ضعف شتاب‌دهندگی عامل نبود محصولات خلاقانه است

دبیر علمی جشنواره بزرگ فین‌تک ایران، ضعف شتاب‌دهندگی را عامل نبود محصولات خلاقانه‌ و متناسب با شرایط بومی ایران در اکوسیستم استارت آپی کشور عنوان کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هومن ملک‌لی مشاور سرمایه‌گذاری حوزه فناوری‌های مالی گفت: شرایط استارت آپ‌ها در کشور به طور کلی خوب نیست؛ در مدت اخیر محصول خوب و خلاقانه‌ای در این اکوسیستم عرضه نشده است و از سوی دیگر، سرمایه‌‌گذاری مناسبی نیز در این حوزه صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذارانی که خواهان ورود جدی به اکوسیستم استارتآپی ‌هستند، از نبود تیم‌های خوب گلایه می‌کنند و کمتر حاضر به ریسک می‌شوند. در مقابل، فعالان این اکوسیستم مدعی‌اند سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در کشور وجود ندارد و آنها ناچارند برای مراحل بعدی جذب سرمایه، با سرمایه‌گذاران خارج از کشور همکاری کنند.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره‌های استارت آپی در ITE 2019 گفت: این شرایط، نوعی سستی را در اکوسیستم استارت آپی کشور ایجاد کرده و تیم‌های فعال در حوزه فین‌تک و صنایع مالی نیز از این حالت مستثنی نیستند.

ملک‌لی تصریح کرد: محصولات عرضه شده در حوزه پرداخت تکراری شده‌اند و به ویژه ایده جدید و خالاقانه‌ای در زمینه درگاه‌های اینترنتی و پرداخت‌یاری ارائه نمی‌شود. اکنون نگاه‌ها به حوزه بورس و بیمه است اما در صنعت بیمه نیز در دو سال اخیر محصولات تکراری زیادی دیده می‌شود که مدل تجاری آنها، تفاوتی با هم ندارد و تمرکز همه تیم‌ها روی موضوع کارمزد است. به همین دلیل شرایط خوبی در این صنعت نیز حاکم نیست.

وی گفت: امیدواری‌ها در مورد تیم‌های فعال در صنعت بورس بیشتر است؛ البته قوانینی که در ماه‌های اخیر در این بازار ابلاغ شده‌اند، نگرانی‌هایی را برای اعمال محدودیت بر فعالیت استارت آپ‌های بورسی، ایجاد کرده است.

دبیر علمی جشنواره بزرگ فین‌تک ایران، ضعف شتاب‌دهندگی را عامل نبود محصولات خلاقانه‌ و متناسب با شرایط بومی ایران در اکوسیستم استارت آپی کشور دانست و افزود: متاسفانه نهادهای عمومی مانند شهرداری‌ها، بیشتر تمرکز خود را بر ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه گذاشته‌اند؛ در حالی که اکوسیستم استارتآپی کشور به شتاب‌دهنده‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف نیاز دارد.

ملک‌لی ادامه داد: زمانی که یک تیم استارت آپی، ایده‌ای را از کشورهای دیگر کپی می‌کند، باید با کمک مربی و راهنمای حرفه‌ای یا همان منتور، آن را با شرایط و نیازهای داخلی منطبق کند. این امر نیازمند وجود نهاد‌هایی مانند مرکز رشد یا شتاب‌دهنده است که به صورت کاملا تخصصی روی موضوعی کار کنند.

وی افزود: به نظر می‌رسد شهرداری‌ها به ویژه در کلان‌شهرهایی که مدعی فعالیت روی پروژه‌های بزرگی در حوزه شهر هوشمند هستند، باید تمرکز خود را بر ایجاد چنین نهادهایی بگذارند؛ چرا که اکنون اکوسیستم استارتاپی کشور، بیشتر از تزریق سرمایه، به پرورش ایده و محصول نیاز دارد.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره‌های استارت آپی گفت: گام نخست برای حل چالش‌های موجود این است که تعدادی مربی و راهنما در قالب حقیقی یا حقوقی، به تیم‌های استارتاپی برای تولید محصولاتی متناسب با نیازهای کشور کمک کنند. در گام‌های بعدی می‌توان محصول را ارزشگذاری و برای آن سرمایه جذب کرد.

نبود تعامل میان بزرگان و استارت‌آپ‌ها

ملک‌لی ادامه داد: صنعت بانکداری و پرداخت کشور تعامل چندانی با استارت آپ‌ها ندارد و تیم‌های فین‌تکی با تلاش و سختی بسیار توانسته‌اند به جایگاه خود در این صنعت نوعی رسمیت ببخشند؛ برای مثال تا زمانی نه چندان دور خدمت کارت به کارت در انحصار بانک‌ها تلقی می‌شد. در گام نخست شرکت‌های پرداخت و در گام بعدی پرداخت‌یاران توانستند با تلاشی چشم‌گیر این انحصار را از بین ببرند.

وی افزود:‌ نکته مثبت در تیم‌های فین‌تکی این بود که دست از تلاش برای اثبات خود بر نداشتند و توانستند وارد بازی بزرگان شوند. آنها در ادامه با مطالبه‌گری، امتیازهایی را نیز دریافت کردند اما تا رسیدن به شرایط مطلوب، فاصله زیادی دارند.

دبیر علمی جشنواره بزرگ فین‌تک ایران ادامه داد: اکنون در بخش پرداخت رقابت جدی‌ای میان آنها و PSPها برقرار است. برای کنترل شرایط، چندی پیش پیشنهادی مطرح شد که اگر قرار است حضور پرداخت‌یاران در بخش پرداخت‌های کارتی با محدودیت مواجه باشد، بخش تراکنش‌های بدون کارت به آنها سپرده شود. این پیشنهاد جذابی است اما فاصله زیادی تا احتمال تحقق آن وجود دارد.

به گفته این مشاور سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های مالی، انتظار از فین‌تک‌ها بسیار بیشتر از شرایط موجود است و باید منتظر رشد بیشتر آنها ماند.

نمایشگاه تراکنش ایران؛ ویترینی برای نمایش‌ استارتآپ‌ها

ملک‌لی در توضیح برنامه‌ها و اهداف جشنواره فین‌تک ایران گفت: برنامه‌ها بر اساس سیاست‌های مرکز فابا و تصمیمات شورای سیاست‌گذاری شکل می‌گیرد و به جلو می‌رود.

وی افزود: سال گذشته نمایشگاه تراکنش ایران در شرایطی برگزار شد که فشارهای بین‌المللی روی ایران به ویژه بر صنعت بانکداری و پرداخت کشور تشدید شده بود. تبعات این مساله امسال نیز در کشور دیده می‌شود و مشکلاتی در حوزه جذب سرمایه نیز برای تیم‌های استارت‌آپی وجود دارد.

دبیر علمی جشنواره بزرگ فین‌تک ایران ادامه داد: نمایشگاه تراکنش ایران می‌تواند به عنوان یک ویترین، توانایی‌های تیم‌های استارت‌آپی را برای سرمایه‌گذاران به نمایش بگذارد. هدف نخست این جشنواره نیز همین است که چنین تعاملی میان دو طرف شکل بگیرد.

ملک‌لی گفت: در موعد برگزاری ITE 2018 دو قرارداد سرمایه‌گذاری بسته شد. بر اساس مذاکراتی که در آن زمان صورت گرفته بود، سه قرار داد دیگر نیز در حال انعقاد است. شرکت‌های بزرگی وارد این حوزه شده بودند و مرکز فابا تلاش می‌کند چنین شرایطی را در سال جاری نیز فراهم کند تا محصولاتی که متغیرهای لازم را دارند، جدی‌تر حمایت شوند.

وی بیان کرد: در مرحله بعد تلاش می‌شود در صورت نیاز تیم‌ها به دریافت کمک‌های منتوری، این حمایت‌ها در اختیار آنها قرار بگیرد. هدف این است که مدل‌های کسب و کاری آنها اصلاح و زمینه برای ارائه محصولات بهتر فراهم شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026593

وب گردی

وب گردی