جزییات خدمات‌‌‌‌‌‌رسانی واحدهای دانشگاهی در راهپیمایی اربعین/ برپایی موکب‌‌های مختلف در مرز ایران و عراق

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در مرز ایران و عراق، امسال هم مانند سال‌‌‌‌‌های گذشته علاوه بر برپایی موکب در این مناطق، شرایط اسکان موقت برای زائران را فراهم می‌‌‌‌‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، راهپیمایی اربعین حسینی چند سالی است پرشورتر از گذشته برگزار می‌‌شود و سیل مشتاقان اباعبدالله را روانه کربلا می‌‌کند. بخش زیادی از سیل جمعیتی که از ایران روانه عراق می‌‌شوند دانشجویان مشغول به تحصیلی هستند که چند روزی را فارغ از کلاس درس عازم این سفر معنوی می‌‌شوند.

حضور دانشگاهیان از بسیج دانشجویی تا دیگر نهادهای مرتبط با دانشگاه در جهت برگزاری موکب‌‌‌‌‌هایی برای خدمات‌‌‌‌رسانی و پذیرایی از زائران حسینی یکی از جلوه‌‌‌های این حماسه عظیم است که با همکاری دانشگاه‌‌‌‌‌‌های سراسر کشور در استان‌‌‌‌‌‌هایی که مرز مشترک با کشور عراق دارند به وضوح مشاهده می‌‌‌شود.

دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به گستردگی که در سراسر کشور و برخورداری از واحدهای دانشگاهی مختلف در مرز مشترک با عراق، پذیرای زائران کربلا در سفر معنوی اربعین است. برای بررسی خدمات رسانی این دانشگاه و امکانات و تسهیلاتی که برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته شده است به سراغ روسای واحدهای دانشگاهی رفتیم.

افزایش 25 درصدی موکب‌‌‌‌های دانشگاه آزاد استان خوزستان در مرز شلمچه و چذابه

به گفته فرج‌‌الله براتی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با توجه به اینکه مرز شلمچه و چذابه، یکی از راه‌‌‌‌‌‌های ورود زائران ایرانی به عراق است، واحد اهواز هم مثل سال‌‌‌های قبل موکب‌‌‌هایی را در بین این مرزها برپا کرده و خدمات‌‌رسانی مناسبی را به زائران کربلا ارائه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: واحدهای دانشگاه آزاد استان خوزستان هم که در بین راه تا مرز عراق واقع شدند آماده و پذیرایی و اسکان خانواده دانشگاه آزاد هستند. درصددیم تا در شهرهای آبادان و خرمشهر هم استراحتگاه‌‌‌‌‌‌‌‌های بین راهی برای ارائه خدمات به عامه مردم جهت اسکان موقت و خدمات‌‌‌‌رسانی ایجاد کنیم که این طرح در سال آینده بهره‌‌‌‌‌‌برداری خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان درباره تعداد موکب‌‌‌‌‌هایی که امسال توسط این دانشگاه برای خدمات‌‌‌‌رسانی به زائران اربعین برپا می‌‌‌شود اظهار کرد: سال گذشته در مجموع 4 موکب را دانشگاه آزاد استان خوزستان در مرز شلمچه و چذابه برپا کردیم. پیش‌‌‌بینی می‌‌‌شود که امسال، تعداد موکب‌‌‌‌‌ها 25 درصد افزایش داشته باشد.

به گفته براتی، امسال هم مانند سال گذشته کاروانی از واحدهای دانشگاهی استان خوزستان به کربلا اعزام می‌‌شود و یک ستاد اربعین در واحد اهواز تشکیل شده تا درباره جزییات برگزاری این سفر برنامه‌‌ریزی کنند.

واحد قصر شیرین آماده خدمات‌‌‌رسانی و اسکان‌‌‌‌دهی به زائران اربعین است

به گفته جهانشیر امینی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، امسال در مجموع 4 موکب، دانشگاه آزاد کرمانشاه برای خدمات‌‌‌‌‌‌رسانی به زائران برپا می‌‌‌کند. اگر مرز خسروی برای ورود به خاک عراق باز باشد واحد قصر شیرین را هم برای خدمات‌‌‌رسانی و اسکان‌‌‌‌دهی به زائران آماده می‌‌‌‌کنیم.

وی تاکید کرد: اگر منابع مالی دانشگاه اجازه دهد با توجه به بخشنامه سازمان مرکزی که به‌‌زودی اعلام می‌‌شود وام یک میلیون تومانی به دانشجویان عازم پیاده‌‌روی اربعین تعلق می‌‌‌‌‌گیرد. غیبت دانشجویان هم برای حضور در این سفر معنوی، موجه محسوب می‌‌‌‌شود اما استادان باید حتما برای جبران کسری، کلاس جبرانی برگزار کنند.

واحد ایلام متولی تدوین و طراحی سند جامع اربعین استان

به گفته محمد میرزایی حیدری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام، واحد ایلام تنها دانشگاهی است که بیشترین نقش را در ساماندهی برگزاری مراسم اربعین دارد و غرفه‌‌های بسیاری در قالب پذیرایی از زائران و کارهای فرهنگی و خدمات به زائران ارائه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه آزاد واحد ایلام متولی تدوین و طراحی سند جامع اربعین استان شده که از طریق استانداری به این واحد دانشگاهی واگذار شده است و بر همین مبنا کار گروهی با حضور استادان دانشگاه تشکیل خواهد شد. سند چشم انداز واحد ایلام به آسیب شناسی اربعین از امروز تا 20 سال آینده در سطح کشور می‌پردازد و با توجه به طولانی‌ترین مرز مشترک این استان با کشور عراق، دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام وظیفه‌ای خطیر در بیان صحیح موارد مربوط به اربعین دارد.

پرداخت وام یک میلیون تومانی دانشگاه آزاد برای شرکت در راهپیمایی اربعین

به گفته احمد صالحی آرا سرپرست مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی مهم‌‌‌ترین تسهیلاتی که در اختیار دانشجویان دانشگاه آزاد برای حضور در مراسم اربعین امسال قرار می‌‌‌‌‌گیرد، شامل وام یک میلیون تومانی قرض‌‌‌الحسنه می‌‌‌شود که به دستور دکتر طهرانچی برای دانشجویان متقاضی سفر اربعین در نظر گرفته شده است. باز‌پرداخت این وام قرض‌‌الحسنه برای دانشجویان دریافت کننده وام بدون سود، طی یک مدت زمان طولانی با اقساط بلند‌‌مدت خواهد بود. با توجه به دستوری که از حوزه ریاست دانشگاه آزاد صادر شده غیبت دانشجویان حاضر در سفر اربعین با ارائه مدارک حضور در این سفر موجه محسوب می‌‌شود.

دبیرستاد اربعین دانشگاه آزاد اسلامی درباره جزئیات فعالیت ستاد اربعین در این دانشگاه گفت: ستاد اربعین در دانشگاه با دستور دکتر طهرانچی برای انسجام‌‌‌بخشی و هم‌‌‌افزایی بیشتر، جهت اعزام کاروان دانشجویی و ایجاد موکب‌‌های مختلف توسط دانشگاه آزاد در نقاط مرزی کشور ایجاد شد. در سال‌‌های گذشته واحدهای مختلف دانشگاه آزاد برای فعالیت و ایجاد موکب در زمان اربعین به صورت جزیره‌‌‌‌ای و پراکنده فعالیت داشتند؛ اما با ایجاد این ستاد، مدیریت زائران و خدمات‌‌رسانی به آنها در واحدهای مرزی دانشگاه آزاد منسجم شده است.

به گفته قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار ایلام با توجه به اینکه مرز مهران بیشترین تردد زائر به کربلای معلی را دارد، با برنامه‌ریزی صورت گرفته زمینه برگزاری این مراسم باشکوه در ایلام فراهم شده است.
وی با اشاره به پایش روزانه پروژه‌های اربعین در استان ایلام گفت: علاوه بر اینکه دستگاه های مربوطه به صورت هفتگی گزارش خود را از روند پروژه های مسیر اربعین در ستاد اربعین ارائه می‌دهند، هر هفته از مسیرهای منتهی به مهران بازدید می‌شود.

گفتنی است، با توجه به لغو روادید، پیش‌‌‌‌بینی می‌‌شود امسال، نزیک به دو برابر سال گذشته یعنی حدود چهار میلیون نفر از مرز استان ایلام برای حضور در راهپیمایی اربعین عبور کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026768

وب گردی

وب گردی