رویدادی برای پرورش تفکر انتقادی در دانش‌آموزان / کودکان حل مسئله یاد می‌گیرند

دبیر اجرایی رویداد آموزش کودکان بر بستر فناوری اطلاعات و یادگیری مهارت کارآفرینی گفت: دانش‌آموزان با شرکت در این رویداد مفاهیم ریاضی و علوم رایانه‌ای را به‌صورت بازی مبتنی بر تفکر حل مسئله فراخواهند گرفت.

غزال فاتح‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به برگزاری نمایشگاه رویداد آموزش کودکان بر بستر فناوری اطلاعات، یادگیری مهارت کارآفرینی اظهار کرد: در این رویداد یک روزه، دانش‌آموزان یادگیری مهارت کارآفرینی را تجربه می‌کردند. این رویداد 2 بار در تهران و چندین باز در شهرستان‌های مختلف برگزار شده است.

وی ادامه داد: رویداد امروز با حضور رؤسای وزارتخانه‌های وزارت آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات در دو بخش کارگاهی و نمایشگاهی و پنل مدیریتی برگزار شد. لازم به ذکر است عموم مردم نیز می‌توانستند از این نمایشگاه بازدید کنند.

دبیر اجرایی رویداد آموزش کودکان بر بستر فناوری اطلاعات و یادگیری مهارت کارآفرینی گفت: کودکان و نوجوانانی که در بخش کارگاهی و نمایشگاهی شرکت کرده بودند، تجربیاتی مبتنی بر آموزش‌‌های نوین و فناوری اطلاعات کسب کردند. پنل مدیریتی این رویداد در سطح ریاست سازمان‌های مختلف، مؤسسات، شرکت‌ها و مدارس برگزار شد، هدف این پنل به اشتراک گذاری تجارب و دستاوردهای یک‌سال گذشته در حوزه علوم فناوری، رایانه، رویکردهای مختلف آموزش بود.

وی اضافه کرد: در بخش نمایشگاهی رویداد، نمونه‌ای از فعالیت‌هایی که در مدارس اجرا می‌شود، در غرفه‌های مختلف به نمایش گذاشته شد. از جمله این موارد می‌توان به موضوع کارآفرینی اشاره کرد، بر اساس این موضوع دانش‌آموزان با کمک گرفتن از ابزار الکترونیک وارد بازی می‌شوند. در ابتدا برای در ذهن دانشجویان سؤال و مسئله ایجاد می‌شود، در مرحله بعد این مسئله به ایده تبدیل شده و دانش‌آموزان می‌توانند درباره آن، ایده‌پردازی کنند.

فاتح‌راد بیان کرد: پس از مرحله ایده‌پردازی، دانش‌آموزان می‌توانند با کمک نرم‌افزارها ایده‌های خود را به مرحله عمل برسانند. ما به ‌عنوان تسهیل‌گر کنار دانش‌آموزان حضور داریم و آن‌ها را هدایت خواهیم کرد. در نهایت ایده دانش‌آموزان به محصول تبدیل خواهد شد. روش‌های بازاریابی برای محصول تولید شده نیز به کودکان آموزش داده خواهد شد. در نهایت دانش‌آموزان با گروه‌های هم سن و سال خود در زمینه تولید محصول رقابت خواهند کرد.

وی افزود: کدنویسی برای کودکان به عنوان زیربنای برنامه نویسی برای کودکان محسوب می‌شود. امکان آموزش این دستاورد برای گروه سنی 3 تا 5 سال نیز وجود دارد. به این ترتیب کودکان با بازی و داستان تفکر الگوریتمی را یاد می‌گیرند. همچنین با تفکر سیستمی آشنا شده و قدرت تصمیم‌گیری پیدا خواهند کرد. مفاهیم ریاضی و علوم رایانه‌ای را نیز به‌صورت بازی مبتنی بر تفکر حل مسئله فراخواهند گرفت.

دبیر اجرایی رویداد آموزش کودکان بر بستر فناوری اطلاعات و یادگیری مهارت کارآفرینی گفت: در دنیای امروز یک کودک منفعل به عنوان ذخیره کننده اطلاعات با مقادیر زیادی از داده مواجه می‌شود، طبیعتاً این گودک نمی‌تواند کارآمدی چندانی داشته باشد. رویکردهایی که در این رویداد به کار گرفته شد، نه‌تنها نقش دانش‌آموز را از حالت منفعل به فعال تغییر می‌دهد؛ بلکه معلم را به عنوان انتقال دهنده صرف اطلاعات تغییر داده و آن را به طراح آموزشی تبدیل خواهد کرد.

وی بیان کرد: این رویداد بستری را فراهم کرده است تا بتوان با آموزش مربیان، آن‌ها به قوی‌ترین محتواسازهای آموزشی تبدیل کنیم، هر کدام از معلمان باید با استفاده از نیازسنجی از کلاس‌های درس خود، در راستای رفع آن تلاش کنند و بتوانند به عنوان یک تسهیل‌گر در امور آموزشی نقش آفرینی کنند.

فاتح‌راد با اشاره به بخش «فلسفه برای کودکان» در این رویداد گفت: این بخش رویداد با حمایت انجمن فدک از دانشگاه خوارزمی و تهران، برگزار شد. در بخش فلسفه برای کودکان رویداد، بر پرورش تفکر انتقادی در دانش‌آموزان تاکید شده بود. دانش‌آموزان در دایره‌های دوستی و حلقه‌های امن خود در معرض نقد قرار گرفته و یاد می‌گیرند چگونه باید نقد کنند یا نقد شوند. مباحثی که پیش‌تر به آن اشاره شد از جمله مواردی بود که در رویداد آموزش کودکان بر بستر فناوری اطلاعات و یادگیری مهارت کارآفرینی در نظر گرفته شده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026582

وب گردی

وب گردی