کنگره به مصاف رسوایی‌های جنسی ترامپ می‌رود

پرونده قطور رسوایی‌های جنسی رئیس جمهور آمریکا و پرداخت حق‌السکوت به قربانیان، کنگره را به شروع تحقیقات در این باره وادار کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، انتشار اخبار و گزارش های مرتبط با رسوایی های جنسی در میان شخصیت های شناخته شده کشورهای غربی در سال های گذشته به طرز خارق‌العاده‌ای افزایش یافته است. در این میان روسای جمهور آمریکا جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده اند و به نوعی بی بند و باری جنسی با سمت آنان گره خورده است.

اگرچه پیشتر یک و یا چند مورد محدود از رسوایی جنسی در کارنامه افرادی همچون «جان اف کندی»، «بوش پدر» و «بیل کلینتون» ثبت شده بود؛ اما این روزها پرونده «دونالد ترامپ» به حدی قطور و با موضوعاتی همچون پرداخت حق الکسوت و تطمیع و بعضا حتی تهدید در هم آمیخته است که کنگره آمریکا را نیز شاکی کرده است.

در همین راستا قرار است برای راستی آزمایی موضوع پرداخت حق الکسوت، کنگره پذیرای چند شاهد باشد. مسئله ای که می تواند با پرده برداشتن از زوایای پنهان این جنایت، به یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های این کشور بدل شود. در این نوشتار با بررسی پیامدهای این موضوع مخاطره آمیز برای ترامپ، گریزی کوتاه نیز به تاریخچه رسوایی جنسی روسای جمهور آمریکا در دوره معاصر خواهیم زد.

کنگره دست‌به‌کار می‌شود

رسوایی‌های جنسی ترامپ همواره با حرف و حدیث های فراوانی روبه‌رو بوده است، با این حال تاکنون هیچ نهاد قضایی یا تقنینی ایالات متحده به راستی آزمایی بررسی این پرونده نپرداخته است؛ اما به نظر می رسد این بار سرنوشت دیگری در انتظار پرونده قربانیان سوء استفاده های جنسی ترامپ قرار دارد.

روزنامه «واشنگتن پست» در این زمینه گزارش داد، کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در تدارک است تا از ماه اکتبر جلسات استماعی را برگزار و برای ایراد شهادت افراد مرتبط با پرونده پرداخت حقالسکوت در سال ۲۰۱۶ به دو زنی که مسئله داشتن رابطه جنسی با ترامپ را مطرح کردند از جمله یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی به نام «استورمی دنیلز» و یک مدل سابق مجله «پلیبوی» به نام «کارن مکدوگال»، احضاریه صادر کند.

این کمیته تحت کنترل دموکراتها در مجلس نمایندگان آمریکا «دیوید پکر»، رئیس و مدیر اجرایی ارشد شرکت «آمریکن مدیا اینکورپوریشن» را برای این تحقیقات خود مد نظر دارد.

شرکت مذکور چندی پیش اذعان کرده بود که در هماهنگی با کمپین ریاست جمهوری ترامپ، اقدام به پرداخت ۱۵۰ هزار دلار پول به مکدوگال کرده است. برخی از کارشناسان براین باور هستند این پرونده می تواند ترامپ را تحت فشار شدیدی قرار دهد و رسوایی های سابق او را نیز دوباره در معرض راستی آزمایی قرار دهد.

از دهه 1970 تاکنون دستکم 23 زن به اتهام اذیت و آزار جنسی از ترامپ شکایت کرده اند. پس از انتشار فیلمی که ترامپ در آن اظهارات شرم آوری علیه زنان مطرح کرد این روند افزایش یافته و قربانیان بیشتری داستان های غم انگیز خود را منتشر کرده اند.

این روند با افشاگری یک بازیگر فیلمهای مستهجن آمریکایی به نام «استورمی دنیلز» به اوج خود رسید و حتی پای این ماجرا به تحقیقات «رابرت مولر» پیرامون رسوایی انتخاباتی احتمالی ترامپ نیز باز شد.

پیش از این افشاگری، «استیو بنن» مشاور سابق ترامپ طی مصاحبهای تاکید کرده بود که وکیل ترامپ در دوران انتخابات ریاست جمهوری برای مخفی ماندن روابط نامشروع وی به 100 زن پولهایی را پرداخت کرده است. خبرگزای رویترز نیز به نقل از «مایکل کوهن»، وکیل شخصی سابق ترامپ نوشت به زنان مختلفی برای سرپوش گذاشتن به این بی بند و باری های رئیس جمهور حق السکوت پرداخت کرده است.

این داستان دامنه‌دار همچنین در کتاب «آتش و خشم» اثر «مایکل وولف» که به لایه های پنهان زندگی سیاسی و خصوصی رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید می پردازد، بازتاب داشته است. او در این کتاب به نوعی از تشابه در بی عفتی میان ترامپ با «بیل کلینتون» رئیسجمهور اسبق آمریکا می پردازد. به نظر می رسد روند رسوایی های رئیس جمهور کنونی آمریکا در پایان به سرنوشت کلینتون منتهی خواهد شد.

تاریخچه ای از بی عفتی و آزار جنسی

برای تشریح دقیق تر و دست‌یابی به سرنخ های بیشتر به سراغ تاریخچه و سابقه روسای جمهور سابق آمریکا و نحوه برخورد با آنان در پرونده های متهم به فساد جنسی رفتیم. در کمال تعجب و تنها در دوره معاصر چندین مورد از فساد جنسی و رسوایی های بی سابقه در کاخ سفید گزارش شده است.

در اواسط دهه ۹۰ میلادی، ماجرای «مونیکا گیت» تیتر نخست تمام رسانههای آمریکایی بود، ماجرایی که به رابطه جنسی «بیل کلینتون» رئیسجمهور دموکرات آمریکا با یکی از کارآموزهای کاخ سفید به نام «مونیکا لوینسکی» اشاره داشت.

رسوایی اخلاقی کلینتون در ابتدا از طریق یکی از دوستان نزدیک لوینسکی افشا شد، همان زمان، رقیبان جمهوریخواه کلینتون وی را در رابطه با پرونده دیگری مرتبط با آزار جنسی تحت فشار سیاسی و قضایی قرار داده بودند.

کلینتون اگر چه در پرونده نخست تبرئه شد؛ اما اسناد رابطه غیراخلاقی او با کارآموز کاخ سفید به قدری متقن بود که رئیسجمهور وقت آمریکا چارهای جز تسلیم و اقرار به گناه نداشت. این رسوایی منجر به استیضاح کلینتون به دلیل ادای شهادت دروغ درباره این رابطه نامشروع شد.

استیضاح کلینتون اگرچه در مجلس نمایندگان رأی آورد؛ اما در سنا 55 سناتور به بیگناهی وی رأی دادند. برای اینکه استیضاح رئیسجمهور به نتیجه برسد باید دو سوم اعضای سنا به آن رأی دهند.

شایعاتی نیز مربوط به آزار و اذیت جنسی بازیگران زن توسط «جورج بوش» پدر برای مدتی است در محافل مختلف جریان داشت اگرچه ابتدا وی این مسائل را انکار می کرد؛ اما بعدها دفتر بوش پدر به طور رسمی با انتشار بیانیه ای از رسوایی های پیش آمده به واسطه آزار و اذیت جنسی برخی افراد توسط رئیس جمهور سابق آمریکا، عذرخواهی کرد.

رسوایی جنسی در کارنامه چندین روسای جمهور دیگر آمریکا از جمله «جان اف کندی» نیز وجود دارد که پرداختن به آنان از حوصله این نوشتار خارج است. به طور کلی می توان به این مساله پی برد که آزار و اذیت جنسی سابقه ریشه داری در کاخ سفید دارد و تنها تمایز ترامپ با روسای جمهور سابق ایالات متحده در کمیت این موضوع است.

بر باد رفتن دستاوردهای ترامپ

دوباره و با بازگشت از تاریخ به پرسش اصلی این نوشتار بازخواهیم گشت. آیا این پرونده می تواند پیامدهایی برای آینده سیاسی ترامپ در پی داشته باشد؟

اگرچه تاکنون به خاطر رسوایی های جنسی هیچ یک از روسای جمهور آمریکا برکنار نشده اند و موضوع استیضاح آنان به نتیجه نرسیده است با این حال پرونده ترامپ به دلیل گستردگی، وجود شهود و پرداخت حق‌السکوت و تطمیع می تواند پیامدهای غیرمستقیم و بعضا نتایج غیرمترقبه ای برای او در پی داشته باشد.

به واسطه آنکه دمکرات ها در مجلس نمایندگان اکثریت را در اختیار دارند احتمال دارد با الگوبرداری ازنسخه برخورد با رسوایی کلینتون، استیضاح ترامپ را مطرح سازند. اگرچه مجلس سنا در اختیار جمهوری خواهان است و همین امر ضریب موفقیت استیضاح را بسیار کاهش می دهد؛ اما نفس پرداختن به این موضوع می‌تواند در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ضربه سختی به اعتبار عمومی و پایگاه مردمی ترامپ وارد آورد.

در همین رابطه نشریه هیل، پس از رسوایی های اخیر ترامپ نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد. بر اساس این نظرسنجی، حمایت زنان از ترامپ از 41 درصد به 35 درصد کاهش یافته و احتمال سقوط بیشتر حمایت زنان نیز پیش بینی شده است.

همچنین 57درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که دلشان می خواهد حزب دموکرات، کنترل مجلس سنا را در دست داشته باشد که این خود گویای تمایل عمومی برای استیضاح ترامپ است.

علاوه براین پس لرزه های بی عفتی های متعدد رئیس جمهور می تواند دستاوردهای نسبی او در عرصه اقتصاد آمریکا را نیز تحت الشعاع قرار دهد. ترامپ پیشتر به این مساله اذعان کرده و طرح موضوع رسوایی جنسی اش را به همین مساله مرتبط ساخته بود.

به نظر می رسد در کوتاه و میان مدت این بحران می تواند به تضعیف پایگاه اجتماعی، در سایه قرار گرفتن دستاوردهای اقتصادی و ضربات جبران ناپذیر به کارزار انتخاباتی ترامپ منجر شود.

کد خبر: 1026687

وب گردی

وب گردی