مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 13 شهریورماه

«رد‌ پای نظام‌های رده‌بندی در درز اطلاعات استراتژیک، جایی برای ایده‌پردازی‌ خانم‌ها و ظرفیت 596 هزار نفری در رشته‌‌های بدون کنکور» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در سیزدهم شهریورماه به شرح زیر است:

دانشگاه‌ آزاد به‌دنبال‌ کارآمدسازی جریان علم و فناوری است

این عنوان روزنامه فرهیختگان، به بازدید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از نمایشگاه فناورانه صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های صنعت غذایی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری پرداخته است. در این مراسم تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان اوقاف و امور خیریه و صندوق نوآوری و شکوفایی و دانشگاه آزاد اسلامی امضا شد. این تفاهم‌نامه در راستای نیل به اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، دستیابی به امنیت کامل غذایی و خودکفایی در زنجیره تولید در کشاورزی و هم‌افزایی و تعامل در جهت رشد علم و فناوری در کشور با بهره‌مندی از ظرفیت متقابل علم، فناوری و وقف به امضا رسید.

رد پای نظام‌های رده‌بندی در درز اطلاعات استراتژیک

این عنوان روزنامه فرهیختگان،‌ به رقابت دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی برای کسب رتبه در نظام‌های ارزیابی جهانی پرداخته است. به‌رغم تمام ویژگی‌های ساختاری که در نظام‌های رده‌بندی دیده می‌شد، رده‌بندی دانشگاه‌ها نکات کمتر دیده‌شده‌ای را برای کشورهای توسعه‌یافته به همراه داشت. بر این اساس «تایمز» در گزارشی با اشاره به نظام‌های رده‌بندی می‌گوید: «زمانی که دانشگاه‌ها تمام ظرفیت‌های خود را در بوته آزمایش می‌گذارند و تمام توانمندی‌های خود را به رخ دنیا می‌کشند تا به‌واسطه آن بتوانند جایگاه مناسبی را در رتبه‌بندی دانشگاهی دنیا به ‌دست آورند، درواقع با آتش بازی می‌کنند و ناخواسته خود را در گردابی انداخته‌اند که در انتها ممکن است به ضررشان تمام شود.»

هدف اولیه این‌گونه رده‌بندی‌ها نیز سیاسی بوده و اکنون کشورهای پیشرفته با داشتن اطلاعات کاملی که خود دانشگاه‌ها در اختیار آنها قرار می‌دهند، به مقابله با این‌گونه دانشگاه‌ها رفته و سعی می‌کنند موانعی را برای پیشرفت‌ علمی این دانشگاه‌ها به وجود بیاورند. باید توجه داشت هرچند رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌ها می‌تواند نمایی کلی به دانشگاه‌ها بدهد؛ اما در عین حال این اطلاعات در اختیار دانشگاه‌ها و سیاستگذاران رقیب نیز قرار می‌گیرد و همین موضوع می‌تواند هزینه‌هایی را برای دانشگاه‌های کشورهای درحال توسعه ازجمله ایران به همراه داشته باشد.

جایی برای ایده‌پردازی‌ خانم‌ها

خبرنگار روزنامه فرهیختگان در این عنوان با بنیانگذار مرکز نوآوری «مانا» به گفت‌و‌گو نشسته است. مرکز نوآوری مانا، یک مرکز مخاطب‌محور است و درواقع مخاطبان خاص آن مدیران و بنیانگذاران به ویژه بانوان هستند. این مرکز از فروردین 97 و با همت مرکز دانش‌بنیان برکت و معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری در دانشگاه صنعتی‌شریف راه‌اندازی شد. این مرکز به تازگی به دانشگاه علم و صنعت تغییرمکان داده و درحال حاضر فقط در این دانشگاه مستقر است؛ اما وابسته به دانشگاه علم و صنعت نیستیم.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در سیزدهم شهریورماه به شرح زیر است:

ظرفیت 596 هزار نفری در رشته‌‌های بدون کنکور

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش در این عنوان روزنامه آفزینش اعلام کرد: ظرفیت پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی مهرماه سال 1398 دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی 596 هزار نفر است. ثبت‌نام و انتخاب رشته برای گزینش در رشته‌های تحصیلی که پذیرش در آنها صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) صورت می‌پذیرد منحصراً به صورت اینترنتی است.

آغاز ثبت‌نام غیرحضوری پذیرفته‌شدگان دکتری تربیت مدرس

مدیر آموزشی دانشگاه تربیت مدرس در این عنوان روزنامه آفرینش از آغاز ثبت نام غیرحضوری پذیرفته شدگان مقطع دکترای تخصصی خبر داد و گفت: ثبت نام غیرحضوری پذیرفته شدگان مقطع دکتری تخصصی ورودی سال 98 تا 17 شهریورماه جاری انجام می‌شود. عملیات ثبت‌نام غیر حضوری پذیرفته شدگان مقطع دکتری از طریق سامانه جامع دانشگاهی گلستان به نشانی http://golestan.modares.ac.ir انجام می‌شود و دانشجویان جدیدالورود موظف‌ا‌ند پس از دریافت گواهی پذیرش غیر‌حضوری و تاییدیه انتخاب واحد از سامانه گلستان طبق برنامه زمانبندی اعلام شده طی دو روز 30 و 31 شهریورماه برای ثبت‌نام حضوری و پذیرش نهایی شخصا به دانشکده مربوط مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026695

وب گردی

وب گردی