بانک‌ها نباید یقه ضامن وام گیرنده را بگیرند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بانک‌ها به جای آنکه بدهی وام گیرنده را از وثیقه برداشت کنند، به سراغ ضامن می‌روند و یقه وی را می‌گیرند که این سیستم غلط است.

Fبه گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ،نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و درجریان بررسی لایحه تجارت، گفت: امروز در سیستم بانکی ما به گونه‌ای عمل می‌شود که فردی که برای ۴۰۰ میلیون وام ضامن شده است، پس از آنکه وام گیرنده توان پرداخت وام خود را ندارد، به سراغ آن ضامن می‌روند.

وی افزود: همچنین بانک‌ها سود روی بدهی را هم از ضامن دریافت می‌کنند و با این احتساب ضامن باید بالغ بر دو میلیارد تومان از دارایی خود را برای ضمانت وام ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: این روش سیستم بانکی بسیار غلط است چرا که افرادی که ضامن اخذ وام می‌شوند، مجبور می‌شوند زندگی خود را برای پرداخت بدهی‌های وام گیرنده بدهند.

علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به اظهارات این نماینده، گفت: صحبت شما درست است و بانک‌ها به جای آنکه از وثیقه طلب خود را برداشت کنند به سراغ ضامن می‌روند و یقه آن را می‌گیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این سیستم کاملاً غلط است چرا که مشکلاتی را بوجود آورده و باید در بررسی این لایحه، این نقص جبران شود.

شایان ذکر است که براساس ماده ۲۷۹ لایحه تجارت، ابتدا طلبکار باید طلب خود را از وثیقه وصول و سپس برای اخذ مازاد آن به ضامن رجوع کند که وکلای ملت جهت رفع ابهام این ماده آن را به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع دادند.

کد خبر: 1026573

وب گردی

وب گردی