ایران پرچمدار تولید علم سلول‌های بنیادی در منطقه

دبیر ﺳﺘﺎﺩ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﻠﻮﻡ و ﻓﻨﺎﻭﺭی هایﺳﻠﻮل های بنیاﺩی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: محققان ایرانی با پیشی گرفتن از رقبای منطقه‌ای از جمله ترکیه و رژیم اشغالگر قدس در رتبه نخست تولید علم سلول‌های بنیادی در منطقه قرار دارند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امیر علی حمیدیه دبیر ﺳﺘﺎﺩ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﻠﻮﻡ و ﻓﻨﺎﻭﺭی های ﺳﻠﻮل های ﺑﻨیﺎﺩی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر ضرورت توسعه انجام پژوهش های کاربردی و محصول محور در حوزه تحقیقات سلول های بنیادی گفت: نیاز پیش ﺭﻭی ﺻﻨﻌت ﭘﺰشکی ﺑﺎﺯﺳﺎختی و ﻣﻘایسه ﺁﻥ ﺑﺎ ﻭضعیت کشورﻫﺎی پیش رو ﺩﺭ این ﺣﻮﺯﻩ نیاز به ﺗﻮﺟﻪ محققان این ﺣیطه دارد که با ﺗﻮلید ﻣﺤﺼﻮﻝ به ﺭﻓﻊ نیاﺯﻫﺎی ﺣﻮﺯﻩ ﺳﻼﻣﺖ کمک کنند. همچنین ﺩﺭک ﻋﻤﻮمی ﻧﺘﺎیﺞ این ﭘﮋﻭﻫش ها ﺗﻮﺳﻄ ﻋﻤﻮﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﻓﺮاﺗﺮ اﺯ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺗﻮلید ﻋﻠﻢ و ﻣﻘﺎﻻﺕ ﭘﮋﻭﻫشی است.

حمیدیه با اشاره به اینکه در سیستم آموزش دانشگاهی کشورهای پیشرفته جهان توجه به تولید علم، فناوری و توسعه ارتباط با دیگر صنایع به شکل جدی دنبال می شود اظهار کرد: درحال حاضر بیشتر دانشگاه های کشور اهداف نسل های اول و دوم را دنبال می کنند و این درحالی است که برای رشد وشکوفایی کشور باید به موضوع تولید علم فناورانه، خلق ثروت وکارآفرینی دردانشگاه ها توجه شود. برای رشد و توسعه کشور و تحول باید این موضوع در دانشگاه های کشور نیز اجرایی شود.

رهایی از وابستگی به سایر کشورها در حوزه سلول های بنیادی

وی در ادامه به اهمیت تربیت نیروی متخصص در این حوزه اشاره کرد و گفت: برگزاری المپیاد دانش آموزی و دانشجویی و نیز احداث پژوهش‌سراهای دانش آموزی باعث شده است تا سیل عظیمی دانش‌آموز و دانشجو به این حوزه ورود داشته باشند و انگیزه، تلاش و نوآوری در سنین پایین نیز فرهنگ سازی شود.

حمیدیه با بیان اینکه اگر روی فرزندانمان از ۱۵ سالگی، برای حضور در عرصه علمی سرمایه گذاری کنیم، در چند سال آینده موج عظیمی از محققان جوان ۲۵ تا ۳۰ ساله در حوزه سلول‌های بنیادی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت و نه‌تنها علم را جلو می برند، بلکه ایجاد شغل و بعد درآمد برای کشور خواهند کرد. زیرا سلول های بنیادی، علمی است که از ابتدا تا انتهای آن در داخل کشور در اختیار است و وابسته به کشورهای دیگر نخواهیم بود.

وی همچنین ابراز کرد: محققان ایرانی با پیشی گرفتن از رقبای منطقه‌ای از جمله ترکیه و رژیم اشغالگر قدس در رتبه نخست تولید علم سلول‌های بنیادی در منطقه قرار دارند. همچنین جایگاه ایران در تولید علم سلول‌های بنیادی از رتبه ۳۱ در چهار سال پیش به رتبه ۱۴ ارتقاء یافته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026741

وب گردی

وب گردی