آیا خدمات پزشکی گروه‌های جهادی منافع پزشکان را به خطر می‌اندازد؟

مسئول گروه جهادی منتظران ظهور مدعی است برخی از پزشکان برای اینکه تعداد ویزیت‌ها و درآمدشان کاهش نیابد سر راه دانشجویان جهادی سنگ‌اندازی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گروه جهادی منتظران ظهور در سال 86 توسط دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی تهران واحد دندان‌پزشکی تشکیل شده است. در ابتدا این گروه به صورت تخصصی در دندان‌پزشکی خدمت‌رسانی می‌کردند و اعضای این گروه 10 نفر از دانشجویان دندان‌پزشکی بودند؛ اما با گذشت زمان و پیشرفت و توسعه، اعضای فعال این گروه به 200 نفر رسید. البته اعضا و متقاضی‌های دیگری نیز در این گروه وجود دارند که شاید بتوان مجموع این جهادگران را حدود 400 نفر برشمرد.

ایده فعالیت این گروه جهادی، حل مشکلات پزشکی مناطق محروم به‌ویژه مشکلات دندان‌پزشکی توسط دانشجویان و استادان است. البته کارهای فرهنگی در کنار فعالیت‌های پزشکی نیز انجام می‌شود.

گروه جهادی منتظران ظهور دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین گروه جهادی تخصصی دندان‌پزشکی در کشور است، در این گروه فعالیت‌های دندان‌پزشکی در تمام سطح‌ها از ابتدایی تا پیشرفته‌ترین کارها نظیر عصب‌کشی، جراحی، ترمیم، دندان کودکان و غیره انجام می‌شود.

اعضای این گروه شامل هیئت علمی گروه‌های دندان‌پزشکی، دانشجویان فارغ‌التحصیل و متخصص دوره عمومی و دانشجویان دانشگاه دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است. تا به حال این جهادگران بالغ بر 10 استان مانند خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمانشاه ، ایلام، لرستان ، کردستان، سمنان و غیره را مورد پوشش خدمات درمانی قرار داده‌اند.

جلال عادلی مسئول گروه جهادی منتظران ظهور در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز عنوان کرد که در بازه تعطیلات سال به مناطق محروم کشور گروه اعزام می‌کنیم و در سایر ایام به صورت هفتگی در مناطق حاشیه شهر تهران به کودکان کار و مردم کم‌بضاعت خدمات پزشکی ارائه می‌شود.

تبلیغات در اردوی جهادی منتظران ظهور

گروه جهادی منتظران ظهور پنج سال اول فعالیت خود هیچ‌گونه فعالیت تبلیغاتی نداشتند؛ اما با گذشت زمان عکس استادانی که همراه گروه‌های جهادی بودند را در دانشگاه‌شان روی بنری می‌زدند که این کار بازخورد بسیار خوبی در استقبال استادان و دانشجویان در سال‌های بعد داشت.

همچنین با انتخاب این گروه به عنوان برگزیده گروه جهادی دانشجویی سال 97 و سخنرانی در محضر رهبر انقلاب دیگر شاید کمتر کسی باشد که با نام و فعالیت‌های این گروه آشنا نباشد.

اردوی جهادی بشاگرد یکی از وسیع‌ترین اردوهای جهادی تابستان

گروه منتظران ظهور در مرداد سال 98 در منطقه بشاگرد استان هرمزگان با حضور ۱۲۰ پزشک و دندان‌پزشک در بخش‌های دندان‌پزشکی، چشم‌پزشکی، پزشک عمومی، زنان و مامایی، روانشناسی، آموزش بهداشت و جراحی به ارائه خدمات درمانی به بیش از 8 هزار نفر پرداخت.

همچنین در این منطقه برای ترویج ازدواج آسان به تهیه و تامین جهیزیه برای چند زوج جوان اقدام و نوشت‌افزار نیز بین کودکان و نوجوان توزیع شد.

عادلی درباره سایر اردوهای چندماه اخیر این گروه جهادی بیان کرد که در تیرماه به آسایشگاه بیماران جانباز اعصاب و روان رفته‌ایم، مکانی که شاید کمتر پزشکی جرئت کند با بیماران آن مواجه شود یا در منطقه جازموریان 500 جفت کفش به کودکان اهدا شد که خوشحالی گسترده کودکان را به همراه داشت. توزیع 150 بسته غذایی بین خانواده‌های منطقه و غیره از جمله فعالیت‌های خیریه این گروه بوده است.

گلایه‌های دانشجویان جهادی از مشکلات مالی

تأمین هزینه‌های برگزاری اردوهای جهادی چالشی است که تقریبا تمامی مسئولان گروه‌های جهادی به آن اذعان دارند؛ زیرا اردوی جهادی ردیف بودجه خاصی در برنامه‌های معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها ندارد و معمولا هزینه‌ها براساس کمک اعضا، دانشجویان، سپاه، بسیج، خیرین و غیره تأمین می‌شود.

مسئول گروه جهادی منتظران ظهور، هزینه‌های مواد اولیه برای درمان دندان‌پزشکی مانند مواد بی‌حسی و پروتز دندان را بسیار گران دانست و گفت که کارهای عمرانی را شاید بتوان در ابعاد کوچک‌تر برگزار کرد؛ اما کارهای پزشکی را نمی‌توان بدون مواد اولیه انجام داد.

این فعال دانشجویی عرصه جهادگری، به عدم همکاری برخی از مسئولان با دانشجویان جهادی اشاره و تأکید کرد که شاید زمان آن رسیده برای فعالیت‌های جهادی در دانشگاه‌ها ردیف بودجه مشخصی تعلق بگیرد. نمی‌توان با دست خالی کار جهادی کرد. البته بیمارستان‌های سپاه و بسیج هم برای بیمارستان‌های صحرایی خود چنین دستگاه‌هایی دارند که می‌توان از آنها هم کمک گرفت. این دستگاه‌ها قابلیت آن را دارد که تمامی درمان‌های تخصصی و دندان‌پزشکی را هم با آنها انجام داد.

وجود مافیای پزشکی در وزارت بهداشت

دانشجویان پزشکی و استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی در قالب گروه‌های جهادی سال‌هاست که در مناطق محروم به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند. تعداد قابل ملاحظه‌ای از استادان و دکترها در راه خدمت‌رسانی به مردم همراه و هم‌قدم با دانشجویان مسیر را طی می‌کنند؛ اما گویا این جریان برای عده اندکی از پزشکان خوشایند نبوده است.

عادلی اعتقاد دارد برخی از پزشکان برای اینکه تعداد ویزیت‌ها و درآمدشان کاهش نیابد بر سر راه دانشجویان جهادی سنگ‌اندازی می‌کنند و این مشکلات را با عناوین محکمه پسند از جمله اینکه دانشجویان به علت کارآموزی و یادگیری به مناطق محروم می‌روند، بهداشت رعایت نمی‌شود و مردم به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌‌شوند، مطرح می‌کنند.

مسئول اردوی جهادی منتظران ظهور دانشگاه آزاد اسلامی به وجود مهر و شماره نظام پزشکی اعضا و کادر درمانی این گروه جهادی اشاره و تاکید کرد که تمامی فعالیت‌های درمانی توسط فارغ‌التحصیلان انجام می‌شود و دانشجویان به عنوان دستیار به آنها کمک می‌کنند.

وی عنوان کرد: زمانی که برای دریافت کمک به وزارت بهداشت مراجعه کرده‌ایم، گفتند باید از زیر مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی خارج شوید و به عضویت کانون‌های جهادی وزارت بهداشت دربیایید در غیر این صورت کمک وزارت بهداشت را دریافت نخواهید کرد.

عادلی مدعی شد حتی برخی از افراد در وزارت بهداشت یا مرتبط با این وزارتخانه با سازمان بسیج دانشجویی یا سایر کمک‌کنندگان به گروه منتظران ظهور، تماس گرفتند که به این گروه جهادی کمک نکنید!

درخواست دانشجویان از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی

حمایت مسئولان دانشگاهی و وزارتین علوم و بهداشت از گروه‌های جهادی در دانشگاه‌ها به دو طریق مادی و معنوی انجام می‌شود. عادلی ضمن ذکر برخی از چالش‌های برگزاری اردو‌های جهادی نظیر نبود دارو و تجهیزات پزشکی از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی درخواست‌هایی از جنس گلایه نیز دارد.

مسئول اردوی جهادی منتظران ظهور با بیان اینکه این گروه و فعالیت‌‌های خیریه‌اش برند دانشگاه آزاد اسلامی است؛ اما کمتر مسئولی سال به سال سراغی از این گروه می‌گیرد و تنها دکتر طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی سال گذشته در جریان بازدید از دانشگاه علوم پزشکی با اعضای این گروه نیز دیداری داشته است.

وی از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی کمک مالی، امانت دادن تجهیزات پزشکی، تسهیل ارتباط با سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی دانشگاه‌ آزاد اسلامی یا سایر دانشگاه‌های کشور، معرفی گروه به وزارت بهداشت و غیره درخواست کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026538

وب گردی

وب گردی