تجاری‌سازی فناوری بذر اصلاح شده در کشور

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر رفع تحریم، ارزآوری و اشتغال‌زایی در کشور گفت: محصول بذر مراحل تست و آزمایش را طی کرده و وارد فاز تجاری‌سازی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در آیین انعقاد تفاهم‌نامه حمایت از توسعه فناوری بذر بین صندوق نوآوری و شکوفایی، دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: برای تولید محصولات کشاورزی در زمان فعلی که جریان تحریم‌ها مطرح است سازمان‌ها و نهادهای که توانایی دارند در این زمینه وارد شوند. هم‌اکنون دانشگاه آزاد اسلامی به طور خاص اقدامات عملی را انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه رفع تحریم، ارزآوری، اشتغال‌زایی و اجرای هوشمندسازی از اهداف ما است، افزود: جریانی که به عنوان تحریم پدیدار شده بهانه خوبی است که سازمان‌ها به صورت جهادی وارد عمل شوند. هم‌اکنون محصول بذر مراحل تست و آزمایش را طی کرده و وارد فاز تجاری‌سازی شده است.

خاموشی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به توانمندی‌های موجود در این سازمان امکانات خوبی را در اختیار مردم قرار داده است. به عنوان مثال هم‌اکنون موتورسیکلت برقی که در جهت کاهش آلودگی و مصرف بنزین در کشور تولید می‌شود از سوی دولت و مجلس به شدت مورد پیگیری و بررسی است؛ زیرا روزانه حدود 4 میلیون موتور در تهران تردد می‌کند که باعث بروز آلودگی هوا می‌شود، در حالی که تبدیل آنها به موتورسیکلت برقی می‌تواند از افزایش آلودگی هوا جلوگیری کند؛ همچنین مزرعه آبخیزداری در حال توسعه است و علاوه بر آن قرارداد تجهیزات پزشکی نیز منعقد شده است.

گفتنی‌ است، در راستای نیل به اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، دستیابی به امنیت کامل غذایی و خودکفایی در زنجیره تولید در کشاورزی، هم‌افزایی و تعامل در جهت رشد علم و فناوری در کشور با بهره‌مندی از ظرفیت متقابل علم، فناوری و وقف، این تفاهم‌نامه بین دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان منعقد شد.

ایجاد کارخانه تولید بذر اصلاح شده صیفی‌جات پیشنهادی از طرف دانشگاه آزاد اسلامی بود که مراحل تحقیق، توسعه و بازاریابی آن در ده سال گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی انجام پذیرفته است. این کارخانه طی پنج سال و در سه مرحله توسعه از ظرفیت ۲۰۰ میلیون بذر در سال نخست به یک میلیارد در مرحله دوم و در نهایت پنج میلیارد بذر در مرحله ظرفیت کامل خواهد رسید؛ همچنین همه اوراق مربوط به این تفاهم‌نامه به نشانی‌های اعلامی ابلاغ خواهد شد و در صورت تغییر نشانی، هر یک از طرفین مکلف است ظرف ۱۵ روز به صورت مکتوب به طرفین دیگر اعلام کنند در غیر این صورت ابلاغ اوراق به نشانی مورد بحث قانونی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026631

وب گردی

وب گردی