راه اندازی سرای نوآوری گیاهان صنعتی در واحد علی آباد کتول

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی از راه‌اندازی سرای نوآوری گیاهان صنعتی این دانشگاه در واحد علی‌آباد کتول خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد علی آباد کتول، روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در نشست علمی استادان که با محور کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول برگزار شد با بیان این مطلب که خوشبختانه بین دانشگاه آزاد اسلامی و دستگاه‌های اجرایی در شهرستان‌ها یک علقه مؤثر و پویا وجود دارد، خاطرنشان کرد: این علقه موجب یک ارتباط عاطفی و اجتماعی بین مسئولان و دانشگاه است.

وی ورود جدی به عرصه‌های فناورانه و کارآفرینی برای ایجاد کسب‌وکار را سیاست جدید دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و افزود: تنها راه نجات دانشگاه حرکت به سمت کسب‌وکارهایی است که جوانان با روحیه کارآفرینی ایجاد می‌کنند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی نقش دانشگاه آزاد اسلامی در تجارت و رونق شهرهای کشور را یادآور شد و گفت: اگر دانشگاه آزاد اسلامی بتواند با نگاهی نوآورانه در مسائل اجتماعی و اقتصادی مردم ورود پیدا کند این حرکت یک حرکت دو سر سود خواهد بود.

دهقانی‌فیروزآبادی با بیان این مطلب که ایران در بخش کشاورزی از علم و فناوری بهره چندانی نبرده است، گفت: کشوری همانند هلند با مساحتی نصف خوزستان و خاکی نامرغوب با کمک فناوری معادل درآمد فروش ۲,۵ میلیون بشکه نفت ایران، روزانه کسب درآمد می‌کند.

وی گفت: خام‌فروشی و ارزان‌فروشی همراه با بی‌تدبیری تبدیل محصول به ثروت مشکل اساسی کشور ماست که با توجه به این مشکل، دانشگاه آزاد اسلامی سعی کرده است با ورود به ایده‌های نوآورانه در بخش کشاورزی به‌عنوان یکی از سیاست‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر تولید محصول مرغوب در اقتصاد جامعه نقش بسزایی را ایفا کند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این مطلب که دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول یک واحد تحصیلات تکمیلی است که به‌واسطه ظرفیت‌های بالای علمی و پژوهشی می‌تواند در حوزه فناوری پیشگام باشد، گفت: شهرستان علی‌آباد کتول به لحاظ موقعیت جغرافیایی، طبیعت و نعمت‌های سرشار خدادادی و نزدیکی به مرزهای شمالی دارای مشخصه‌های منحصربه‌فردی است که هم خود شهرستان و هم محصولات آن مانند پنبه و توتون برای تمام مردم کشور آشناست.

وی از راه‌اندازی سرای نوآوری گیاهان صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علی‌آباد کتول خبر داد و گفت: سرای نوآوری در حقیقت ایجاد یک بستر برای تبدیل یک تیم به شرکتی مؤثر در یک حوزه و تبدیل آن به شرکت‌های سرمایه‌گذار است که اکنون همه دنیا به سمت این شرکت‌های سرمایه‌گذار در حال حرکت هستند.

در ادامه مدیرکل دخانیات استان گلستان با تشریح فرآیند فروش و گردش مالی توتون در کشور گفت: ۷۰ میلیارد نخ، مصرف سالانه سیگار در کشور است که اگر هر نخ را حدود ۳۰۰ تومان در نظر بگیریم هزینه‌ای معادل ۲۱ هزار میلیارد تومان در سال صرف سیگار می‌شود.

حاجیلری با بیان این مطلب که فقط ۱۰ درصد از فروش حاصل از این مبلغ سهم شرکت‌های داخلی است، خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد محصولات گیاهی کشور اعم از پنبه و توتون در گلستان و شهرستان علی‌آباد کتول تولید می‌شوند که راه‌اندازی سرای نوآوری علاوه بر رشد اقتصادی در منطقه، حضور سرمایه‌گذاران را به‌دنبال خواهد داشت.

در ابتدای این نشست سیدحسن سیدرضایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول با تشریح جایگاه علمی این واحد دانشگاهی در کشور گفت: همگام با تغییر چشم‌انداز و مأموریت دانشگاه آزاد اسلامی و تبدیل آن به دانشگاه نسل سوم و چهارم، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول نیز سعی کرده در راستای دغدغه‌های مقام معظم رهبری و دکتر طهرانچی، در کنار آموزش و پژوهش در عرصه‌های فناورانه و نوآورانه گام‌های علمی و عملی بردارد.

وی به سخنان دهقانی‌فیروزآبادی در گردهمایی اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان مبنی بر اینکه از مشکلات موجود در کشور باید به‌عنوان فرصت یاد شود، اشاره کرد و گفت: این مشکلات برای دانشگاه و حوزه‌های مختلف فرصتی است تا متناسب با نیازهای کشور، گام‌های اساسی بردارند.

در این نشست سیدمحمد‌جواد صدری‌مهر مدیرکل پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، سیداحسان شیرنگی مدیرکل اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، شهردار علی‌آباد کتول و هیئت‌ رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026777

وب گردی

وب گردی