ویژه برنامه‌های هنرهای نمایشی در محرم/ اجرای تئاتر سعدی در بنگلادش

اجرای نمایش «غریبه شام» در تماشاخانه سنگلج، برگزاری ۱۰ شب شبیه‌خوانی در محوطه مجموعه تئاتر شهر و برپایی نهمین دوره تئاتر صاحبدلان، ویژه برنامه‌های ایام محرم و سوگواری شهادت امام حسین(ع) است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، ویژه برنامه‌های اداره کل هنرهای نمایشی همزمان با فرارسیدن ایام محرم و سوگواری شهادت سالار شهیدان، امام حسین(ع) به شرح زیر است:

اجرای نمایش «غریبه شام» به نویسندگی حسین فدایی‌حسین و کارگردانی کوروش زارعی که از روز سه‌شنبه ۱۲ شهریور ماه هر شب ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود. در این نمایش پربازیگر که به زندگی و شهادت حضرت رقیه(س) می‌پردازد بازیگرانی چون کاظم نظری، انوش معظمی، وفا طرفه، حسن اردستانی، سیدحمید لاجوردی، محمدجواد پیروزی، لیلاسادات موسوی، مریم‌سادات صدرپور، فائزه‌سادات حسینی، سنا زارعی، نگین‌سادات رسولی، فائقه حاجی‌مهدی، سوگند مقدم و... ایفای نقش می‌کنند و محمدرضا خویی نیز مدیر تولید پروژه است.

علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در گیشه تماشاخانه سنگلج، اقدام به تهیه بلیت این نمایش کنند.

برگزاری ۱۰ مجلس شبیه‌خوانی در محوطه مجموعه تئاتر شهر که به همت کانون تئاتر دینی این اداره کل صورت می‌گیرد. این ۱۰ مجلس که از امشب، یکشنبه ۱۰ شهریور، مصادف با اول محرم ۱۴۴۱ ه.ق تا سه‌شنبه ۱۹ شهریور، دهمین شب از محرم، بعد از اذان مغرب و عشا در محوطه مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود عبات است از مجلس شاه چراغ، مجلس مسلم(ع)، مجلس وهب نصرانی، مجلس دو طفلان مسلم، مجلس حربن ریاحی، مجلس حضرت علی‌اکبر(ع)، مجلس حضرت قاسم(ع)، مجلس حضرت ابوالفضل(ع)، مجلس امام حسین(ع)، مجلس بازار شام و وفات حضرت رقیه(ع).

محوطه مجموعه تئاتر شهر میزبان ۱۰ مجلس شبیه‌خوانی فوق با معین‌البکایی احمد عزیزی خواهد بود. برگزاری نهمین دوره تئاتر صاحبدلان در محرم و صفر ۱۴۴۱- ۱۳۹۸ که به همت کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کشور و انجمن هنرهای نمایشی در سه بخش‌ نمایش‌های صحنه‌ای، نمایش‌های خارج از صحنه و مسابقه نمایشنامه‌نویسی صورت می‌گیرد.

در نهمین دوره تئاتر صاحبدلان ۳۲ نمایش در بخش صحنه‌ای و ۱۳ اثر در بخش خیابانی پذیرفته شده‌اند.

در بخش صحنه‌ای از میان ۳۲ اثر، پذیرش ۲۳ اثر قطعی و ۹ اثر، منوط به بازبینی است. از میان ۱۳ اثر بخش خیابانی نیز ۷ اثر به صورت قطعی و ۶ اثر به صورت مشروط پذیرفته شده است. اسامی این آثار پیش‌تر طی خبری اعلام شد.

اجرای تئاتر سعدی در بنگلادش

با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران و وزارت فرهنگ بنگلادش، زندگی سعدی شیرازی، شاعر شهیر و بلند آوازه کشورمان توسط گروه «چاندراکالا» در سالن اصلی تئاتر آکادمی شیلپاکالا روی صحنه رفت.

آیین افتتاحیه تئاتر سعدی با حضور خالد، وزیر فرهنگ بنگلادش، سید محمد مهدی حسینی‌فائق، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران، مامون الرشید، رییس گروه چاندراکالا، غلام قدوس، رییس نظارت بر گروه‌های فرهنگی و هنری بنگلادش و کمال بایزید، دبیرکل فدراسیون تئاتر بنگلادش برگزار شد.

حسینی‌فائق ضمن تشکر از همکاری بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی در خصوص اجرای این تئاتر اظهار کرد: برای برنامه بیش از شش ماه زمان صرف شده و جلسات مختلفی برگزار شده تا این نمایش در شأن شخصیت سعدی در معرض عموم قرار گیرد.

وی افزود: هر چند که سعدی شخصیتی جهانی است اما مایه مباهات است که کلام و تفکر وی با زندگانی مردم بنگلادش عجین شده و اشعار و حکایات وی در منابع درسی و حتی دینی این کشور به چشم می‌خورد.

سرپرست رایزنی فرهنگی کشومان با اشاره به قرائت بخش‌هایی از اشعار سعدی به زبان فارسی در مراسم دینی و به عنوان مناجات، گفت: این مطلب نشان دهنده درک عمیق مردم بنگلادش از شخصیت حقیقی سعدی به عنوان یک عارف واقعی است.

وی افزود: در جهان امروز، روح و حقیقت اشعار سعدی که همانا سعادتمندی این جهانی و آن جهانی است باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد و امیدواریم این نمایشنامه اجرای موفقی در بنگلادش، هند و ایران داشته باشد و شهرت جهانی پیدا کند.

ک. ام خالد، وزیر فرهنگ بنگلادش نیز در سخنانی، اجرای این نمایش برای نخستین بار در بنگلادش را افتخار آفرین خواند. وی با اشاره به حکایات سعدی که در خاطرات کودکی وی نقش بسته، اظهار کرد: سعدی شخصیتی بیگانه در میان ما نیست و حکایات و اشعار وی به عنوان پند و دعا در میان مردم ما زنده است.

مامون الرشید، رییس گروه چاندراکالا با اشاره به نحوه آماده‌سازی این تئاتر و شیوه اجرای آن (سبک سولو)، این نوع اجرا را جزو نمایش‌های دشوار دانست و گفت: برنامه ریزی برای معرفی این تئاتر در سایر کشورها انجام شده و در ماه‌های آینده در کشور هند اجرا خواهیم داشت.

اجرای تئاتر سعدی پس از اهدای لوح تقدیر به رایزنی فرهنگی ایران در بنگلادش به روی صحنه رفت. این اجرا در 14 پرده انجام شد که طی آن زندگانی سعدی و حکایات اخلاقی وی در مدت زمانی حدود 70 دقیقه به نمایش درآمد.

طراحان صحنه، لباس و حرکت مری پاپینز معرفی شدند

نمایش موزیکال «مری پاپینز» به کارگردانی احمد سلیمانی از آبان‌ماه در تالار وحدت اجرا خواهد داشت. احمد سلیمانی پیش از این نمایش‌های موفقی همچون «یک کلیک کوچولو»، «شام آخر» و «راهبان معبد وانگ» را به صحنه برده است و در دو نمایش پر مخاطب موزیکال الیور توییست و بینوایان به عنوان دستیار کارگردان حضور داشته است.

طراح حرکت نمایش علی براتی است. براتی که طراحی حرکت الیور توییست و بینوایان را نیز به عهده داشته است سال گذشته نشان مدالیوم خانه تئاتر را به پاس سال‌ها تلاش در عرصه تئاتر و طراحی حرکت آثار نمایشی دریافت کرد.

شیما میرحمیدی طراح صحنه، ‌لباس و آکسسوار «مری پاپینز» است و جوایز متعددی در کارنامه ی حرفه ای خود دارد. میر حمیدی با طراحی‌های متفاوت خود از جمله طراحی لباس برای دو موزیکال الیور توییست و بینوایان و همچنین فیلم سینمایی «سرخپوست» مورد توجه قرار گرفته است.

این نمایش اقتباسی آزاد از مجموعه داستان‌های مری پاپینز -نوشته پاملا تراورس با ترجمه احمد کولیوندی با ترانه سرایی و دراماتورژی محمد رضا کوهستانی است، داستانی که نیم‌قرن پیش دستمایه ساخت فیلم موزیکال مری پاپینز -یکی از مشهورترین فیلم‌های موزیکال تاریخ سینما- شد و داستان دیدار پرستار کودکان «مری پاپینز» با خانواده آقای بنکس را روایت می‌کند؛ حضور مری پاپینز در خانه آقای بنکس، سرآغاز اتفاقات اسرارآمیزی می‌شود و همه چیز را دستخوش تغییر می‌سازد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1026471

وب گردی

وب گردی