ایجاد آزمایشگاه مرجع استاندارد صنایع غذایی و داروسازی در واحد اردبیل/ تهیه مواد اولیه برای کارخانجات استان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل گفت: بسیاری از آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌های ما در مرحله تبدیل به آزمایشگاه مرجع متصل به سامانه ساها هستند. در زمینه داروسازی و صنایع غذایی هم درصدد ایجاد آزمایشگاه مرجع استاندارد هستیم. 

اسحاق رسولی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در گفت‌‌‌و‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره ارتباط واحدهای دانشگاهی این استان با صنایع اطراف گفت: با صنایع پلاستیک‌‌سازی و غذایی استان در زمینه ساخت رنگ‌‌‌‌‌‌‌های خوراکی، قراردادهایی منعقد و مواد اولیه مورد نیاز این کارخانجات را تامین کردیم. در شرایطی که تهیه این مواد در داخل امکان‌‌‌‌‌پذیر نیست و بیشتر به صورت وارداتی ارائه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود ورود دانشگاه به این عرصه و استفاده صنعت از دانش موجود در دانشگاه منجر به خودکفایی و استقلال در شرایط اعمال تحریم علیه ایران خواهد بود.

وی در ادامه تشریح کرد: دانشگاه آزاد اردبیل با پروژه توسعه خوشه کسب و کار فرش دستبافت استان هم همکاری دارد که قرارداد سه ساله‌ای با صنعت فرش اردبیل داریم. این تیم توسعه که توسط دانشگاه ایجاد شده تمام این صنعت را در سطح جهانی، ملی و کارگاهی مطالعه کرده، نقاط ضعف و قوت آن را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مناسب برای توسعه این صنعت ارائه می‌‌دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل درباره امکانات آزمایشگاهی در واحدهای دانشگاهی این استان گفت: در حال حاضر، 83 آزمایشگاه در سطح استان داریم که امکانات مناسبی مطابق با پبشرفته‌‌‌‌‌ترین تجهیزات روز دنیا دارند؛ همچنین بسیاری از آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌های ما در مرحله تبدیل به آزمایشگاه مرجع متصل به سامانه ساها هستند. در زمینه داروسازی و صنایع غذایی هم درصدد ایجاد یک آزمایشگاه مرجع استاندارد هستیم.

رسولی درباره ایجاد دفتری از دانشگاه در صنعت اظهار کرد: دانشگاه باید نیازهای آموزشی و پژوهشی صنعت را مشخص کرده و نیرویی که تربیت می‌‌‌‌‌کند براساس تقاضای وزارت صنعت و استراتژی‌‌های صنعتی کشور باشد. برهمین مبنا، ایجاد دفتری از دانشگاه در صنعت و متقابلا حضور صنعت در دانشگاه، علاوه بر تقویت ارتباط میان این دو نهاد، منجر به شناخت نیازها و مشکلات پیش روی صنعت و دانشگاه خواهد شد. به این ترتیب، صنعت مشکلات خود را با دانشگاهیان مطرح کرده و راهکار مناسب در جهت رفع مشکلات خود دریافت می‌‌کند. از سوی دیگر دانشگاهیان هم با حضور در صنعت، به طور عملی مهارت‌‌‌های لازم را می‌‌آموزند.

وی درباره ایجاد فرصت مطالعاتی در صنعت برای اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد تاکید کرد: فرصت مطالعاتی در صنعت، موثرترین راه در تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت محسوب می‌‌شود که استادان و اعضای هیئت علمی با حضور در صنایع مختلف، دانش فنی خود را در اختیار تولید داخل قرار می‌‌‌دهند و تجربیاتی که در صنعت کسب می کنند را به دانشجویان انتقال می‌‌دهند. بزرگ‌ترین دستاورد این امر، پیشرفت در تولید داخل، استقلال و خودکفایی ایران با تکیه بر دانش متخصصان بومی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026512

وب گردی

وب گردی