دانشجویان مناطق محروم در دانشگاه آزاد اسلامی بورس تحصیلی می‌شوند/ متوسط افزایش شهریه دانشجویان در سال جاری 11‌ درصد است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از تخفیف 50‌درصدی و ارائه بورس تحصیلی برای دانشجویان مناطق محروم خبر داد و گفت: امیدواریم با ارائه این وام پشتیبان تحصیلات دانشجویان باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه فناورانه صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت غذایی، در جمع خبرنگاران در خصوص تعهدات دانشگاه آزاد اسلامی در تفاهم‌نامه توسعه فناوری بذر گفت: این فناوری محصول دانشگاه آزاد اسلامی است و زمینه توسعه آن در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم بود به طوری که دانشگاه برای آن منابع لازم را تامین کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی ایران در برخی از مناطق کشور مانند استان اصفهان و هرمزگان امکان کشت زمستانی بذر با حمایت مالی اوقاف و خصوصاً صندوق نوآوری و شکوفایی فراهم شد. با توجه به این که دانشگاه آزاد اسلامی یک سوم سهام را در اختیار دارد، تصمیم گرفته شد که آن را در قالب صندوق پژوهش و فناوری به‌صورت اهرمی اجرا کند؛ برهمین اساس با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی صندوقی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص یافت که این اولین اقدام ما در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان صندوق پژوهش و فناوری خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: از آنجا که فضای گلخانه‌ای بسیاری در کشور موجود است؛ بنابراین برای تامین نیاز کشور در مرحله اول این طرح در واحد مجلسی اصفهان انجام شد؛ زیرا برای مکان‌یابی مناسب باید شرایط آب و خاک منطقه تایید شود. امیدواریم با سرمایه‌گذاری صندوق و سازمان اوقاف این پروژه پیشرفت کند.

دکتر طهرانچی ادامه داد: بذر خیار و گوجه‌فرنگی و فلفل، بذرهایی هستند که وارد بازار شده است. هر بذر هیبرید برای اینکه یک لاین مصرفی پیدا کند به پنج تا هفت سال کار علمی نیاز دارد که این کار علمی در کشور انجام شده است. هم اکنون حدود 6 رقم خیار مورد تأیید کشاورزان قرار گرفته است و به هر حال کشاورزان باید این نوع محصول را به لحاظ نوع مقاومت بپذیرند. این محصولات توسط کشاورزان عراقی به شدت مورد پسند قرار گرفته است. در عراق بذرهای متنوعی از کشورهای خارجی ارائه می‌شود؛ اما بذرهای خیار دانشگاه آزاد اسلامی توانسته توجه کشاورزان عراقی را جلب کند. سه رقم بذر گوجه‌فرنگی نیز در مرحله تولید قرار دارد و سپس بذرهای صیفی‌جات شامل فلفل، خانواده بادمجان، کدو و خربزه وارد بازار می شود.

وی در رابطه با نمایشگاه فناورانه صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت غذایی اظهار کرد: امسال حرکت‌های بسیاری از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شده؛ اما اشکال عمده‌ در کشور ما این است که ما از جانب دولت همیشه می‌خواهیم فرآیند فناوری را به حرکت درآوریم و این پاسخگو نیست. این نمایشگاه از جمله اقدامات به‌جا و خوب در صندوق نوآوری و شکوفایی است.

وی ادامه داد: در طول صد سال اخیر هیچ کاری با پول نفت به قوام نرسیده است. پول نفت برای سرمایه‌گذاری‌های کلان کشور است. صنعت خصوصی باید بتواند بازار خودش را پیدا کند، دوم این که کِشنده فناوری و علم شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تاکنون شرکت‌هایی را مورد حمایت قرار می‌دادیم که محصولی تولید نمی‌کردند، نتیجه این بود که قشر فرهیخته و نخبه‌ای که وارد این کار می‌شدند بعد از یک مدت با ورشکستگی و مشکلات عجیب و غریب مواجه می‌شدند. برگزاری این چنین نمایشگاه‌هایی لوکوموتیو فناوری و فناوران را به حرکت درمی‌آورد.

وی در پاسخ به سوال ایسکانیوز در رابطه با حمایت از مراکز رشد گفت: بحث سرای نوآوری را ما شهر به شهر پیگیری می‌کنیم. همچنین اقتصاد شهری را مورد هدف قرار داده‌ایم. با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی درصددیم که بزرگ‌ترین صندوق پژوهش و فناوری را ایجاد کنیم. مقدمات و مصوبات آن نهایی شده، اعضای هیئت مدیره نیز پیشنهاد شدند و به زودی مدیرعامل هم منصوب خواهد شد.

طهرانچی ادامه داد: با توجه به اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی، سپرده‌گذاری از ناحیه بانک‌ها را منع کرده‌ایم، گفته‌ایم پول‌هایی که در واحدها هست را یا در صندوق پژوهش و فناوری سپرده‌گذاری کنند یا در خدمت تولید به‌کار گرفته شوند و یا در بانک‌های قرض‌الحسنه پشتوانه وام دانشجویی باشند. این حرکت جدیدی است که به جد دنبال می‌کنیم تا تحولی در جهت حمایت از جوانان در سراسر کشور ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در آستانه سال تحصیلی جدید وام‌های جدیدی را برای دانشجویان تعریف کرده‌اید، گفت: ما در بحث وام دانشجویی، علاوه بر دو بانک رسالت و مهر ایران که در آنجا سپرده‌گذاری‌های مناسبی انجام داده بودیم تا وام‌هایی را در این راستا داشته باشیم با بانک ملی نیز توافق‌نامه‌ای امضا کردیم. براساس این توافق‌نامه بانک نسبت به پرداخت یک هزار میلیارد تومان وام دانشجویی متعهد شده است که در اختیار دانشجویان ما قرار دهد. ما به دنبال این هستیم که دانشجویان بتوانند در سال اول در ترم ورودی از این وام‌ها به‌صورت کامل بهره‌برداری کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: به شدت به دنبال رفع موانع نظام‌های بوروکراتیکی هستیم، امیدواریم بتوانیم با ارائه وام، پشتیبان تحصیلات دانشجویان باشیم.

وی در خصوص تخفیف شهریه در مناطق محروم نیز گفت: رشد شهریه ما 11‌درصد متوسط است که این 11‌درصد متوسط بازه‌ای را در بر می‌گیرد. شرایط وام برای ورودی‌های جدید و قدیم متفاوت است. این 11‌درصد متوسط را در کل بودجه‌ لحاظ کردیم. با توجه به این که سال مالی دانشگاه با سال تحصیلی یکی شده است در کل کشور هم به این صورت درآمده است. البته 14درصد، 15درصد، 18درصد، اینها در واحدهای مختلف، متفاوت است. 50‌درصد تخفیفی هم که به عنوان مناطق محروم بود، آن هم به‌عنوان بورس تحصیلی در اختیار دانشجوها قرار می‌گیرد که ما این بورس تحصیلی را به جد در همه مناطق محروم داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026647

وب گردی

وب گردی