نبض کسب وکار  تراکنش‌های بانکی با کمک استارت آپ ها می‌زند

مدیرعامل مرکز فابا با اشاره به این برخی از شرکت‌های استارت‌آپی به کسب و کارهای سالمی تبدیل شده اند و برخی نیز در آستانه ورود به بازار هستند، گفت: در نمایشگاه سالانه تراکنش سال‌جاری بیش از 100 شرکت استارت‌آپی و دانش بنیان حضور پیدا خواهند کرد.

محمد مراد بیات مدیر عامل مرکز فابا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به این‌که شرکت‌های استارت‌آپی چندین سال است که در صنعت بانکداری و پرداخت ورود کرده‌اند، اظهار کرد: ورود این شرکت‌ها به عرصه بانکداری باعث به روز شدن فناوری‌های جدید در این حوزه شده است.

وی تصریح کرد: در واقع گذار ما به سمت فناوری‌های جدید در صنعت بانکداری و پرداخت را تسهیل کرده است و نکته دوم این که دایره خدمات نظام بانکی کشور را گسترش داده و باعث می‌شود که کانال‌های مختلف ارائه خدمت در اختیار مشتریان بانکی قرار گیرد. نکته سوم این‌که سبب می‌شود آن سنگینی و لختی دستگاه‌های بزرگ مثل بانک‌ها در دنیای امروزی که به چابکی و عجایب بودن احتیاج دارد، بدین سمت حرکت کنند. نکته دیگر ارزش افزوده اقتصادی بیشتری را در یک اکوسیسم گسترده فراهم می‌کند.

مدیرعامل مرکز فابا ادامه داد: به هرحال برخی از این موانع هم از سمت استارت‌آپ‌ها و صنعت وجود دارد و طبیعتا هیچ کاری بدون مانع نیست. از سمت صنعت ممکن است برخی مقاومت‌هایی وجود داشته باشد که مانع از حضور جدی و پررنگ استارت آپ‌ها در این گونه مسائل در حوزه فین تک ها شوند. همچنین یکسری موانعی نیز وجود دارد که ممکن است شناخت و درک عمیقی از معضلات و تقاضاهای صنعت بانکداری در پرداخت و نوع ارائه خدمات دقیق نداشته باشند. مانع دیگر موضوع رگولاتوری است که گاهی اوقات روابط دوسویه بین استارت‌آپ‌ها و صنعت بانکداری و پرداخت ها ممکن است در مستندات قانونی به خوبی تعریف نشده باشد.

بیات تأکید کرد: اقدامات زیادی در این زمینه از سوی بانک مرکزی انجام شده است. نکته قابل توجه این که موضوع قانون‌گذاری و تنظیم مقررات در رگولاتوری‌ها شاید سرعت لازم را همسو با سرعت فناوری ها نداشته باشد اما باعث کاهش تنش‌ها و چالش‌ها در این بخش شده است.

مدیرعامل مرکز فابا با اشاره به برگزاری نمایشگاه تراکنش که سالانه برگزار می‌شود، افزود: در سال گذشته حدود 80 شرکت‌ دانش‌بنیان و استارت‌آپ در این نمایشگاه حضور پیدا کردند اما پیش‌بینی می‌شود که در نمایشگاه سال‌جاری بیش از 100 شرکت استارت‌آپی در آن حضور پیدا کنند. علاوه برآن حدود 100 شرکت بزرگ در قالب اسپانسر در این نمایشگاه غرفه خواهند داشت. همچنین 80 نفر از متخصصان داخلی و خارجی به سخنرانی خواهند پرداخت. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بیش از 6هزار نفر بازدید کننده تخصصی از این نمایشگاه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: برخی از این شرکت‌های استارت‌آپی به کسب و کارهای سالم تبدیل شدند و برخی دیگر هم در آستانه ورود به بازار هستند.

بیات با بیان این‌که نمایشگاه سالانه تراکنش از 28 آبان‌ماه تا 30 آبان در مساحتی 5هزار و 500 مترمربع برگزار خواهد شد، گفت: امسال پنجمین دوره این رویداد بین‌المللی برگزار می‌شود. در این نمایشگاه به مباحث فناورانه در صنعت بانکداری، پرداخت و بیمه و شهرهوشمند و اپراتورها پرداخته خواهد شد.

وی ادامه داد: تفاوت این نمایشگاه نسبت با نمایشگاه سال قبل این است که نمایشگاه سالانه تراکنش بلوغ بیشتری پیدا کرده است. نمایشگاه قبلی متمرکز بر صنعت بانکداری و پرداخت بوده اما امسال بخش فناوری بیمه‌ها و رگولاتوری شهرهوشمند در این نمایشگاه حضور دارند. تفاوت دیگر مباحث جانبی است که به کاربردها و دغدغه روز مثل کیف پول، صنعت ماینیگ، بلاک‌چین و رمزارزها اشاره خواهد کرد.

بیات تصریح کرد: تحول دیجیتال و نقشه راه دیجیتال که امروزه به عنوان یک صنعت برای بانکداری آینده به شمار می‌رود. بنابراین اینها مجموعه‌ای از مسائل است که نمایشگاه امسال را جذاب کرده است.

وی با اشاره به بحث تحریم گفت: به دلیل تحریم متاسفانه شرکت‌های خارجی با برند خودشان شرکت ‌نخواهند کرد. در نمایشگاه سالانه تراکنش نمایندگانی از کشورهای کره، چین، روسیه، سوئیس و سایر کشورها حضور خواهند داشت.

بیات ادامه داد: نبض کسب وکار در تراکنش می‌زند؛ نمایشگاه تراکنش کاملا در راستای رونق تولید ملی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026602

وب گردی

وب گردی