شکل‌گیری 3 هاب صادراتی درحوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار/ باید زمینه صادرات فناوری‌های نوظهور اقتصاد دیجیتال را فراهم کرد

دبیر ستاد توسعه فناوری اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی گفت: برنامه‌ای تحت عنوان صادرات حوزه اقتصاد دیجیتال در دست اجرا است و در همین زمینه تا به امروز سه هاب صادراتی در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار شکل گرفته است.

مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز از برگزاری رویداد 100 استارت‌آپ در ابتدای مهرماه خبر داد و گفت: با شکل‌گیری 100 استارت‌آپ، تکنولوژی‌های جدیدی در حوزه هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، بلاک‌چین و زنجیره بلوکی معرفی خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: فناوری‌های نوظهور اقتصاد دیجیتال همچون هوش مصنوعی، داده‌های کلان، اینترنت اشیا یا بلاک‌چین‌ها، بسترهای مهمی در حوزه تولید، بهینه‌سازی مصرف، توزیع و سیستم‌های مدیریت انرژی هستند که می‌توانند از طریق فعالیت‌های استارت‌آپی ظرفیت‌های گسترده این بخش را فعال کنند.

محمدی تصریح کرد: رویداد 100 استارت‌آپ با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و با همکاری بخش خصوصی انجام خواهد شد. استارت آپ‌ها ظرفیت خوبی برای اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی کشور دارند که با شکل‌گیری آنها حوزه اقتصاد رونق خواهد گرفت.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید به لزوم حضور استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های مختلف کشور تصریح کرد: قاعدتا شرکت‌های دولتی باید از خوابی که در روزهای پیشرفت استارت آپ‌ها رفته‌اند،‌ بیرون بیایند و از ظرفیت‌های گسترده استارت آپ‌ها در حوزه‌های مختلف بهره ببرند.

وی با تاکید بر لزوم حضور استارتاپ‌ها در حوزه انرژی کشور گفت: استارت‌آپ‌های حوزه انرژی در پلات‌فرم‌های اقتصاد اشتراکی نیز می‌توانند ورود پیدا کنند و زمینه اشتراک‌گذاری دارایی‌های انرژی خانگی و مصرف آن در راستای بهینه‌سازی مصرف را فراهم آورند.

محمدی تأکید کرد: بسیاری از این نرم افزارها ظرفیت حضور در بازارهای بین المللی را دارند؛ اما شرایط و ضوابط حضور در این بازارها را برای خود ایجاد نکرده‌اند. به طور مثال این نرم افزارها به زبان‌های رایج جهانی مجهز نیستند و طراحی مقبولی برای ارائه در بازار جهانی ندارند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تغییرات مورد نیاز این نرم افزارها برای حضور در بازار جهانی عنوان کرد: این مجموعه طراحی شده تلاش می‌کند که نرم افزارهای موجود در کافه بازار برای ورود به بازارهای جهانی چند زبانه شوند و به عنوان واسطه‌ای بین المللی از حضور آنها در دنیا حمایت کند. همچنین طراحی آنها در قالب یک مدل مورد پسند جهانی تغییر کند.

محمدی ادامه داد: همچنین برنامه‌ای تحت عنوان صادرات حوزه اقتصاد دیجیتال در دست اجرا است که تا به امروز سه هاب صادراتی در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار شکل گرفته است.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون شرکت‌های خوبی در حوزه تولید سخت‌افزار مخابراتی و زیرساخت‌های سخت‌افزاری مراکز داده فعالیت می‌کنند که محصولاتشان به کشورهای اروپایی صادر می‌شود. همچنین اکثر این شرکت‌ها در حوزه امنیت اطلاعات شریک پروژه‌های بین‌المللی هستند. می‌توان گفت که در حوزه نرم‌افزار وضعیت خوبی داریم. در حال حاضر توسعه دهنده نرم افزار نویس به صورت توسعه دهنده آزاد با پروژه‌های بین‌المللی کار انجام می‌دهند.

دبیر ستاد توسعه فناوری اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 22 هزار برنامه نویس در حوزه طراحی و توسعه نرم افزارهای کاربردی در کافه بازار فعالیت می‌کنند که این تعداد، فعالیت قابل قبولی در بازارهای بین المللی ندارند و بازار داخلی آنها نیز بزرگ و قابل توجه نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026568

وب گردی

وب گردی