کاربرد صنعت فضایی در  صرفه‌جویی یک هزار و 500 میلیاردی خسارت سیل

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر مهم بودن صنعت فضایی کشور گفت: پژوهشگاه فضایی در حوزه کاربردی کردن صنعت فضایی باعث صرفه‌جویی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در موضوع پرداخت خسارت سیل شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمدجواد آذری جهرمی، در جلسه هیئت‌امنای پژوهشگاه فضایی، بابیان اینکه در یک سال و نیم اخیر، حرکت پژوهشگاه به‌ویژه در حوزه کاربردی کردن صنعت فضایی بسیار خوب و موفق بوده است، گفت: یک‌قلم از اموری که پژوهشگاه در این رابطه پیش برد بحث علمی و دقیق برآورد خسارت سیل ابتدای امسال بود.

وی افزود: وقتی به وزیر کشور، اعلام کردیم که توان برآورد سیل با استفاده از داده‌های فضایی را داریم، انصافاً پای‌کار ایستاد تا پرداخت خسارت‌ها، با استفاده از داده‌های فضایی به‌صورت دقیق و علمی انجام شود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: پیش از آن اطلاعات خیلی عجیبی برای برآورد خسارت سیل درآمده بود. به‌طور نمونه زمین ۳۰۰ متری، ۳۰۰ هکتاری اعلام‌شده بود؛ زمینی که کشت نشده بود را کشت‌شده اعلام کرده بودند و.... بنابراین تنها همین یک اقدام پژوهشگاه فضایی، باعث شد تا بیش از یک هزار و 500 میلیارد تومان در موضوع پرداخت خسارت سیل صرفه‌جویی شود که به رئیس‌جمهور هم اعلام کردیم، این در حالی است که از ابتدای تأسیس پژوهشگاه فضایی تاکنون، یک هزار و 500 میلیارد تومان خرج تحقیقات در حوزه صنعت فضایی نشده است.

آذری جهرمی بابیان اینکه اینها تنها یک نمونه از کاربردهای صنعت فضایی است که می‌تواند منجر به بهبود مدیریت و افزایش بهره‌وری شود، گفت: البته با این‌حال شاهد مخالفت‌ها و مقاومت‌های جدی هم بوده‌ایم، چراکه یکی از ثمرات کاربردی شدن صنعت فضایی شفافیت است.

وی بابیان اینکه یک نمونه دیگر استفاده از داده‌های فضایی، کشف مزرعه کشت خشخاش بود، گفت: اگرچه بعد از اعلام ما، طی مصاحبه‌هایی وجود این مزرعه را تکذیب کردند اما ما که می‌دانستیم چنین مزرعه‌ای وجود دارد؛ درواقع هدف ما این بود که درباره واقعیت‌ها شفاف‌سازی کنیم و با استفاده از داده‌های فضایی، جلوی جنایتی که متأسفانه در کشور در حال انجام بود، گرفته شد.

وزیر ارتباطات افزود: استفاده از کاربردهای صنعت فضایی در حال فراگیر شدن است و توافقنامه‌هایی با نهادها و وزارتخانه ها برای استفاده از داده‌های فضایی در حال امضا شدن است، بنای ما این است که دستگاه‌ها تا یک سال آینده از داده‌های فضایی استفاده کنند اما کم‌کم از سال آینده پژوهشگاه باید به سمت شیوه‌هایی برای کسب درآمد از داده‌های فضایی پیش برود. بخشی از این درآمد را هم خود پژوهشگاه کسب و امکان استفاده از بخشی دیگر را برای بخش خصوصی فراهم کند.

رئیس هیئت‌امنای پژوهشگاه فضایی گفت: باوجود محدودیت‌ها اجازه نداده‌ایم که در تأمین منابع مالی پژوهشگاه، مشکلی ایجاد شود و با اولویت نخست، منابع مالی این مرکز را تأمین کرده‌ایم چراکه اعتقادداریم صنعت فضایی یک حوزه استراتژیک و بسیار حائز اهمیت است.

آذری جهرمی در خاتمه با گرامی داشت یاد و خاطره سه شهیدی که سال گذشته در جریان تحقیقاتی در پژوهشگاه فضایی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، گفت: انصافاً مجموعه پژوهشگاه و سازمان فضایی هم در جوان‌گرایی و هم در حرکت جهادی و هم در بی‌منت و پرتلاش کار کردن و ملاحظات جمعی را بر ملاحظات شخصی ارج دانستن بسیار خوب عمل کردند و امیدواریم که این روند را در آینده ادامه دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026551

وب گردی

وب گردی