رونمایی از 4 سامانه در راستای شفاف‌سازی بخش‌های مختلف پیام‌نور

رئیس دانشگاه پیام نور‌ گفت: از چهار سامانه در راستای شفاف‌سازی بخش‌های مختلف دانشگاه پیام نور در هفته دولت رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدرضا زمانی‌ در‌ نشست خبری که صبح امروز دوشنبه 11 شهریورماه 98 در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه پیام نور، بزرگ‌ترین دانشگاه کشور‌ است و نزدیک‌ به ۴۳۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف دارد. این دانشجویان در ۵۰۰ مرکز واحد و ۴۰ نمایندگی در سراسر جهان مشغول به تحصیل هستند. نزدیک به ۴ هزار عضو هیئت علمی‌ در این دانشگاه فعالیت می‌کنند و هر ترم ۲۰ هزار عضو مدعو به اعضای تمام‌وقت دانشگاه افروده می‌شود. نزدیک به ۱۰ هزار کارمند نیز در این مجموعه مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: دانشگاه پیام نور‌ در مقطعی بر آموزش و پژوهش متمرکز شده بود؛ اما در سال‌های اخیر بحث دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم مطرح شده است و دانشگاه پیام‌نور به سمت کارآفرینی و مهارت‌آموزی حرکت می‌کند.

رئیس‌ دانشگاه پیام‌نور گفت: در سال گذشته بر تمرکززدایی دانشگاه تأکید شد. پیش‌تر بسیاری از امور در سازمان‌ مرکزی دانشگاه پیام نور به طور متمرکز اداره می‌شد؛ اما‌ در سال جاری بخشی از فعالیت‌ها به مراکز استان‌ها محول شد تا بتوانیم واحد‌ها و مراکز را به مسئولیت‌پذیری اجتماعی نزدیک‌تر کنیم. سال گذشته تلاش شد بسیاری از روند‌ها به‌طور شفاف در اختیار مراکز قرار گیرد و اختیارات زیادی در‌ زمینه امور مالی و اداری به مراکز واگذار شود تا بتوانند شاخص‌های خود را ارتقا دهند و همپای بسیاری از مراکز حرکت کنند‌.

وی‌ بیان کرد: از چهار سامانه در راستای شفاف‌سازی بخش‌های مختلف دانشگاه پیام نور در هفته دولت رونمایی شد؛ میز خدمت اولین سامانه‌ای بود که هر‌ فرد با کمک آن می‌تواند در‌ هر جای کشور وارد سامانه شود تا اعضای هیئت علمی و دانشجویان، مشکل خود را مطرح و روند رسیدگی به آن را پیگیری کنند. سامانه تسهیلات مربوط به اعضای هیئت علمی و کارکنان نیز طراحی شده که بر اساس آن تسهیلات بانکی قابل پیگیری خواهد بود.

زمانی افزود: سامانه نقل و انتقالات اعضای هیئت علمی‌ و غیر هیئت علمی، سومین سامانه‌ای بود که از آن رونمایی شد. پیش‌تر فرد باید تقاضای مأموریت خود را به مرکز ارائه می‌داد و روند اداری طولانی را طی می‌کرد. این سامانه به متقاضی اعلام می‌کند در مرکز مورد نظر امکان انتقال وجود دارد و شرایط آن چگونه است. سامانه امانت دیجیتال نیز آخرین سامانه‌ای بود که از آن رونمایی شد. در دانشگاه پیام نور 2 هزار و ۵۰۰ کتاب تألیفی و تعدادی کتاب الکترونیکی داریم. در سال‌های قبل انتشارات وظیفه انتقال محتوا از دانشگاه به دانشجو را بر عهده داشتند که مشکلاتی در استان‌ها پیش آمد، در صورتی که دانشجو توانایی خرید منبعی را نداشته باشد، می‌تواند با پرداخت هزینه ناچیز حق عضویت در این سامانه عضو شود و از مطالب استفاده کند.

وی اظهار کرد: در بین دانشگاه‌های باز دنیا، دانشگاه پیام‌نور توانسته است رتبه ششم را کسب کند. حدود ۳۰‌درصد قبولی‌های کارشناسی دولتی نیز از فارغ‌التحصیلان دانشگاه پیام نور هستند.

رئیس دانشگاه پیام نور در ادامه گفت: دانشگاه پیام نور دارای ۲ هزار و ۱۰۰ انجمن علمی، هزار و ۱۰۰ کانون فرهنگی و ۳۴۰ نشریه است. سال‌ ۹۸، ۱۲ مقام برگزیده در جشنواره رویش و ۲ مقام برگزیده در جشنواره نشریات از دانشگاه پیام نور بودند.

وی بیان کرد: از ۶ میلیون آزمون دانشگاه پیام نور حدود ۴ میلیون آزمون آن قابلیت تبدیل شدن به آنلاین را دارد که در حال حاضر حدود یک میلیون از این تعداد به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

زمانی‌ در ادامه گفت: دانشگاه پیام نور، دولتی است؛ اما بخشی از هزینه تحصیل را به صورت شهریه از دانشجویان دریافت خواهد کرد. صندوق رفاه دانشجویان در وزارت علوم، روش معمولی است. سال گذشته توانستیم سهمیه خود را دو برابر کنیم؛ اما این صندوق در پوشش تعداد دانشجویان دارای محدودیت بود، در همین راستا با چند بانک عامل قراردادهایی منعقد کرده و هر تعداد داوطلبی که نیازمند تسهیلات باشد، می‌تواند با ۱.۴ درصد‌ سود در ترم از آن استفاده کند که این اقدام از ترم گذشته آغاز شده است.

وی ادامه داد: برای پوشش مناطق محروم نیز با بنیاد‌ علوی هماهنگ شده است تا تسهیلاتی بدون سود یا وام‌های بلاعوض در اختیار دانشجویان این مناطق‌ قرار گیرد.

رئیس دانشگاه پیام‌نور با اشاره به آموزش مهارت‌افزایی گفت: دانشگاه از سال گذشته با تمهیدات مورد نظر در زمینه مهارت‌آموزی‌ گام برداشته و توانسته است ۱۰ مرکز نوآوری در 10 شهر تأسیس کند و قرار است تعداد این مراکز تا پایان سال تحصیلی افزایش پیدا کند. همچنین این دانشگاه دارای ۱۲۰ هسته نوآور و ۲۲‌ مرکز‌رشد داست. موضوع استارتاپ مراقبت و سالمندی نیز در دانشگاه عملیاتی شده است.

وی بیان کرد: با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای ایجاد مراکز نوآوری تفاهم‌نامه‌ای داشتیم تا بتوانیم از تمامی توان خود در‌ کارآفرینی، اشتغال‌زایی و مهارت‌آموزی استفاده کنیم.

زمانی افزود: هر دانشجویی علاقه داشته باشد در‌ طول تحصیل خود در رشته‌ای خاص، حرفه دیگری را بیاموزد، می‌تواند با مراجعه به دفاتر استا‌ن‌ها به صنف خاص مراجعه کند و با آن آشنا شود، همچنین تمهیداتی در‌ راستای دریافت حق‌الزحمه برای آنها در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه پیام نور بیان کرد: برای فارغ‌التحصیلان این دانشگاه نیز گام های خوبی برداشته شده است. براساس هماهنگی‌هایی که با فرمانداری و استانداری صورت گرفته است، تا سقف‌ ۶ میلیون تومان وام اشتغال‌زایی به فردی می‌دهند که آموزش لازم در‌ رشته خاص دیده است. این اقدام در استان‌های لرستان، فارس، مرکزی، همدان و غیره به صورت پایلوت آغاز شده است تا بتوانیم اشتغال پایداری برای فارغ‌التحصیلان فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: اگر دانشجو در مقطعی تحصیل را ترک کند و پس از مدتی بخواهد ادامه تحصیل‌دهد، باید شهریه ثابت خود را پرداخت کند تا دانشجو محسوب شود. دانشجویانی که پیش از سال ۹۶ ثبت نام کرده یا تحصیل‌شان متوقف شده، شهریه ثابت آنها مورد بخشودگی قرار خواهد گرفت. این دانشجویان تا ۱۵ آبان ماه می‌توانند به دانشگاه مراجعه و از این بخشودگی استفاده کنند.

زمانی‌ در پایان با اشاره به چالش‌هایی که در‌ زمینه آموزش الکترونیک وجود‌ دارد،‌ بیان کرد: این آزمون مزایا و معایبی دارد و تلاش می‌کنیم موضوع اصلی، آنلاین باشد تا تعامل بین دانشجو و استاد ایجاد شود. در سیستم الکترونیک باید تمهیداتی در کنار آزمون آنلاین تحت عنوان آفلاین در نظر گرفته شود که سامانه «پیام من» ارتباط دانشجو و استاد را به راحتی فراهم می‌کند، تلاش می‌کنیم در ساماندهی گروه‌های آموزشی، دسترسی دانشجویان را به گروه‌های علمی تسهیل کنیم تا به راحتی با استادان خود ارتباط بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026520

وب گردی

وب گردی