهر عاشورا چند سالی است که در کشور با شکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌‌شود. به گونه‌ای که سال گذشته بیش از ۵ هزار نماز جماعت در این روز در کشور اقامه شد. نکته جالب اینکه دایره این سنت حسنه( اقامه نماز ظهر عاشورا) به کشورهای آسیایی، اروپایی و حتی در خود آمریکا نیز کشیده شده است.

«اَشْهَدُ اَنَّکَ قَدْ اَقَمْتَ الْصَلوةَ» شعار نمازی هیأتی‌ها برای محرم

وی گفت: امسال به هیأت‌ها، تکایا و دستجات عزاداری توصیه کردیم که با چاپ شعار «اَشْهَدُ اَنَّکَ قَدْ اَقَمْتَ الْصَلوةَ» بر روی بنر یا سربند در اشاعه این شعائر حسینی کوشا باشند.

علاقه‌مندان برای آگاهی بیشتر درباره «چرایی قیام امام حسین (ع) برای اقامه نماز» می‌توانند از اینجا اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026452

وب گردی

وب گردی