گوهر ارزشمند صدف عزادارای سیدالشهدا (ع)، معرفت و شناخت جایگاه اصلی ایشان است

معاون آموزشی پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: عزاداری سیدالشهدا (ع) درون خود گوهر و صدفی دارد که گوهر واقعی و ارزشمند این صدف در واقع معرفت و شناخت جایگاه درست و اصلی ایشان است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام عیسی‌زاده در سخنرانی ماه محرم، در جمع فعالان آموزشی و پژوهشی با اشاره به آیه شریفه ۱۰ سوره فاطر گفت: در معرفت دینی، موضوعی به نام گوهر و صدف دین وجود دارد، همان‌گونه که غواصان و صیادان ساعت‌ها، روزها و شاید گاهی چند ماه به شکار صدف‌ می‌روند تا بتوانند صدفی پیدا کنند که درون خود مرواریدی پرورش می‌دهد، عده‌ای در وجودشان، مرواریدی پرورش می‌دهند و عده‌ای دیگر به‌عنوان صیاد صدف‌های حاوی مروارید، دنبال این آدم‌ها می‌چرخند.

وی با ترجمه آیه «إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ» ادامه داد: کلمه طیب به سوی او صعود می‌کند و عمل صالح هم کلمه طیب را بالا می‌برد.

عیسی‌زاده با بیان ترجمه این جمله از بزرگان و اندیشمندان در عنوان و اصطلاح گوهر و صدف، افزود: دین در خود، گوهر و مرواریدی دارد که آن گوهر و مروارید صعود می‌کند. این گوهر و مروارید چیزی نیست جز معرفت، شناخت، ایمان و در زبان علامه طباطبایی (ره) مقام توحیدی و معرفت توحیدی است که بالا می‌رود و صعود می‌کند.

معاون آموزشی پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به پرورش ایمان و معرفت در بستر این صدف تصریح کرد: این صدف چیزی نیست جز عمل صالح، رفتار صالح و سیرت صالح که انسان دائماً درون خود گسترش می‌دهد.

وی به نقل از علامه طباطبایی (ره) درباره پرورش ایمان در صدفی به نام اعمال صالح گفت: ارتباط بین ایمان و عمل صالح، ارتباطی دوسویه است؛ هم گوهر وابسته به صدف است و هم صدف زمانی ارزش پیدا می‌کند که درونش گوهری باشد.

عیسی‌زاده در رابطه با ترسیم اخلاق اسلامی افزود: اخلاق دو خط دارد؛ خطی عمودی و خطی افقی. خط عمودی، حسن فاعلی و نیت‌های انسان و خط افقی حسن فعلی؛ یعنی کارها و اعمال انسان است.

معاون آموزشی پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مورد عزاداری سیدالشهدا (ع) از زبان بزرگان و علمای اخلاق و عرفان عنوان کرد: عزاداری سیدالشهدا (ع) درون خود گوهر و صدفی دارد که گوهر واقعی و ارزشمند این صدف، در واقع معرفت و شناخت جایگاه درست و اصلی سیدالشهدا (ع) است.

حجت‌الاسلام عیسی‌زاده در پایان، در رابطه با اهمیت زیارت جامعه کبیره خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی (ره) جمله‌ای دارند که می‌گویند: شما در مشاهد مشرفه که مشرف می‌شوید، مثل قبور ائمه اطهار (ع) مقید باشید بر زیارت جامعه کبیره. در این زیارت دنیای معرفت نسبت به جایگاه امام و ولایت مطرح است و هر کس می‌خواهد امام‌شناس واقعی باشد، زیارت جامعه کبیره را بخواند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026696

وب گردی

وب گردی